Page 528 - yargi-ozel-raporu
P. 528
değişiklik yapılmadıkça tek başına oturma düzeninin sorunu
çözmeyeceğini düşünüyoruz.
23- Ülkemizde Adli Tıp Kurumu (ATK) teşkilatının yurt geneline
yayılmadığı gibi anılan Kuruma gönderilen dosya sayısı bir hayli
fazla olduğundan, dosyalar kurumda beklemekte ve bu durum da
yargının geç işlemesine neden olmaktadır.
Somut olayın özelliklerine göre, her dosya ATK’ya gönderilme-
meli ve bu konuda yasal düzenlemeler yapılarak üniversite has-
tanelerinin raporlarının mahkemece kanaat verici görülmesi ve
kanuna uygun olması halinde yeterli görülmesi sağlanmalıdır.
Ayrıca adli tıp uzman sayısı artırılmalı, ATK teşkilatının ülke
geneline yayılmasının olanaklı hale getirilmesi, özellikle grup
başkanlıklarının ihtisas dairelerinin eksiksiz şekilde oluşturul-
ması iş yükünü azaltıcı tedbirlerdir.
24- ATK ile ilgili olarak diğer önemli bir soruna değinildiğinde; res-
mi bilirkişi niteliğindeki ATK’nın bağımsız bir yapısının olmayışı
anılan Kurumun raporlarına ve bilimsel yeterliliğine gölge düşür-
mektedir.
Bu konuda bir çözüm önerisi olarak, Kurumun gerek bilimselli-
ği gerek güvenilirliği açısından rutin hizmetler dışında, eğitim ve
bilirkişilik gibi tüm görevlerinin, tüm üniversitelerden alınacak
uzmanlardan oluşturulan bir üst kurulun denetimi ile sağlan-
ması yoluna gidilebilir. ATK’nın, çağdaş ve modern bir hukuk
devletinin gereği olarak, RTÜK, BDDK, üniversiteler vb. gibi
bağımsız ve özerk bir yapıya kavuşturulması için kapsamlı bir
kanunla yeniden ve vakit geçirilmeksizin düzenlenmesi gerek-
mektedir. TBMM’ye gelecek “Bilirkişilik Kanunu Taslağı”nda Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
bu yönde istisnai bir düzenleme yapılabilir.
25- Hak arama özgürlüğünün temelini oluşturan makul sürede yar-
gılanma hakkının ülkemizde tam olarak tesis edilememesinin başlıca
nedenleri şu şekilde sıralanabilir:
a) Yargı mercileri üzerinde iş yükünün yüksek boyutlarda olması,
alternatif çözüm yollarının işlevsel hale getirilememesi, avukat-
501