Page 532 - yargi-ozel-raporu
P. 532
sı, AB uygulamalarının (mekâna göre kamera, umumi alan-
larda mobese kayıtları vb.) örnek alınması,
g) Güvenlik güçlerinin işledikleri iddia olunan ağır hak ihlali
niteliğindeki suçlarda resmi bilirkişilerin hükümetle ilişkisi
bulunmayan bağımsız kurullardan oluşturulması,
ğ) Kolluk güçlerinin işledikleri ağır hak ihlali niteliğindeki
eylemlerde bağımsız denetim mekanizmalarının kurulması
ve ağır hak ihlali niteliğindeki eylemin mutlaka disiplin ce-
zası olarak da düzenlenmesi gerekir. Bu konuda soruşturma
açmayan amirin sorumlu tutulması şeklinde düzenleme ya-
pılması, (Çözüm için bkz. ç bendi)
h) Ağır hak ihlali niteliğindeki tüm eylemlerde zamanaşımı
sınırlamasının ortadan kaldırılması,
şeklinde özetlenebilir.
27- Terör ve örgütlü suçlar, anayasal düzeni, kamu güvenliğini ve
barışını tehlikeye sokan suçlar olup sosyal ve ekonomik kalkınmaya
büyük zarar vermektedir. Eğitimsizlik, toplumun ahlaki değerlerin-
deki yozlaşma, ekonominin bozulması, kötü yönetim gibi birçok
faktör organize suçların ortaya çıkmasına zemin hazırlamakta ve bu
durum yargının iş yükünü aşırı şekilde artırmaktadır.
Terör ve örgütlü suçlarla ilgili olarak uygulamada karşılaşılan sorun-
lara değinildiğinde;
a) Siyasal kaynaklı terör örgütleri, çıkar amaçlı suç örgütleri, ma-
halli suç örgütleri, il ve ülke sınırlarını aşan örgütler için aynı
şartlar aranmasının uygulamada sorun teşkil ettiği,
b) Bu suçlarda sadece kurucu ve yöneticiler için CMK’nın Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
135,139 ve 140 ıncı maddelerinde koruma tedbirleri öngörül-
mesi suçla mücadeleyi zorlaştırmaktadır. Soruşturmanın başlan-
gıcında kim ya da kimlerin kurucu ve/veya yönetici olduğunu
ortaya koymak zor olduğundan pek çok şüpheli hakkında yö-
netici olduğu olasılığı ile soruşturma başlatılmakta ve bu koru-
ma tedbirleri uygulanmaktadır. Kamu kurumlarına karşı işlenen
dolandırıcılık ve sahtecilik suçları CMK’nın 135 inci maddesin-
505