Page 557 - yargi-ozel-raporu
P. 557

Bu tespitlerden hareketle, Mahkeme, içtihadını oluştururken
                      AİHM içtihatları yanında uluslararası uygulamalarda oldu-
                      ğu üzere kamusal-kişisel yarar dengesini ve ülke koşullarını da
                      gözetmesi gerektiğinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.
                      Onaylamamakla birlikte belki bu konuda da (yaşadıkları terör
                      olayları örneğinde olduğu gibi) Avrupa ülkeleri uygulamalarını
                      değerlendirmek yeterli olabilecektir.

                      74- AYM, olağan kanun yollarının tüketilmiş olması kaydıyla bi-
                      reysel başvuruları inceleyebilmektedir. Mahkemece verilen ve ka-
                      muoyunu çok uzun süre meşgul eden bazı kararlarda ise, bu husus
                      yok sayılmış veya esnetilmiştir. Mahkemenin diğer yargı organlarını
                      aşarak kendisine gelen başvurulara yönelik gösterdiği bu yaklaşım,
                      “Anayasa Mahkemesi ve diğerleri” gibi bir sonuca ulaşılmasına ne-
                      den olmaktadır.

                      Bu hususta mevzuat değişikliği yapılarak, bireysel başvuruların
                      kabul edilebilirlik şartlarının belirli ve sınırları titizlikle çizilmiş
                      esaslara bağlanması gerektiği değerlendirilmektedir.

                      75- AYM İçtüzüğünde, Mahkemenin bazı durumlarda “tedbir ka-
                      rarı”na hükmedebileceğine yer verilmiştir. Diğer usul kanunlarında
                      yer alan yürütmenin durdurulması veya ihtiyati tedbir usullerinin
                      bir benzeri mahiyetindeki “tedbir kararı”nın kapsamı ve şartları yo-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      ruma oldukça açıktır. Bu usul, sonuçları itibariyle sorun çıkarmaya
                      müsaittir.

                      Bu konuda, öncelikle bu usulün yeniden değerlendirilmesine ih-
                      tiyaç bulunmaktadır Bunun sınırları net ve anlaşılabilir şekilde
                      belirlenmeli, Mahkeme istisnai hallerde tedbir kararı verebilme-
                      lidir. Özellikle tahliye kararı vermemelidir. Bu durum, diğer de-
                      rece mahkemelerine karşı (Yargıtay, Danıştay dâhil) yetki aşımı-
                      dır. Bireysel başvuru usulünün ikincil mahiyette bir çözüm yolu
                      olması ve Mahkemenin yetkisini aşma eğiliminde bulunması göz
                      önünde tutulmalı ve tedbir kararının esas, usul ve sınırlarının
                      kanunda ayrıntısıyla belirlenmesi gerekmektedir.

                      - Mukayeseli Hukuk Bölümüne İlişkin Sorunlar, Tespit ve Çö-
                      züm Önerileri




                      530
   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562