Page 558 - yargi-ozel-raporu
P. 558

76-  Yargı  ayrılığının uygulandığı ülkemizde, idari,  adli,  askeri ve
                   anayasa yargısı olmak üzere dört ayrı yargı sistemi bulunmakta olup;
                   AYM, Yargıtay ve Danıştay’ın yanında Uyuşmazlık Mahkemesi, As-
                   keri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesi de yüksek mahkeme
                   olarak görev yapmaktadır. Bu durum hukuk alanında farklılık ya-
                   ratmakta, asker-sivil yaklaşımı açısından uygulama ayrılığına neden
                   olmaktadır.

                   Hukuk devleti ilkesi uyarınca ülkemizde yargı birliği sistemine
                   geçilmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir. Yargı birliği
                   sisteminin gereği olarak da bütün yüksek mahkemeler birleştiri-
                   lerek tek bir yüksek mahkeme kurulmalı, ilk derece mahkeme-
                   leri, istinaf mahkemeleri de bu çatı altında yapılandırılmalıdır.
                   Yargı birliği sistemine geçildiğinde, tek bir yüksek mahkeme
                   ve ilk derece, istinaf mahkemeleri sistemi kurularak, uzmanlık
                   gerektirecek hukuksal faaliyet alanlarının, ilk derece mahkeme-
                   lerinde ihtisas mahkemeleri, istinaf ve yüksek mahkemede de
                   daireler aracılığı ile düzenlenmesi mümkün olabilecektir. Bu ko-
                   nuda özellikle Yargıtay ve Danıştay’ın tarihi kökleri ve asrı geçen
                   kuruluş geçmişleri yapılandırılırken gözetilmelidir.
                   77- Ülkemizde idari yargı sisteminin yerleştiği söylenebilirse de, adli
                   ve idari yargıda uygulanan yargılama usullerinin farklı olması, idare
                   ve bireyin yargılanmasında farklı kuralların uygulanması sonucunu
                   doğurmaktadır.
                   Bu tespitten hareketle, mevcut sistemin hâlihazırdaki durumu
                   gözetilerek, alt derece idari yargı yerlerinin bulunması, ayrı bir
                   yargılama usulü kanununun olması ve yüksek mahkemede ida-
                   ri davalara bakan uzmanlaşmış dairelerin bulunması koşuluyla
                   adli ve idari yargının bir “Yüksek Temyiz Mahkemesi” altında        Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
                   birleştirilmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.

                   78- Askeri yargı sisteminin de hukuk devleti ilkesinin gereği olarak
                   yeniden sorgulanması gerekmektedir. Askeri yargının görev alanını
                   belirleyen kriterlerin belirsiz olması, askeri hâkim ve savcıların atan-
                   ma usulleri, özelikle askeri ve adli yargı ayrımının cezasızlık sorunu-
                   nu ortaya çıkarması, asker kişilerin daha kapalı bir yargılama siste-
                   mini benimseyen askeri mahkemede yargılanmaları, askeri savcıya,



                                                                         531
   553   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563