Page 556 - yargi-ozel-raporu
P. 556

demokrasinin temel kurumu olan parlamentolar üzerinde
                      vesayet kurmasını engelleyecektir. Ayrıca anayasa mahkemesi
                      ve parlamento arasında yaşanan gerilimin kimi zaman parla-
                      mento lehine sonuçlanması demokratik iradenin tecessümü
                      açısından kazanım olarak nitelenebilecektir
                      b) Yukarıdaki önerinin kabul edilmemesi halinde anayasa de-
                      ğişikliğiyle, kanunlarla ilgili iptal kararlarına ilişkin “TBMM
                      yorumu” sistemi getirilerek AYM kararının yok hükmünde
                      sayılması düzenlenmelidir. Bu suretle AYM de millet deneti-
                      mine tabi tutulmuş ve keyfilik önlenmiş olacaktır. AYM’nin
                      bireysel başvurulara ilişkin “bölüm kararları”na karşı Genel
                      Kurula itiraz sistemi mutlaka getirilmelidir. Bölüm üyeleri-
                      nin katılıp katılmaması da ayrıca üye sayısına göre işlevselliğe
                      engel olmayacak şekilde tasarlanmalıdır. Yasamanın dahi he-
                      sap verdiği bir sistemde her kurumun, hesap vermesinin bek-
                      lenmesi, hukukun üstünlüğü ve hukuk devletinin gereğidir.
                   72- AYM Başkanlarının geçmişte yargısal aktivizm bağlamında da
                   değerlendirilebilecek siyasi eylem ve söylemlerde bulundukları gö-
                   rülmektedir. Birçok Mahkeme Başkanı, çeşitli vesilelerle gerçek-
                   leştirdikleri  konuşmalarında,  siyaseti  etkileme  amacı  güden,
                   yasamayı ve yargı organlarını yönlendirici mahiyette ifadeleri
                   kullanmaktan çekinmemişlerdir.  Bu mahiyetteki beyanlar, de-
                   mokratik hukuk devleti anlayışına ve yargı erkinin tarafsızlığına ay-
                   kırılık oluşturmaktadır. Temennimiz bu durumun kurumsal bir
                   yaklaşımla aşılması ve AYM’nin asli işlevini yerine getirmesidir.

                   73- AYM, 23 Eylül 2012 tarihi itibariyle bireysel başvuruları kabul
                   etmeye başlamıştır. Üç yılı aşkın süre içerisinde, Mahkemenin verdi-
                   ği kararlarda, hak temelli bir yaklaşımın benimsediği görülmektedir.   Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
                   Bu kapsamda AYM, kararlarını gerekçelendirirken, özellikle AİHM
                   kararlarına vurgu yapmaya özen göstermiştir. AİHM içtihatlarına
                   yapılan referanslar genelde özgürlükleri ve demokratik değerleri
                   yükseltici mahiyette olmakla birlikte aynı gerekçe ve yaklaşım, Mah-
                   kemeyi kısır döngüye sokacağı gibi, sadece AİHM içtihatlarını alın-
                   tılama, ülke gerçeklerini, milli meseleleri değerlendirmeye almama
                   eleştirisine muhatap kılabilecek niteliktedir.





                                                                         529
   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560   561