Page 554 - yargi-ozel-raporu
P. 554

68- Anayasa gereği TBMM, AYM’nin iki üyesini Sayıştay Genel Ku-
                   rulunun göstereceği adaylar arasından, bir üyesini ise, baro başkanla-
                   rının göstereceği adaylar arasından belirlemekle görevlendirilmiştir.
                   Görüleceği gibi Meclisin doğrudan üye belirleme yetkisi bulunma-
                   maktadır.

                   Bu tespitten hareketle, AYM’nin Türkiye’de hukuka yön veren
                   mahiyetteki vazifesini yapabilmesi için söz konusu yöntemin ye-
                   rine, doğrudan Meclise bireysel müracaatta bulunanlar arasın-
                   dan belirlenecek adayların öngörülecek usuller doğrultusunda
                   seçilmesi (örneğin, Anayasa ile Adalet Komisyonlarından mü-
                   teşekkil Karma Komisyonun adayları tespit etmesi ve bununla
                   birlikte ABD Federal Yüksek Mahkemesi ve AİHM  üyelerinin
                   seçiminde uygulanan mülakat usulü veya sözlü sohbet usulünün
                   getirilmesi) daha uygun olacaktır.

                   69- Anayasa, yasama ve yürütme tarafından daha önce gerçekleştiri-
                   len iş ve işlemlerin hukuki dayanaktan yoksun kalmaması ile sosyal
                   yönden sorunların doğmaması amacıyla AYM’nin iptal kararlarının
                   etkisinin geçmişe yürümeyeceği kuralını (uygulamada genel olarak
                   yargı kararlarına bırakılmışsa da) benimsemiştir. İptal kararlarının
                   geriye yürümeyeceğine ilişkin bu düzenlemenin katı bir biçimde uy-
                   gulanması, bazı adaletsizliklere sebep olabilmektedir.

                   Bu doğrultuda, söz konusu kural gözden geçirilmelidir. Geriye
                   yürümezlik ilkesi, kazanılmış haklar ve kamusal yarar açısından
                   ele alınmalı, kişisel yararlar açısından ölçülülük ve denge göz
                   ardı edilmemelidir. Hukuki güvenlik ilkesi de dikkate alınarak
                   yapılacak bir anayasa değişikliği marifetiyle geriye yürümezlik
                   kuralının esnetilmesi uygun görülmektedir.
                   70- Anayasanın 153 üncü maddesinin birinci fıkrasında; iptal ka-    Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
                   rarlarının gerekçesi yazılmadan açıklanamayacağı belirtilmiştir. Hu-
                   kuksal alanın dışındaki bazı hususların etkisi veya kamuoyundaki
                   bilgi kirliliğinin giderilmesi amacıyla iptal kararlarının gerekçesinin
                   yazılması beklenmeden açıklanması büyük sorunlara sebep olabil-
                   mektedir.







                                                                         527
   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559