Page 553 - yargi-ozel-raporu
P. 553
le oluşturulması, gerçekçi, mesleğe uygun, ideal ve adil olan en
doğru çözüm önerisi olarak öne çıkmaktadır.
66- HSYK’nın mevcut sistemde daha etkin, nitelikli ve verimli şe-
kilde çalışabilmesi için ayrıca şu öneriler sıralanabilir:
a) HSYK ve yüksek mahkeme üyelerinin disiplin, soruşturma ve
kovuşturmalarının tüm yüksek mahkemelerden alınacak üyeler-
den oluşan ayrı bir kurul aracılığıyla yürütülerek etkin bir meka-
nizmanın hayata geçirilmesi,
b) Yargıtay ve Danıştay üyelerinin seçimi konusunda, yukarıda
bahsedildiği üzere kanuni şartlar dışındaki diğer ölçütlere (yaş,
kıdem, cinsiyet dengesi, yüksek lisans, doktora, akademik unvan
gibi) ek olarak Kurul üyeleriyle karşılıklı görüşme, birden fazla
hukuk fakültesinin bitirilmesi, performans değerlendirmelerinin
tespiti gibi ölçütlerin de dikkate alınması,
c) Hakkında disiplin kovuşturması yapılan ve yazılı savunma
hakları bulunan hâkim ve Cumhuriyet savcılarıyla ilgili olarak
HSYK İkinci Dairesinde ve karar aşamasında duruşmalı, talep
olması halinde de müdafi aracılığıyla savunma yapılmasının sağ-
lanması,
ç) Mahkemelerin ve Cumhuriyet başsavcılıklarının bütçelerinin
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
ayrı olması ve bunların belirlenmesinde HSYK’nın söz sahibi gö-
rüşünün alınması olması gerekmektedir. Bu durum ise ancak Ku-
rulun, “Hâkimler Yüksek Kurulu” ve “Savcılar Yüksek Kurulu”
şeklinde ayrı ayrı yapılanmasıyla sağlanabilir.
- Anayasa Yargısı Bölümüne İlişkin Sorunlar, Tespit ve Çözüm
Önerileri
67- AYM’nin, görevinin önemi ve uzmanlığı gerektirmesi dikkate
alındığında, üyelerinin farklı disiplinlerden gelen seçkin kişilerden
oluşmasının gerektiği değerlendirilmektedir. Bu noktada; üye dağı-
lımında hukukçuların çoğunlukta olması önemsenmekle birlikte,
yargıç kökenli olmayan, kendi alanında uzman ve yetkin üyele-
rin seçilmesi de çok önemlidir. Nitekim uygulamanın da bu yönde
olması yerindedir.
526