Page 567 - yargi-ozel-raporu
P. 567
yatkın tarafların bu durumlarının dikkate alınması yönünde dü-
zenleme yapılmalıdır.
98- Onarıcı adalet düşüncesine dayanan uzlaşma kurumu, CMK’nın
06/12/2006 tarihli ve 5560 sayılı Kanunla değişik 253 üncü mad-
desinde düzenlenmiştir. Ülkemizde uzlaşma uygulamasında temel
sorun, uzlaşma kapsamına giren dosyaların, uzlaştırıcılara ulaşama-
masıdır. Bu sorunun kaynağında ise uzlaşma teklifinin “serinleme
süresi” beklenmeden, adli kollukta veya savcılık makamınca yapıl-
ması ve teklif sırasında uzlaşma hakkında bilgilendirme yapılmaması
sonucunda teklifin reddedilmesi yer almaktadır.
Bu nedenle uzlaşma teklifinin soruşturmanın hemen başında
bürokratik bir işlem olarak değil, mağdura ihtiyacı olan se-
rinleme süresinin sağlanması amacıyla deliller toplandıktan ve
dava açılacağının anlaşılmasından sonra yapılması ve uzlaşma
görüşmeleri için gerekli ortamın sağlanması, uyuşmazlıkların
çözümünde uzlaşma yolunun etkili bir biçimde kullanılmasını
sağlayacağı değerlendirilmektedir.
99- İdari uyuşmazlıkların çözümünde uygulama alanı bulan ve dün-
yada pek çok ülkede yer alan ombudsmanlık, hem yargının hem
de diğer denetim mekanizmalarının yükünü hafifleten alternatif
uyuşmazlık çözüm yöntemlerinden biridir. Ombudsmanlığa baş-
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
vurunun, yargılama giderlerinin yüksek olduğu ve uzun yargılama
sürelerinin bulunduğu yargı yoluna göre daha avantajlı olduğu gö-
rülmektedir. Ancak 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanu-
nu’nda bir takım eksiklikler bulunmaktadır.
Bu doğrultuda; Ombudsmanlık Kurumunun, idari yargının iş
yükünün hafifletilmesi noktasında katkı sunabilmesi için daha
işlevsel hale getirilmesi gerekmektedir. Dünya uygulamasında
çoğu ombudsmanlık kurumunda bulunan resen inceleme baş-
latma; şikâyet konusuna ilişkin olarak verilen tavsiye kararına
idarece uyulmaması halinde gerektiğinde dava açma ve açılan
davalara katılma; AB’nin birçok devletinde olduğu gibi Anayasa
değişikliğiyle kanunların ve kanun hükmünde kararnamelerin
iptali istemiyle Anayasa Mahkemesine başvurma, kamu otorite-
lerince özgürlüğünden mahrum bırakılmış kişilerin bulunduğu
540