Page 567 - yargi-ozel-raporu
P. 567

yatkın tarafların bu durumlarının dikkate alınması yönünde dü-
                      zenleme yapılmalıdır.
                      98- Onarıcı adalet düşüncesine dayanan uzlaşma kurumu, CMK’nın
                      06/12/2006 tarihli ve 5560 sayılı Kanunla değişik 253 üncü mad-
                      desinde düzenlenmiştir. Ülkemizde uzlaşma uygulamasında temel
                      sorun, uzlaşma kapsamına giren dosyaların, uzlaştırıcılara ulaşama-
                      masıdır. Bu sorunun kaynağında ise uzlaşma teklifinin “serinleme
                      süresi” beklenmeden, adli kollukta veya savcılık makamınca yapıl-
                      ması ve teklif sırasında uzlaşma hakkında bilgilendirme yapılmaması
                      sonucunda teklifin reddedilmesi yer almaktadır.
                      Bu nedenle uzlaşma teklifinin soruşturmanın hemen başında
                      bürokratik bir işlem olarak değil, mağdura ihtiyacı olan se-
                      rinleme süresinin sağlanması amacıyla deliller toplandıktan ve
                      dava açılacağının anlaşılmasından sonra yapılması ve uzlaşma
                      görüşmeleri için gerekli ortamın sağlanması, uyuşmazlıkların
                      çözümünde uzlaşma yolunun etkili bir biçimde kullanılmasını
                      sağlayacağı değerlendirilmektedir.

                      99- İdari uyuşmazlıkların çözümünde uygulama alanı bulan ve dün-
                      yada pek çok ülkede yer alan ombudsmanlık, hem yargının hem
                      de diğer denetim mekanizmalarının yükünü hafifleten alternatif
                      uyuşmazlık çözüm yöntemlerinden biridir. Ombudsmanlığa baş-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      vurunun, yargılama giderlerinin yüksek olduğu ve uzun yargılama
                      sürelerinin bulunduğu yargı yoluna göre daha avantajlı olduğu gö-
                      rülmektedir. Ancak 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanu-
                      nu’nda bir takım eksiklikler bulunmaktadır.

                      Bu doğrultuda; Ombudsmanlık Kurumunun, idari yargının iş
                      yükünün hafifletilmesi noktasında katkı sunabilmesi için daha
                      işlevsel  hale  getirilmesi  gerekmektedir.  Dünya  uygulamasında
                      çoğu ombudsmanlık kurumunda bulunan resen inceleme baş-
                      latma; şikâyet konusuna ilişkin olarak verilen tavsiye kararına
                      idarece uyulmaması halinde gerektiğinde dava açma ve açılan
                      davalara katılma; AB’nin birçok devletinde olduğu gibi Anayasa
                      değişikliğiyle kanunların ve kanun hükmünde kararnamelerin
                      iptali istemiyle Anayasa Mahkemesine başvurma, kamu otorite-
                      lerince özgürlüğünden mahrum bırakılmış kişilerin bulunduğu



                      540
   562   563   564   565   566   567   568   569   570   571   572