Page 569 - yargi-ozel-raporu
P. 569
alınmalıdır. Bu kapsamda adalet duygusunun ve hak bilin-
cinin çocukluktan itibaren yerleşmesi amacıyla ilköğretim
okullarına yönelik çalışmalar yapılmalıdır.
b) Mahkemelerin ve hâkimlerin, ön inceleme aşamasında ta-
rafları sadece sulhe değil, uyuşmazlığın niteliğine uygun di-
ğer alternatif uyuşmazlık çözüm yollarına da yönlendirmesi
konusunda kanuni düzenleme yapılmalıdır. Hâkimlere bu
yönde eğitimler verilmeli ve hâkimlerin, tarafları alternatif
çözüm yöntemlerine yönlendirmesi, performans değerlendir-
mesinde dikkate alınmalıdır.
c) Hâkime uyuşmazlığın dostane yollarla çözümü konusunda
sorumluluk verilmesi, avukatların uyuşmazlığın diğer tara-
fıyla uzlaşma girişiminde bulunmasının etik görevi sayılma-
sı, hâkimlerin yargısal olmayan işlerinin azaltılması, küçük
miktarlı talepler hakkında yargı sisteminin dışında uyuşmaz-
lık çözümü için hizmet verecek kuruluşların oluşturulmalı-
dır.
ç) Arabuluculuğa yapılacak başvurularda ilk arabuluculuk
görüşmesinin ücretsiz olması önerilebilir. Ayrıca alternatif
uyuşmazlık çözüm yöntemlerinin şartları belirlenerek adli
yardım uygulamasının yapılması bu çözüm yollarına başvu-
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
ruları kolaylaştıracaktır. İdareyle ilgili şikâyetlerin arabulu-
culuk yoluyla çözümlenmesi için resmi arabuluculuk göre-
vinin, Ombudsmanlık Kurumuna verilmesi ve önüne gelen
sorunun çözüme kavuşturulması halinde, bu çözümün taraf-
lar için bağlayıcı olmasına ve icra edilmesine imkân sağlaya-
cak tedbirler alınması önerilebilir.
- İdari Yargı Bölümüne İlişkin Sorunlar, Tespit ve Çözüm Öne-
rileri
102- İdari yargı hâkim adaylığı alımlarında test usulünün uygulan-
ması, hukuk bilgisinin ve muhakeme yeteneğinin ölçülmesi, soyut
hukuk kurallarının somut olaya uygulanması hususlarında, klasik
usule göre yetersiz kalmaktadır. Öte yandan test yöntemi, değerlen-
dirme ve puanlama konularında objektiflik sağlayacağından şüphe-
den uzaktır.
542