Page 570 - yargi-ozel-raporu
P. 570
Her iki usulün artı ve eksileri bir arada değerlendirildiğinde,
objektif bir değerlendirme yapılabilmesi ve şüpheden uzak bir
sistemin sağlanması şartıyla klasik yöntemin tercih edilmesinde
fayda bulunmaktadır.
103- İdari yargı hâkim adaylarının belirlenmesi konusunda; uzun
vadeli bir planlama yapılarak zorunlu durumlar hariç olmak
üzere her yıl belirli dönemlerde ve belirli sayıda idari yargı hâ-
kim adayı alımı yapılmasının gelecekte daha sağlıklı bir idari
yargıya ulaşılmasını sağlayacağı değerlendirilmektedir.
104- Ülkemizde idarenin çalışma usullerini düzenleyen genel bir
idari usul kanunu bulunmaması idari yargının iş yükünü önemli de-
recede arttıran sebeplerden biridir.
Bu yönde kanuni bir düzenlemenin yapılması halinde;
a) Klasik bürokratik zihniyetin terk edilmesinin sağlanacağı,
b) İlgililer için çeşitli güvenceler oluşturulacağından “bugün
git yarın gel” şeklindeki anlayışın zamanla yok olacağı,
c) Yönetimin şeffaflaşacağı, bu bağlamda karar alma süreç-
lerinde ilgililerin görüşleri ve yerine göre savunmaları alına-
cağından yönetimden yönetişime doğru bir ilerleme olacağı,
ç) İdarenin hukuka uygun davranmaya sadece yargı kararıyla
zorlanması yerine, bu açıdan şeffaf sürecin ve katılımın ver-
diği psikolojik etkiyle idarecilerin kendilerini hukuka uygun
davranmak zorunda hissedecekleri,
d) Bütün kamu kurum ve kuruluşları için ortak çalışma usul-
lerinin belirleneceği,
e) İlgililerin kendileri hakkında yürütülecek süreçte, önceden Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
bilgi sahibi olmasının sağlanacağı, bu suretle bireyler için
daha güvenceli bir idari sistemin söz konusu olacağı,
f) İdari işlemin tesisinde katılımın esas alınmasını ve baştan
itibaren idarenin hukuka uygun davranmasını teşvik edeceği
gibi ayrıca kimi uyuşmazlıkların mahkemeye gelmeden idari
aşamada çözümlenmesi nedeniyle idari yargının iş yükünün
543