Page 572 - yargi-ozel-raporu
P. 572

106- İdari yargıda resen araştırma ilkesinin geçerli olduğu göz önüne
                   alındığında, karşılıklı dilekçelere cevap verilmesi durumu olan ikinci
                   cevap dilekçeleri (replik-düplik), dosyaların tekemmülünü uzatıp iş
                   yükü artışına neden olmaktadır. Ayrıca idari yargılama usulünde,
                   diğer usul kanunlarında öngörüldüğü gibi karar yazma süresine yö-
                   nelik herhangi bir düzenleme bulunmaması önemli bir eksikliktir.
                   Bu kapsamda, Taslakta HMK’daki düzenlemeye benzer şekilde;
                   usule yönelik kararların on beş gün; esasa ilişkin kararların ise,
                   otuz gün içinde yazılıp imzalanacağının öngörülmesi hesap ve-
                   rilebilirlik ve yargılamanın hızlandırılması açısından önem arz
                   etmektedir. Diğer taraftan Taslakta, davacının vereceği ikinci di-
                   lekçe ve davalının vereceği ikinci savunma usulünün tamamen
                   kaldırılmış olması ile idareye, davaya ilişkin işlem dosyalarının
                   ve savunmanın gönderilebilmesi için verilen sürede, idarenin sa-
                   vunma vermese bile işlem dosyasının idari yargı mercilerine in-
                   tikal ettirilmesinin zorunlu tutulması, dosyaların tekemmülünü
                   hızlandırarak iş yükünün azalmasına katkı sağlayacaktır.

                   107- İYUK’ta yer alan yetki kuralları, farklı illerdeki idare mahke-
                   meleri arasındaki iş dağılımında adaletsizliklere neden olmakta, bazı
                   hukuki  gelişmeler  sonucunda  açılan  çok  sayıda  dava  sonucunda
                   özellikle Ankara İdare Mahkemeleri çalışamaz hale gelmektedir.

                   Bu bağlamda, İYUK’ta ve diğer mevzuatta idari yargılama usu-
                   lüne ilişkin yetki kurallarının  gözden geçirilerek iş dağılımı
                   konusunda ortaya çıkan adaletsiz sonuçların giderilmesi gerek-
                   mektedir.  Taslakta; davacının yerleşim yeri, mesleki faaliyetin
                   yürütüldüğü yer veya taşınmazın bulunduğu yer idare mahke-
                   mesini yetkili kılmak suretiyle bu konuda oldukça olumlu bir
                   öneri sunulmaktadır.                                                Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri

                   108- İdare mahkemelerinin karşılaştığı iş yükünün sebeplerinden
                   biri de, özellikle AYM tarafından verilen iptal kararları sonrasında
                   oluşan yeni hukuki durum, yeni düzenlemeler sebebiyle tesis edi-
                   len birel işlemler vb. nedenlerle, bir anda benzer mahiyetteki sayısız
                   davanın idare mahkemeleri önüne gelmesi ve bu davaların ayrı ayrı
                   karara bağlaması gerekliliğidir.





                                                                         545
   567   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577