Page 571 - yargi-ozel-raporu
P. 571
azalmasının sağlayacağı değerlendirilmektedir. Öte yandan;
anılan düzenlemede, idarenin kendisine yapılan başvuruları
mutlaka cevaplandırması ayrıca idarenin işlem tesis ederken
emsal nitelikteki istikrar kazanmış yargı kararlarını dikkate
alarak işlem yapacağına, bu kapsamda idarecilerin mali ve
idari sorumluluğunun bulunmayacağına yer verilmesi de fay-
dalı olacaktır.
105- İdari yargının iş yükünün temel nedenlerinden biri de idarenin
uzlaşmaya pek yanaşmayan tavrıdır. Bu konuda; 659 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 12 nci maddesiyle idari uyuşmazlıkların
dava açılmadan önce sulh yoluyla çözülmesine yönelik düzenleme
yapılması olumlu bir gelişmedir. Ancak “sulh” usulü, uygulamada
etkin olarak kullanılan bir yöntem olamamıştır. Ayrıca anılan dü-
zenleme, salt tazminat taleplerine yönelik olarak yapıldığından tam
yargı davalarının sayısının azalması bakımından etki doğurabilecek
iken iptal davaları için aynı şeyi söylemek olanaklı değildir.
Ülkemizde alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinin yaygın-
laştırılması ile idarenin uzlaşma alışkanlığı arttırılacak ve daha
demokratik bir yönetim modeli geliştirilmiş olacaktır. İdari Yar-
gıda İş Yükünün Azaltılması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
Tasarı Taslağında (Taslak), bazı uyuşmazlıklar için “sulh” yolu-
na gidilmesinin zorunlu hale getirilmesi, oluşturulan “hukuki
uyuşmazlık değerlendirme komisyonu” üyelerinin; görevleriyle
ilgili aldıkları kararlar ve yaptıkları işlemler nedeniyle, görevin
gereklerine açıkça aykırı davranıldığının mahkeme tarafından
tespit edilmesi dışında, mali ve idari açıdan sorumlu tutulama-
yacaklarının öngörülmesi sulh usulünün etkin bir biçimde uy-
gulanmasını temin etmesi bakımından yerindedir. Ancak anılan
düzenlemelerin kapsamının genişletilerek salt tazminat talep-
leriyle sınırlı tutulmaması ve her türlü idari işlem için uzlaşma
yolunun öngörülmesi ayrıca “sulh” yolunun yetersiz kaldığı yer-
lerde idari yargılamayı ilgilendiren tüm alternatif uyuşmazlık
çözüm yöntemlerini (ombudsmanlık vb.) teşvik edici önerilerin
Taslakta yer alması daha uygun olacağı değerlendirilmektedir.
544