Page 580 - yargi-ozel-raporu
P. 580

maktadır. Ayrıca dava enflasyonunun en büyük nedeni, hukuk mü-
                   şavirliklerinin inisiyatif almaması ve bazı saiklerle (avukat istihdamı,
                   vekalet ücreti vb.) hareket etmesidir.

                   Bu doğrultuda; idarenin, maddi ve hukuki sebeplerle herhangi
                   bir menfaat elde edemeyeceği açıkça anlaşılan veya istikrar ka-
                   zanmış içtihatlar nedeniyle kaybedeceğine mutlak gözle bakılan
                   davaları açmaması ve kanun yollarına başvurmaması öncelikli
                   ilke olarak benimsenmelidir. Birinci hukuk müşavirliklerinin,
                   görev ve sorumlulukları yeniden düzenlenmeli ve bu birimler
                   inisiyatif kullanabilecek hale getirilmeli, sorumlulukları mini-
                   mize edilmeli (hukuk müşavirlerinin kasten kanununa aykırı
                   verdikleri ve açıkça suç oluşturan mütalaaları hariç)  veya bu mü-
                   şavirlikler tamamen kaldırılmalıdır. Mevzuatta yasal değişiklik
                   yapılarak hukuki mütalaa hazırlanması görevi, Adalet Bakanlığı,
                   üniversiteler veya Başbakanlıkta oluşturulacak bağımsız yeni bir
                   hukuk üst kuruluna bırakılmalıdır.

                   124- İşlendiği iddia edilen bir suç ile ilgili 4483 sayılı Kanun kap-
                   samında ön inceleme sonucu verilen kararlara karşı yapılan itirazın
                   Danıştay veya BİM’de çözülmesi ayrı bir sorun teşkil etmektedir.
                   Ceza hukuku alanındaki gelişmeler ve değişiklikleri tam anlamıyla
                   takip etmek, bir eylemin suç teşkil edip etmediğini, suç teşkil edi-
                   yorsa hangi suçun tanımına uyduğu ile delillerin CMK hükümleri-
                   ne göre tartışılması hususlarında şüphesiz ceza mahkemeleri ihtisas
                   sahibidir. Bununla birlikte, Danıştay veya BİM’in elindeki ön ince-
                   leme dosyasıyla yetinmek durumunda olup, yargılama faaliyetinde
                   olduğu gibi araştırma, keşif ve bilirkişi incelemesi vb. araçlardan fay-
                   dalanma olanağına sahip değildir. Bu bağlamda bir çözüm önerisi
                   olarak, bu yetkinin, kovuşturmaya yer olmadığına dair verilen
                   kararlarda olduğu gibi en yakın ağır ceza mahkemelerine veril-      Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
                   mesi gerektiği değerlendirilmektedir.
                   125- 4483 sayılı Kanunun “itiraz” başlıklı 9 uncu maddesinde, Da-
                   nıştay’a ve BİM’e itiraz edilebilecek konular, itiraz süresi, yetkili
                   BİM, itirazların öncelikle incelenip 3 ay içinde karara bağlanacağı
                   ve verilen kararların kesin olduğu hususları düzenlenmiştir. Gerek
                   9 uncu maddede, gerekse diğer maddelerde idari yargı mercilerinin




                                                                         553
   575   576   577   578   579   580   581   582   583   584   585