Page 298 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 298

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               etme ve işten uzaklaştırma amacına yönelik olması, mağdurun kişiliğinde, mesleki
                                                                              126
               durumunda veya sağlığında zarar ortaya çıkması hususları sayılmaktadır.
               8/03/2011 tarih ve 3351 sayılı “İşyerlerinde Psikolojik Tacizin (Mobbing) Önlenmesi
               konulu Başbakanlık Genelgesi”, “Kasıtlı ve sistematik olarak belirli bir süre çalışanın
               aşağılanması, küçümsenmesi, dışlanması, kişiliğinin ve saygınlığının zedelenmesi,
               kötü  muameleye  tabi  tutulması,  yıldırılması  ve  benzeri  şekillerde  ortaya çıkan
               psikolojik tacizin önlenmesi gerek iş sağlığı ve güvenliği gerekse çalışma barışının
               geliştirilmesi açısından çok önemlidir.” şeklinde düzenleme getirmektedir.

               Yargıtay 9. Hukuk Dairesinin 23/06/2008 tarih ve E: 2007/42976 K: 2008/17137 sayılı
               Kararında ise “Mobbing kavramı, işyerinde bireylere üstleri, eşit düzeyde çalışanlar
               ya da astları tarafından sistematik bicimde uygulanan her tur kötü muamele, tehdit,
               şiddet, aşağılama gibi davranışları içerir.” açıklamasına yer verilmiştir.

               Psikolojik tacize maruz kalan bireylerin bıktırma, yıldırma, dışlanma, kurumun
               hizmetlerinden yoksun bırakılma, aşağılanma, izin ve görevlendirilmelerde
               yararlandırılmama, zorla  tayin  gibi psikolojik tacize neden  olabilecek tutum ve
               davranışlara maruz kalabilmekte oldukları, bir olguya işyerinde psikolojik taciz diye
               bakabilmek için davranışların ayda birkaç kez tekrarlanması, birbiri ardına birtakım
               evreler içinde geçmiş olması ve bunun tekrarlama sıklığı ve uzun süre devam etmesi
               ve davranış tarzlarının kişiye kötü muamele şeklinde olması gerektiği, en azından,
               kasıtlılık, süreklilik ve sistemlilik niteliklerini taşıması gerektiği belirtilmiş, mobbinge
               neden olabilecek idari işlemler ise geçici görevlendirme (görev yeri değişikliği),
               mesleğin (unvanın) gerektirdiği görevleri vermeme, atama (atamama) özlük haklarının
               yerine getirilmemesi, disiplin soruşturması açılması olarak sayılmıştır.[Bkz,Türkiye
               Büyük Millet Meclisi Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu İşyerinde Psikolojik
               Taciz (Mobbing) ve Çözüm Önerileri Komisyon Raporu (Nisan 2011)]

               Ulusal mevzuatımızda devletin, insanın maddî ve manevî varlığının gelişmesi için
               gerekli şartları hazırlayacağı, çalışma hayatını geliştirmek için çalışanları korumak
               ve  çalışma  barışını  sağlamak için  gerekli  tedbirleri  alacağı  amirin  maiyetindeki
               memurlara hakkaniyet ve eşitlik içinde davranacağı, amirlik yetkisini kanun, tüzük ve
               yönetmeliklerde belirtilen esaslar içinde kullanacağı hüküm altına alınmıştır.

               Anayasa Mahkemesinin 10/03/2016 tarihli ve 2013/6235 başvuru numaralı
               kararında “Kural olarak psikolojik tacize maruz kaldığını ileri süren başvurucuların
               iddialarını yeterli ve ikna edici açıklamalar ve delillerle ispat etmeleri gerekir. Bununla
               beraber,  psikolojik  tacizi  kanıtlamak  kolay  değildir.  Bu  yüzden,  başvurucuların


               126 İşyerlerinde Psikolojik Taciz (Mobbing) Bilgilendirme Rehberi, Psikolojik Tacizle Mücadele
               Kurulu, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Mayıs 2014


           298  2017  YILLIK RAPOR
   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303