Page 450 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 450

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               paragrafında ise, sınavın yapılacağı hafta içerisinde Çarşamba günü saat 17.00’ye
               kadar, durumunu gösterir bir raporu dilekçe ekinde ÖSYM’ye sunma zorunluluğuna
               yer verildiği görülmüştür. Başvuran ile yapılan görüşmelerde, adayın ÖSYM’ye
               herhangi bir rapor ve dilekçe sunmadığı bilgisine ulaşılmıştır.

               Bu doğrultuda, somut olayın oluş tarihi, başvuranın içinde bulunduğu sıkıntılı
               durum ve detaylı Kılavuz kuralları birlikte incelendiğinde; başvuranın engel durumu
               olanlar  için getirilen  zorunlulukları incelemek,  anlamak, kendisinden  bekleneni
               gerçekleştirmek ve sağlık durumunu gösterir raporu İdareye iletmek için yeterli
               zamanının olmadığı, ayrıca, sınav baskısı altında olan ve kazaya dair psikolojik
               travmanın etkilerini hala hissettiği bir dönemde, kişiden böyle bir sorumluluğu fark
               edip yerine getirmesinin beklenemeyeceği aşikâr olduğu ayrıca; başvuranın sağlık
               sorunu  nedeniyle  koltuk  değneğini  kullanmak  zorunda  olduğunu  ve  mevzuatla
               yasak objeler arasında sayılan kolye, küpe, saat, vb. gibi keyfi kullanıma haiz bir
               obje olmadığı,

               Başvuran ile yapılan görüşmelerde; sınav güvenliğini sağlamak ve yasak araç gereci
               yanında bulunduran adayları sınav salonuna almamakla görevlendirilmiş güvenlik
               görevlileri de dâhil olmak üzere, koltuk değneği ile sınav binasına giren başvuranı
               kimsenin uyarmadığı, kendisinin sınav gözetmenine koltuk değneğini dışarıdaki
               yakınına gönderebileceğini ifade etmesine rağmen  gözetmenin buna gerek olmadığını
               bildirdiği bilgisine ulaşıldığı, Kılavuzda yasak obje kapsamına alınmış olan koltuk
               değneğinin yasak obje olduğunun güvenlik ve sınav görevlilerince de bilinmesi, böylesi
               gözle görülür bir objenin en başta, sınav binasına alım esnasında fark edilerek kontrolün
               yapılması ve başvuranın binaya alınmaması, en azından sınav görevlisinin başvuranı
               uyarmasının İdarenin sorumluluğunda olduğu hususları göz ardı edilmemesi gerektiği,

               “Sınavın geçersiz sayılması” yaptırımının, sınav binasına yasak obje ile girmek ve sınav
               esnasında bu objeyi yanında bulundurmak eyleminin karşılığı olarak uygulandığı
               İdare tarafından belirtilmekteyse de, İdarece getirilen yasakların sınav güvenliğini
               sağlamaya yönelik olduğu göz önüne alındığında, koltuk değneği ile sınava girilmesi
               halinde  sınav  güvenliğinin  riske  atıldığına  dair  bir  tespit  yapılmadan  böyle  bir
               müeyyidenin  uygulanmasının,  anılan  kural  ihlali  karşısında  ölçüsüz  bir  yaptırım
               olduğu değerlendirilmiştir.

               Yukarıdaki açıklamalar ışığında, ÖSYM’nin kanunla verilen görev ve yetkilerini
               kullanarak Kanuna uygun ikincil mevzuat ve Kılavuz vb. çerçevesinde işlem yaptığı;
               ancak bu süreç içinde İdarenin de kendisinden beklenen sorumluluğu yerine
               getiremediği, kural ihlalinin görevlilerce engellenemediği ve bunun sonucunda
               uygulanan yaptırımın ölçüsüz olduğu değerlendirilerek somut olay adaleti olarak da
               tanımlanabilecek hakkaniyet gereğince başvuranın sınavının geçersiz sayılmaması
               gerektiği, bu itibarla İdarece gerçekleştirilen sınavın geçersiz sayılması işleminin



           450  2017  YILLIK RAPOR
   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455