Page 452 - 2017-yıllık-rapor-SON-PDF
P. 452

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               yapmadan ve detaylı bir inceleme-araştırmada bulunmadan kamu zararına sebep
               olunduğu kanaatine varmıştır.
               5018 sayılı Kanunun 71'inci maddesinin ikinci fıkrasının (g) bendi gereğince,
               mevzuatta  öngörülmeyen  bir  ödemenin  yapılması halinde  kamu  zararı  söz  konusu
               olmaktadır. Bu durumda, kamunun zarara uğratıldığının tespiti vazifesi asli olarak ilgili
               idareye aittir. Başvuru bakımından değinilecek olursa, Emniyet Genel Müdürlüğü,
               kamu zararına neden olunduğuna ilişkin inceleme ve araştırmayı gereken özende
               yapmayarak başvuranı yüklü bir borçla karşı karşıya bırakmıştır. Ayrıca idare, 2006
               yılında gerçekleşen ve inceleme raporuna konu olan hususlara ilişkin olarak, başvuranın
               yurda dönüp görevine başlaması sonrasında herhangi bir çalışma başlatmamıştır.
               Emniyet Genel Müdürlüğünün Kurumumuza ilettiği 03/2017 tarihli ve 1040/53462
               sayılı yazıda dile getirilen bu hususla birlikte, idarenin, borç tahakkuku işlemine ilişkin
               üzerine düşen yükümlülükleri gereği gibi yerine getirmediği tespit edilmiştir.

               Borç tahakkuku işlemi sonrasında, başvuran ve idare arasında 659 sayılı Gene Borç
               tahakkuku işlemi sonrasında, başvuran ve idare arasında 659 sayılı Genel Bütçe
               Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin
               Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname gereğince  sulh anlaşması
               yapılmıştır. Bu kapsamda, başvurana çıkarılan 5.186,98 $ tutarındaki borcun, yasal
               faiziyle birlikte, 24 ay taksitle ödenmesi kararlaştırılmıştır. Başvuran, Aralık 2016’da
               86,45 $ ve Şubat 2017’de 216,12 $ ödeme yapmıştır. Sulh anlaşması bağlamındaki
               hususlar hakkında taraflarca dava açılamayacağı, 659 sayılı KHK’nın 10 uncu
               maddesinin dördüncü fıkrasında yer almakla birlikte, bunun kamu denetçisine
               başvurma hakkını ortadan kaldırmayacağı açıktır. Ayrıca sulh olunması, başvuran
               tarafından diğer haklarının saklı olduğuna dair anlaşmaya kayıt konulması sebebiyle,
               borcun kabulü olarak değerlendirilemez. Dolayısıyla ilgili işlemin sulh anlaşmasına
               konu olması, bu kapsamda idare tarafından herhangi bir düzeltici işlemin yapılmasını
               engellemeyecektir. Bu bakımdan, yapılan inceleme neticesinde sulh anlaşmasına konu
               olan borcun, gereken inceleme ve araştırma yapılmaksızın, hukuka uyarlı olmayan bir
               işlemle belirlendiği tespit edilmiştir.

               Yukarıdaki bilgiler doğrultusunda, sulh anlaşmasının temelini teşkil eden borç
               tahakkuk işleminin geri alınması; bu suretle, varlık sebebini kaybeden sulh anlaşması
               gereğince başvuran tarafından yapılan ödemelerin, kendisine yasal faiziyle birlikte
               iadesi; ödeme yapılmayan taksitler gerekçe gösterilerek başlatılacak herhangi bir
               alacak takibinin durdurulması ve gerekli araştırmanın tekrar yapılarak buna göre
                                                                             99
               işlem tesisi hususunda, Emniyet Genel Müdürlüğüne Tavsiye Kararı  verilmesine
               karar verilmiştir.


               99  2016/5398 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 08/06/2017 tarihli Tavsiye Kararı


           452  2017  YILLIK RAPOR
   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456   457