Page 116 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 116

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU

              erişemeyeceği,  bu  durumun  eczacının  herhangi  bir  kusurundan  kaynaklanmadığı,  bu  durumda
              eczacının reçetede düzeltme yapılıp yapılmadığı bilgisini sadece Kurum reçete kontrol biriminden
              öğrenmesinin  mümkün  bulunduğu,  ancak  eczacıya  böyle  bir  yükümlülüğün  verilmesinin  ilgili
              Protokol hükümleri gereği mümkün bulunmadığı gibi hakkaniyet kuralları ile de bağdaşmayacağı,
              Kurumumuzca  yapılan  değerlendirme  neticesinde;  Kurumun  bizzat  kendisinin  bilgi  yükleyerek
              oluşturduğu  ve  tek  denetleyicisi  olduğu  sistemde  düzenlenen  e-reçete  kaydına  erişme  hakkı
              bulunmayan başvuranın reçetenin iadesi akabinde ilacı reçete eden hekime düzeltme yaptırdığı  ilgili
              hekimin de bu hususu doğruladığı, bu sebeple başvuranın bahsi geçen Protokol hükümleri gereği
              yükümlülüğünü yerine getirdiği hususları dikkate alındığında, başvuru konusu işlemin hakkaniyete
              uygun  bulunmadığı  değerlendirilmiş  olup  başvurunun  kabulüne,  başvuranın,  sahibi  ve  mesul
              müdürü olduğu eczaneye ait reçeteden yapılan kesinti nedeniyle uğradığı mağduriyetin giderilmesi
              yönünde makul sürede işlem tesis edilmesi hususunda Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Genel
                                                                                            73
              Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğü’ne Tavsiyede Bulunulmasına, karar verilmiştir .


              Teminatların İade Edilirken Teminat Miktarı Olarak Belirlenmiş Olan Su Miktarının (M3)
              Hali Hazırdaki Tarifeden (Atık Su ve KDV Dâhil) Hesaplanarak Geri Ödenmesi
              Şikâyetçi, 16/06/1997 tarihinde Samsun Belediyesi Su Otobüs işletmesine başvurarak 16/06/1997
              tarihinde  4.000.000  TL  depozitoyu  12.475.000  TL  makbuz  karşılığında  ödediğini,  Samsun
              Büyükşehir  Belediyesi  Su  ve  Kanalizasyon  İdaresi  (SASKİ)  Genel  Müdürlüğüne  başvurarak
              03/05/2017 tarihinde aboneliğini sona erdirdiğini, depozitoyu güncellenmiş haliyle talep etmesine
              rağmen herhangi bir cevap alamadığını iddia ederek depozitonun güncellenmiş haliyle iadesini talep
              etmektedir.

              16/06/1997 tarihinde şikâyetçiden 4.000.000 TL depozito bedeli alındığı ve bu miktarın YTL’ye
              dönüştürüldüğünde 4 YTL olduğu, şikâyetçinin başvurması durumunda 4 YTL olarak depozitonun
              geri  ödeneceği  belirtilmektedir.  Ayrıca  SASKİ  Genel  kurulunda  alınan  karar  ile  25/11/1999
              tarihinden önceki abonelere depozito iadelerine ilişkin güncelleme yapılmayacağı kararı alınmıştır.
              Hakkaniyetin,  somut  bir  olayın  kendine  has  özelliklerinin  göz  önünde  bulundurularak  adaletin
              uygulandığı  bir  eşitlik  durumu  olduğu  ve  bazı  durumların  ve  şartların  önceden  bilinip
              öngörülememesinden doğacak sakıncaları ortadan kaldırmak için hukuk kurallarının eksik ya da
              esnek bıraktığı  durumlarda etkisini gösteren bir ilke olduğu göz önüne alındığında; 25/11/1999
              tarihli SASKİ Yönetim Kurulu kararının hakkaniyeti sağlamada yetersiz kaldığı anlaşılmaktadır.

              Bilindiği üzere, paradan sıfır atma uygulamaları istikrar programları sonucu ortaya çıkmaktadır. Bu
              uygulamaların amacı ise ulusal paraya itibar sağlama ve fonksiyonlarını yerine getirme özelliği
              kazandırmaktır. Somut olayı incelediğimizde ise paradan sıfır atma uygulamasının sadece paradan
              6  sıfır  atarak  yapıldığı,  resmi  olarak  geçerlilikte  olan  endeks  rakamları  değişim  oranının
              kullanılmaması sonucu mağduriyet oluştuğu görülmektedir.

              Tüm dosya ve veriler birlikte değerlendirildiğinde; idarenin, 25/11/1999 tarihli SASKİ Yönetim
              Kurulu kararını esas alarak vatandaşın yatırdığı 4.000.000 TL depozito bedelinin 4 YTL olarak geri
              ödenmesinin  hakkaniyete  aykırı  olduğu  tespit  edilmiştir.  Anayasa  Mahkemesi  içtihadı  olan


              73  2017/8975 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 18/01/2018 tarihli Tavsiye Kararı.


                                                                                     2018 6 AYLIK FAALİYET RAPORU
                                                                                                              115
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121