Page 116 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 116
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
erişemeyeceği, bu durumun eczacının herhangi bir kusurundan kaynaklanmadığı, bu durumda
eczacının reçetede düzeltme yapılıp yapılmadığı bilgisini sadece Kurum reçete kontrol biriminden
öğrenmesinin mümkün bulunduğu, ancak eczacıya böyle bir yükümlülüğün verilmesinin ilgili
Protokol hükümleri gereği mümkün bulunmadığı gibi hakkaniyet kuralları ile de bağdaşmayacağı,
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; Kurumun bizzat kendisinin bilgi yükleyerek
oluşturduğu ve tek denetleyicisi olduğu sistemde düzenlenen e-reçete kaydına erişme hakkı
bulunmayan başvuranın reçetenin iadesi akabinde ilacı reçete eden hekime düzeltme yaptırdığı ilgili
hekimin de bu hususu doğruladığı, bu sebeple başvuranın bahsi geçen Protokol hükümleri gereği
yükümlülüğünü yerine getirdiği hususları dikkate alındığında, başvuru konusu işlemin hakkaniyete
uygun bulunmadığı değerlendirilmiş olup başvurunun kabulüne, başvuranın, sahibi ve mesul
müdürü olduğu eczaneye ait reçeteden yapılan kesinti nedeniyle uğradığı mağduriyetin giderilmesi
yönünde makul sürede işlem tesis edilmesi hususunda Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı Genel
73
Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğü’ne Tavsiyede Bulunulmasına, karar verilmiştir .
Teminatların İade Edilirken Teminat Miktarı Olarak Belirlenmiş Olan Su Miktarının (M3)
Hali Hazırdaki Tarifeden (Atık Su ve KDV Dâhil) Hesaplanarak Geri Ödenmesi
Şikâyetçi, 16/06/1997 tarihinde Samsun Belediyesi Su Otobüs işletmesine başvurarak 16/06/1997
tarihinde 4.000.000 TL depozitoyu 12.475.000 TL makbuz karşılığında ödediğini, Samsun
Büyükşehir Belediyesi Su ve Kanalizasyon İdaresi (SASKİ) Genel Müdürlüğüne başvurarak
03/05/2017 tarihinde aboneliğini sona erdirdiğini, depozitoyu güncellenmiş haliyle talep etmesine
rağmen herhangi bir cevap alamadığını iddia ederek depozitonun güncellenmiş haliyle iadesini talep
etmektedir.
16/06/1997 tarihinde şikâyetçiden 4.000.000 TL depozito bedeli alındığı ve bu miktarın YTL’ye
dönüştürüldüğünde 4 YTL olduğu, şikâyetçinin başvurması durumunda 4 YTL olarak depozitonun
geri ödeneceği belirtilmektedir. Ayrıca SASKİ Genel kurulunda alınan karar ile 25/11/1999
tarihinden önceki abonelere depozito iadelerine ilişkin güncelleme yapılmayacağı kararı alınmıştır.
Hakkaniyetin, somut bir olayın kendine has özelliklerinin göz önünde bulundurularak adaletin
uygulandığı bir eşitlik durumu olduğu ve bazı durumların ve şartların önceden bilinip
öngörülememesinden doğacak sakıncaları ortadan kaldırmak için hukuk kurallarının eksik ya da
esnek bıraktığı durumlarda etkisini gösteren bir ilke olduğu göz önüne alındığında; 25/11/1999
tarihli SASKİ Yönetim Kurulu kararının hakkaniyeti sağlamada yetersiz kaldığı anlaşılmaktadır.
Bilindiği üzere, paradan sıfır atma uygulamaları istikrar programları sonucu ortaya çıkmaktadır. Bu
uygulamaların amacı ise ulusal paraya itibar sağlama ve fonksiyonlarını yerine getirme özelliği
kazandırmaktır. Somut olayı incelediğimizde ise paradan sıfır atma uygulamasının sadece paradan
6 sıfır atarak yapıldığı, resmi olarak geçerlilikte olan endeks rakamları değişim oranının
kullanılmaması sonucu mağduriyet oluştuğu görülmektedir.
Tüm dosya ve veriler birlikte değerlendirildiğinde; idarenin, 25/11/1999 tarihli SASKİ Yönetim
Kurulu kararını esas alarak vatandaşın yatırdığı 4.000.000 TL depozito bedelinin 4 YTL olarak geri
ödenmesinin hakkaniyete aykırı olduğu tespit edilmiştir. Anayasa Mahkemesi içtihadı olan
73 2017/8975 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 18/01/2018 tarihli Tavsiye Kararı.
2018 6 AYLIK FAALİYET RAPORU
115