Page 113 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 113
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Bilindiği üzere, Anayasa Mahkemesi kararında kazanılmış hak, “özel hukuk ve kamu hukuku
alanlarında genel olarak, bir hak sağlamaya elverişli nesnel yasa kurallarının bireylere uygulanması
ile onlar için doğan öznel hakkın korunması” olarak tanımlanmış ve “Kazanılmış bir haktan söz
edilebilmesi için bu hakkın, yeni yasadan önce yürürlükte olan kurallara göre bütün sonuçlarıyla
fiilen elde edilmiş olması gerekir. Kazanılmış hak, kişinin bulunduğu statüden doğan, kendisi
yönünden kesinleşmiş ve kişisel niteliğe dönüşmüş haktır.” ifadesi kullanılmıştır (Anayasa
Mahkemesinin 15/10/2009 tarihli ve E. 2007/44, K. 2009/148 sayılı kararı). Somut olayda
başvuranın Kanuni dayanağa sahip Yönetmelik hükümlerine göre C sınıfı belgeyi 2005 yılında
aldığı ve Yönetmeliğin yürürlükte bulunduğu dönemde hukuka uygun olarak iş güvenliği uzmanlığı
sözleşmesi yaparak üç yıldan fazla fiili çalışma gerçekleştirdiği ve bu süreçte firmaların da İş
Güvenliği Uzmanı görevlendirme şartını karşılamış sayıldığı anlaşılmıştır. Ayrıca Kanunun ilgili
hükmü üzerine sertifikaların geçerli sayılmasıyla başvuranın C sınıfı sertifika almaya hak kazandığı,
B sınıfı İş Güvenliği Uzmanlığı eğitimine katıldığı esnada kendisine yeterli fiili çalışmasının
bulunmadığı şeklinde bir bilgilendirmenin de yapılmadığı, bu konuda asıl sorumluluğun Bakanlıkta
ve ilgili eğitim kurumunda olduğu kanaatine varıldığından somut olay kapsamında, başvuranın fiili
çalışma olgusunun, bu kapsamda fiilen çalışılmış sürelerin genel düzenleyici işlemlerin iptali ile bu
genel düzenleyici işleme dayanarak tesis edilen işlemlerin bütün hukuksal sonuçlarıyla ortadan
kaldırılmasının haksız sonuçlara neden olduğu hususu da dikkate alınarak Bakanlığın mağduriyeti
giderme yönünde işlem tesis etmesi gerektiği değerlendirilmektedir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; başvuranın 2006 yılından itibaren fiili
çalışmalarının bulunduğu, 2006 yılından 2016 yılına kadar idarece yapılan denetimlerin veya
sertifikaların geçersizliğine ilişkin bir tespit veya bilgilendirmenin yapılmadığı, sözleşmeler ile fiili
çalışma olgusunun ispatlanabildiği dikkate alındığında başvuranın fiili çalışmalarının sırf
Danıştay’ın iptal ve yürütmeyi durdurma kararları bulunduğu gerekçesiyle yok sayılmasının
hakkaniyete aykırı olduğu kanaatine varılmak suretiyle başvurunun kabulü ile; 3 yıllık fiili çalışması
bulunan başvurana ilgili İş Güvenliği Uzmanlığı belgesinin verilmesi yönünde işlem tesis etmesi
71
için Çalışma Ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına Tavsiyede bulunulmasına, karar verilmiştir .
Yükseköğretim Kurumları Yabancı Dil Sınavının (YÖKDİL) Yabancı Dil Sınavına (YDS)
Eşdeğer Sayılması
Başvuran; uzman yardımcısı olarak çalışmakta olduğunu, Kurumlarınca istenen yabancı dil
yeterliğini belgelendirmek üzere 05/03/2017 tarihinde Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın
(YÖK) koordinasyonunda gerçekleştirilen Yükseköğretim Kurumları Yabancı Sınavına (YÖKDİL)
girerek 73,5 puan aldığını, ancak söz konusu sınavın Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığınca (ÖSYM) gerçekleştirilen diğer bir merkezi sınav olan Yabancı Dil Sınavına (YDS)
eşdeğer sayılmamasından dolayı dil yeterliğini sağlayamadığını ifade ederek YÖKDİL ve YDS
eşdeğerliğinin sağlanması talebiyle Kurumumuza başvurmuştur.
Bilindiği üzere, kamu kurumlarında uzman yardımcısı kadrolarında istihdam edilenler, dil şartı
bakımından 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine tabidir. Devlet Memurları
Kanununun Ek-41 inci maddesine göre dil yeterliğinin sağlanabileceği sınav, KPDS veya dil
yeterliği bakımından bunlara denkliği kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan başka bir
71 2017/13245 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 20/04/2018 tarihli Tavsiye Kararı.
112 2018 6 AYLIK FAALİYET RAPORU