Page 241 - kdk_yillik_rapor2018
P. 241

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 yerine getirmemesi dolayısıyla; özetle memurun ya da sistemin hatasından dolayı
                 mağdur olduğundan mağduriyetinin giderilmesini talep etmiştir.

                 Dosya kapsamında edinilen bilgi ve belgeler, yargı kararları ve doktrinde yer alan görüşler
                 birlikte değerlendirildiğinde; başvuranın, 28/2/2014 tarihinden itibaren 5510 sayılı
                 Kanunun ek 5 inci maddesi kapsamında sigortalılığının başlatılması ve kendisinden
                 4 yıl boyunca prim kesintisi yapılmasının ve anılan mevzuat kapsamında emekliliği
                 hak ettiği düşüncesiyle emekli olmak amacıyla idareye başvurmasının ardından
                 idarece zorunlu sigortalılığının tespiti nedeniyle ek 5 kapsamında sigortalılığının
                 iptali işleminde; başvuranın 5510 sayılı Kanunun ek 5 inci maddesi kapsamında
                 sigortalılığının geçerli kabul edilmesi halinde 2829 sayılı Kanuna göre 4/1-(a)
                 kapsamında aylığa hak kazanılması durumunda, 1/1/1996 tarihli işe girişine göre 25 yıl
                 sigortalılık süresi, 56 yaş ve 5825 prim ödeme gün sayısı şartlarına tabi olacak iken, ek
                 5 sigortalılığının iptali işlemi ile emekliliğe ilişkin şartların son yedi yıllık fiili hizmet
                 süresi içinde en fazla hizmetin 4/1-(b) kapsamında olması nedeniyle 5400 gün ve 58 yaş
                 olarak değiştiği, başvuranın 2 yıl daha geç emeklilik şartlarını ikmal edeceği ve emekli
                 maaşının beklenenden daha düşük olacağı hususu anlaşılmaktadır.
                 Başvuruya  konu  idarece  ek  5  sigortalılığı  kapsamında  başvurandan  4  yıl  boyunca
                 prim tahsil edildiği, başvuranın anılan primleri anılan süre zarfında idarece aksine
                 bilgi ve belge sunulmadığı için iyi niyet karinesi kapsamında iyi niyetli olarak ödediği,
                 idarece gerekli araştırmanın kontrolü gereken çiftçi kayıt sistemi ve ziraat odası kayıt
                 sistemlerin birbiriyle uyumlu olmadığı gerekçesiyle yapılamadığı, bu sebeple başvuranın
                 ek 5 sigortalılığının başlatıldığına yönelik iddialar kapsamında: idarenin açıkça kontrol
                 etmesi  gereken  ve  muhtemelen  başvuranın  hizmet  dökümünden  anlaşılabilecek  bir
                 hususu gerekli dikkat ve özeni göstermeden gerçekleştirmiş olmasında idarenin hizmet
                 kusurunun bulunduğu, anılan hizmet kusuru sonucunda gerçekleştirilen işleme yönelik
                 başvuran tarafından 4 yıl boyunca prim tahsili işlemlerinin de devam etmesi birlikte
                 değerlendirildiğinde bu durumun başvuranda ek 5 sigortalılığı kapsamında emekli
                 olacağı yönünde haklı beklenti oluşturduğu, dosya kapsamından edinilen bilgilerden
                 anlaşıldığı üzere oluşan bu haklı beklenti kapsamında başvuranın herhangi bir hileli
                 davranışı ile idareyi açık hataya sürüklemediği, idarenin bazı hukuka aykırı işlemlerinin,
                 hukuka uygun olmasalar bile ilgili lehine yarattığı hukuki durumların belli bir süreden
                 sonra değiştirilmesinin idarenin istikrarı (sürekliliği) ilkesine aykırı düşeceği, bu
                 durumun Danıştay 1. Daire 1988/336 E. 1988/355 K. sayılı Kararı doğrultusunda
                 idari işlemin kişisel sonuçlarının dokunulmazlığı ilkesinin doğal bir sonucu olduğu
                 anlaşıldığından başvuranın emekliliğine ilişkin şartlarını değiştiren ek 5 sigortalılığının
                 iptali işleminin hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı değerlendirilmiştir. Açıklanan
                 gerekçelerle  başvurunun  kabulüne;  hukuka  ve  hakkaniyete  uygun  olarak  başvuranın
                 lehine olan mevzuat hükümleri kapsamında işlem tesis edilmesi ve başka mağduriyetlere
                 sebep  olunmaması  amacıyla  sistemler arasında  entegrasyon çalışmalarının  ivedilikle





             240 2018 YILLIK RAPOR
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246