Page 242 - kdk_yillik_rapor2018
P. 242

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                                                                                       17
               tamamlanması için Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına
               karar verilmiştir.
               6.3.2.6 Emekli İkramiyesine Esas Sürenin Eksik Hesaplanması

               Başvuran, İzmir Bornova Türkan Özilhan Devlet Hastanesinde hemşire olarak görev
               yapmakta iken 15/08/2017 tarihinde 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanunun mülga
               hükümleri dikkate alınarak emekli aylığı bağlandığını, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar
               ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4/1-(c) maddesi kapsamında 38 yıl 10 ay 14
               gün hizmetinin bulunduğunu, söz konusu hizmet sürelerine ilişkin 38 tam hizmet
               yılına karşılık emekli ikramiyesi ödendiğini, ancak 10 ay 14 günlük hizmet süresine
               ikramiye tahakkuk ettirilmediği gerekçesiyle söz konusu süreye ilişkin ikramiye talep
               ettiğini, buna karşın SGK tarafından, 5434 sayılı Kanunun 89 uncu maddesi hükmü
               gerekçe gösterilerek, iştirakçilerin tam fiili hizmet yıllarına karşılık emekli ikramiyesi
               ödenebildiği, tam yılına tamamlanmayan gün ve aylara ilişkin ikramiye tahakkuku
               yapılamadığı gerekçesiyle talebin reddedildiğini belirterek 10 ay 14 günlük hizmetine
               karşılık ikramiye ödenmesi talebiyle Kurumumuza başvuruda bulunmuştur.

               Uyuşmazlığın çözümünde uygulanacak olan 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
               Sandığı Kanununun 89 uncu maddesinin 1 inci fıkrasında kamu görevlilerine emekli
               ikramiyesinin  her  tam  fiili  hizmet  yılı  için  aylık  bağlamaya  esas  tutarın  bir  aylığı
               olarak verileceğinin hükme bağlandığı, bir yıldan artan süreler için ise herhangi bir
               düzenlemeye yer verilmediği, işçiler bakımından, kıdem tazminatını düzenleyen
               1475 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde ise, işçinin işe başladığı tarihten itibaren
               hizmet aktinin devamı süresince her geçen tam yıl için işverence işçiye 30 günlük
               ücreti tutarında kıdem tazminatı ödeneceği, bir yıldan artan süreler için de aynı oran
               üzerinden ödeme yapılacağı kurala bağlanmıştır. Anılan maddede işçiler için ödenecek
               kıdem tazminatının hesaplanmasında tam fiili hizmet yılı dikkate alınmaksızın bir
               yıldan arta kalan süreler için de ödeme yapılmaktadır.
               Somut olay kapsamında yapılan değerlendirmede ise; 5434 sayılı Kanun kapsamında
               emekli aylığı bağlanan başvuranın 38 yıl 10 ay 14 gün hizmetinin bulunduğu, bunun
               38 tam yılına ikramiye ödendiği ancak 10 ay 14 gün hizmetine ikramiye tahakkuk
               ettirilmediği, tam yıllara ilişkin çalışma sürelerine ikramiye ödenirken kıst yıla ilişkin
               çalışma sürelerine ikramiye ödenmemesinde anlaşılabilir, amaçla ilgili ya da makul,
               adil ve haklı bir nedene dayanmayan bir ayrım öngörüldüğü ve aynı Kanuna tabi olan
               iştirakçiler bakımından çalışma süreleriyle orantılı olarak ikramiye ödenmesi gerektiği
               değerlendirilmektedir.
               Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde söz konusu düzenlemenin
               uygulanmasına devam edilmesinin, gerek kıdem tazminatı ve emekli ikramiyesi
               arasında nitelik itibariyle özdeş olmaları yönünden eşitlik ilkesine aykırılık boyutunda
               gerekse Kurumumuzun başvuruları hakkaniyet boyutuyla irdelemesi yönünden

               17  2018/3103 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 12/9/2018 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  241
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247