Page 242 - kdk_yillik_rapor2018
P. 242
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
17
tamamlanması için Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına
karar verilmiştir.
6.3.2.6 Emekli İkramiyesine Esas Sürenin Eksik Hesaplanması
Başvuran, İzmir Bornova Türkan Özilhan Devlet Hastanesinde hemşire olarak görev
yapmakta iken 15/08/2017 tarihinde 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanunun mülga
hükümleri dikkate alınarak emekli aylığı bağlandığını, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4/1-(c) maddesi kapsamında 38 yıl 10 ay 14
gün hizmetinin bulunduğunu, söz konusu hizmet sürelerine ilişkin 38 tam hizmet
yılına karşılık emekli ikramiyesi ödendiğini, ancak 10 ay 14 günlük hizmet süresine
ikramiye tahakkuk ettirilmediği gerekçesiyle söz konusu süreye ilişkin ikramiye talep
ettiğini, buna karşın SGK tarafından, 5434 sayılı Kanunun 89 uncu maddesi hükmü
gerekçe gösterilerek, iştirakçilerin tam fiili hizmet yıllarına karşılık emekli ikramiyesi
ödenebildiği, tam yılına tamamlanmayan gün ve aylara ilişkin ikramiye tahakkuku
yapılamadığı gerekçesiyle talebin reddedildiğini belirterek 10 ay 14 günlük hizmetine
karşılık ikramiye ödenmesi talebiyle Kurumumuza başvuruda bulunmuştur.
Uyuşmazlığın çözümünde uygulanacak olan 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanununun 89 uncu maddesinin 1 inci fıkrasında kamu görevlilerine emekli
ikramiyesinin her tam fiili hizmet yılı için aylık bağlamaya esas tutarın bir aylığı
olarak verileceğinin hükme bağlandığı, bir yıldan artan süreler için ise herhangi bir
düzenlemeye yer verilmediği, işçiler bakımından, kıdem tazminatını düzenleyen
1475 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde ise, işçinin işe başladığı tarihten itibaren
hizmet aktinin devamı süresince her geçen tam yıl için işverence işçiye 30 günlük
ücreti tutarında kıdem tazminatı ödeneceği, bir yıldan artan süreler için de aynı oran
üzerinden ödeme yapılacağı kurala bağlanmıştır. Anılan maddede işçiler için ödenecek
kıdem tazminatının hesaplanmasında tam fiili hizmet yılı dikkate alınmaksızın bir
yıldan arta kalan süreler için de ödeme yapılmaktadır.
Somut olay kapsamında yapılan değerlendirmede ise; 5434 sayılı Kanun kapsamında
emekli aylığı bağlanan başvuranın 38 yıl 10 ay 14 gün hizmetinin bulunduğu, bunun
38 tam yılına ikramiye ödendiği ancak 10 ay 14 gün hizmetine ikramiye tahakkuk
ettirilmediği, tam yıllara ilişkin çalışma sürelerine ikramiye ödenirken kıst yıla ilişkin
çalışma sürelerine ikramiye ödenmemesinde anlaşılabilir, amaçla ilgili ya da makul,
adil ve haklı bir nedene dayanmayan bir ayrım öngörüldüğü ve aynı Kanuna tabi olan
iştirakçiler bakımından çalışma süreleriyle orantılı olarak ikramiye ödenmesi gerektiği
değerlendirilmektedir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde söz konusu düzenlemenin
uygulanmasına devam edilmesinin, gerek kıdem tazminatı ve emekli ikramiyesi
arasında nitelik itibariyle özdeş olmaları yönünden eşitlik ilkesine aykırılık boyutunda
gerekse Kurumumuzun başvuruları hakkaniyet boyutuyla irdelemesi yönünden
17 2018/3103 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 12/9/2018 tarihli Tavsiye Kararı
2018 YILLIK RAPOR 241