Page 246 - kdk_yillik_rapor2018
P. 246
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
olduğuna dair mevzuatta açık bir hüküm bulunmadığı, 2829 sayılı Kanunun amacının
özetle bir kurumdaki sigortalılık süresinin emeklilik için yeterli olmaması durumunda
farklı sosyal güvenlik kurumlarına tâbi olarak geçen hizmet sürelerinin ziyan olmadan
birleştirilmesi ve kurumlar arasındaki kaymaları önlemek olduğu göz önüne alındığında,
bir statüdeki hizmetlerin tek başına aylık bağlanmasına yeterli olması halinde, kişinin,
tüm sosyal güvenlik kurumlarına tabi hizmet sürelerini birleştirmeye zorlanamayacağı
ve hizmet birleştirmesi yapılmadan yaşlılık aylığının bağlanabileceği değerlendirmesi
yapılmış ve idarece yapılan işlemin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu sonuç ve
kanaatine varılarak, başvurana, hizmetlerinin birleştirilmemesi talebi kabul edilerek
emekli aylığı bağlanması yönünde işlem tesis edilmesi hususunda Sosyal Güvenlik
21
Kurumu Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
6.3.3 Fiili Hizmet Süresi ve Fiili Hizmet Süresi Zammı
6.3.3.1 Astsubay Sınıf Okulunda 18 Yaş Altında Geçen Sürelerinin Fiili
Hizmetten Sayılması İle Bu Sürelere İlişkin Emekli Keseneği ve Kurum
Karşılığı Tutarlarının İdarece Ödenmesi Talepleri
Başvuranlar, Türk Silahlı Kuvvetlerinde Astsubay olarak görev yaptıklarını, astsubay
sınıf okulunda 18 yaş altında geçen sürelerinin fiili hizmetten sayılması talebi ile
açtıkları davaları kazandıklarını, Sosyal Güvenlik Kurumunun bu sürelere ilişkin emekli
keseneği ve kurum karşılığı tutarlarını kendilerinden talep ettiğini belirterek, bu sürelere
ilişkin emekli keseneği ve kurum karşılığı tutarlarının mezun olunan yılın astsubay
çavuş aylık ve katsayısı üzerinden hesaplanarak kurumları tarafından ödenmesini talep
etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, Sosyal Güvenlik Kurumunun,
astsubay sınıf okulunda 18 yaşın altında öğrencilikte geçen sürelere ilişkin emekli
keseneği ve kurum karşılığı tutarının hesaplanmasında 5434 sayılı Kanunun Geçici 170
inci maddesini esas alarak başvurana borç çıkarmasının, 5434 sayılı Kanun hükümleri
ile konu hakkında verilen mahkeme kararlarına uygun olmadığı değerlendirilmektedir.
Hem mahkeme kararlarının hem de 2168 sayılı Kanunun gerekçesinin, mezkûr geçici
maddenin 2168 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden önce astsubay sınıf okullarını
başarıyla tamamlayanların astsubay sınıf okullarında geçen sürelerinin borçlandırma
yapılarak hizmetten sayılmasına yönelik olduğu anlaşılmaktadır.
Dolayısıyla 2168 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra astsubay sınıf
okuluna giren başvuranlar açısından 5434 sayılı Kanunun Geçici 170 inci maddesinin
uygulanması mümkün değildir. Geçici 170 benzeri bir uygulama yapmak farklı
bir borçlanma türü anlamına geleceğinden, Kanunda öngörülmeyen bu tür bir
borçlanma usulünün uygulanmasının da mezkur mevzuata uygun düşmeyeceği
değerlendirilmektedir.
21 2017/11867 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 16/3/2018 tarihli Tavsiye Kararı
2018 YILLIK RAPOR 245