Page 323 - kdk_yillik_rapor2018
P. 323
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
uyarınca ve anılan düzenlemelere uygun bir şekilde uygulandığı, idari para cezalarının
uygulanması işlemlerinin hukuka uygun olduğu anlaşılmıştır.
Yapılan inceleme kapsamında idareden temin edilen bilgi ve belgelerden; söz konusu
29/05/2017 tarihli ve 415243 sayılı yazının, ruhsat sahibi … Madencilik Petrol Ürünleri
İthalat İhracat Ltd. Şti.nin Ticaret Sicil Gazetesinde ticaret merkezi olarak kayıtlı olan
…adresine iletildiği, adrese tebliğ edilemeyip tebliğ alındısı üzerinde belirtilen yazıya
göre adres kapalı olduğundan Mernis kayıtlarına göre Tebligat Kanununun 21 inci
maddesine göre işlem yapılarak mahalle muhtarına 07/06/2017 tarihinde tebliğ
edildiği, 2 nolu haber kağıdı düzenlenerek muhatabın kapısına yapıştırıldığı ve en yakın
komşusu Ş.K.'nın durumdan haberdar edildiği tespit edilmiştir.
Dosyadaki “Tebliğ Alındısı” belgesinin incelenmesinde, idarece, tebliğin Tebligat
Kanununun 12 ve 13 üncü maddelerine göre yapılması ancak tebliğin imkânsızlığı ve
tebellüğden imtina durumunda ise Kanunun gerçek kişilere ilişkin tebliğ hükümlerini
düzenleyen 21 inci maddesine göre tebliğin yapılmasının istendiği, tebliğe gidildiğinde
Şirketin kapalı olduğu görüldüğünden, Kanunun 12 ve 13 üncü maddeleri uyarınca
tebliğin imkânsızlığından dolayı, tebliğ memurunun Kanunun 21 inci maddesine
göre işlem yaptığı görülmüştür. Söz konusu yazının tebligat mevzuatına uygun bir
şekilde tebliğ edildiği ve ayrıca yazının mahalle muhtarına tebliğ edildiği 07/06/2017
tarihi tebliğ tarihi olarak kabul edilmektedir. Tebligata ilişkin anılan hükümlerin,
herhangi bir tereddüte yer vermeksizin açık ve kesin olduğu görülmekte; idarenin de
söz konusu yazıyı tebligat mevzuatına uygun bir şekilde tebliğ ettiği anlaşılmaktadır.
Aynı şekilde, tebliğ tarihinin tespiti hususu da anılan düzenleme kapsamında açık
ve kesin olduğundan, bu anlamda tebliğ tarihinin belirlenmesinde idarenin farklı bir
değerlendirme yapma veya takdir yetkisi bulunmamaktadır.
Başvuruya konu ruhsatın iptali hususunda ise 3213 sayılı Maden Kanununun 13 üncü
maddesinin birinci fıkrasında; yürürlükteki ruhsatlar için her yıl ocak ayının sonuna
kadar ruhsat bedelinin tamamının yatırılmasının zorunlu olduğu, ruhsat bedelinin
yatırılmaması veya eksik yatırılması halinde idari para cezası verileceği ve ruhsat
bedelinin üç ay içinde tamamlanmasının isteneceği, bu süre içinde ruhsat bedelinin
yatırılmaması durumunda ruhsatın iptal edileceği açıkça düzenlenmiştir. Bu hüküm
karşısında, 2017 yılına ait ruhsat bedelinin ödenmemesi sebebiyle uygulanan idari para
cezasının anılan düzenlemeye uygun olduğu, idari para cezası uygulandığına ve ruhsat
bedelinin üç ay içerisinde yatırılması gerektiğine ilişkin 07/06/2017 tarihinde tebliğ
edildiği tespit edilen söz konusu yazının tebliğ tarihinden itibaren üç ay geçmesine
rağmen yükümlülüklerin yerine getirilmediği anlaşıldığından, bahse konu hüküm
uyarınca idare tarafından ruhsatın iptal edilmesi kanuni bir zorunluluk olmaktadır.
Bu kapsamda, hiçbir tereddüte ve yoruma yer vermeksizin açık ve kesin bulunan
kanuni hükümler karşısında somut olay açısından ruhsatın iptal edilmemesi hususunda
idarenin herhangi bir takdir yetkisi bulunmamaktadır.
322 2018 YILLIK RAPOR