Page 352 - kdk_yillik_rapor2018
P. 352

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               6.10.1.2.1 Ceza İnfaz Kurumlarının Aşırı Kapasiteye Bağlı Barınma
               Koşullarının Yetersizliği Nedeniyle Nakil Talepleri

               Adalet Bakanlığının hükümlülere ve Kurumumuza verdiği cevaplar göz önünde
               bulundurulduğunda, nakil taleplerinin ret gerekçesinin “cezaevi kapasitesi” olduğu
               görülmektedir. Diğer yandan, 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik  Tedbirlerinin İnfazı
               Hakkında Kanun, ilgili Tüzük ve 167 sayılı Genelgede, ailelerinin ikamet yerlerine
               yakın ceza infaz kurumlarına yerleştirilmelerine yönelik emredici bir hüküm yer
               almamaktadır.
               Hükümlülerin nakil taleplerine ilişkin değerlendirme yapılırken, yalnızca hükümlü
               açısından değil, hükümlüyü ziyaret etmek isteyen ailesinin durumunun da göz önünde
               bulundurulması gerekmektedir. Ailelerin hükümlüyü görmek, onu daha rahat şartlarda
               ziyaret edebilmek hakkının, hükümlünün bulunduğu kurum ile ailesinin ikamet ettiği
               yer arasındaki mesafenin, ulaşım imkânlarının, ailenin maddi durumunun, sağlık
               sorunlarının,  ailenin hükümlüyü ziyaret sıklığının birlikte ele alınıp, sonuca göre nakil
               taleplerinin daha insani boyutları ile ele alınması gerektiği değerlendirilmektedir.

               6.10.1.2.2 Ceza İnfaz Kurumunda Kapasitenin Üzerinde Çocuğun
               Barındırıldığı İddiası

               Başvurucu tarafından özetle; … L Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunda, kapasitenin
               üzerinde çocuğun usulsüz olarak barındırıldığı, bu durumun hem çocuklar hem de
               kurum  görevlileri  açısından  büyük bir tehlike oluşturduğu; zira  bu koğuşların  etkili
               ve  yeterli  bir  şekilde  24  saat  izlenmesi  ve  denetlenmesinin  mümkün  olamayacağı,
               koğuşlarda haddinden fazla çocuk barındırılması nedeni ile başta çocuk tutuklu ve
               hükümlülerin zarar görmemesi ve yaşanabilecek bir insan hakkı ihlali durumunda
               da Kurum personelinin zarar görmemesi adına konunun araştırılıp, söz konusu insan
               hakkı ihlalinin önlenmesi ve bu kaçınılmaz tehlikenin önüne geçilmesi şikâyet ve talep
               edilmektedir.

               Somut olaya baktığımızda, şikâyete konu … L Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunun,
               5275 sayılı Kanunun “Ceza İnfaz Kurumlarının  Türleri” başlıklı İkinci Bölümü
               maddeleri uyarınca, “bir yetişkin kapalı ceza infaz kurumu” olduğu, bu Kurumda
               çocukların barındırılması noktasında aynı Kanunun 11 inci maddesinin üçüncü
               fıkrasında öngörülen tedbirlerin alındığı; zira hükümlü, hükümözlü ve tutuklu olarak
               bulunan çocukların, Kurumun yetişkin ve genç hükümlü ve tutuklularıyla irtibat
               sağlamayacağı bir bölüm olan E Blokta 9 ayrı koğuşta barındırılmakta oldukları
               anlaşılmaktadır. Bu durumda somut olaya konu çocukların, yetişkinlere ait bir kapalı
               ceza infaz kurumunun, usulü dairesinde kendilerine ayrılmış müstakil bir bölümünde
               barındırılmasının 5275 sayılı Kanuna aykırılık oluşturmadığı anlaşılmaktadır.
               Bununla birlikte, koğuşlarda kapasitesinin üzerinde çocuk barındırıldığı ve sağlıklı yaşam
               standartlarının olmadığı iddiaları bağlamında; çocukların barındırıldığı Kurumun E




                                                                        2018 YILLIK RAPOR  351
   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357