Page 352 - kdk_yillik_rapor2018
P. 352
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.10.1.2.1 Ceza İnfaz Kurumlarının Aşırı Kapasiteye Bağlı Barınma
Koşullarının Yetersizliği Nedeniyle Nakil Talepleri
Adalet Bakanlığının hükümlülere ve Kurumumuza verdiği cevaplar göz önünde
bulundurulduğunda, nakil taleplerinin ret gerekçesinin “cezaevi kapasitesi” olduğu
görülmektedir. Diğer yandan, 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı
Hakkında Kanun, ilgili Tüzük ve 167 sayılı Genelgede, ailelerinin ikamet yerlerine
yakın ceza infaz kurumlarına yerleştirilmelerine yönelik emredici bir hüküm yer
almamaktadır.
Hükümlülerin nakil taleplerine ilişkin değerlendirme yapılırken, yalnızca hükümlü
açısından değil, hükümlüyü ziyaret etmek isteyen ailesinin durumunun da göz önünde
bulundurulması gerekmektedir. Ailelerin hükümlüyü görmek, onu daha rahat şartlarda
ziyaret edebilmek hakkının, hükümlünün bulunduğu kurum ile ailesinin ikamet ettiği
yer arasındaki mesafenin, ulaşım imkânlarının, ailenin maddi durumunun, sağlık
sorunlarının, ailenin hükümlüyü ziyaret sıklığının birlikte ele alınıp, sonuca göre nakil
taleplerinin daha insani boyutları ile ele alınması gerektiği değerlendirilmektedir.
6.10.1.2.2 Ceza İnfaz Kurumunda Kapasitenin Üzerinde Çocuğun
Barındırıldığı İddiası
Başvurucu tarafından özetle; … L Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunda, kapasitenin
üzerinde çocuğun usulsüz olarak barındırıldığı, bu durumun hem çocuklar hem de
kurum görevlileri açısından büyük bir tehlike oluşturduğu; zira bu koğuşların etkili
ve yeterli bir şekilde 24 saat izlenmesi ve denetlenmesinin mümkün olamayacağı,
koğuşlarda haddinden fazla çocuk barındırılması nedeni ile başta çocuk tutuklu ve
hükümlülerin zarar görmemesi ve yaşanabilecek bir insan hakkı ihlali durumunda
da Kurum personelinin zarar görmemesi adına konunun araştırılıp, söz konusu insan
hakkı ihlalinin önlenmesi ve bu kaçınılmaz tehlikenin önüne geçilmesi şikâyet ve talep
edilmektedir.
Somut olaya baktığımızda, şikâyete konu … L Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumunun,
5275 sayılı Kanunun “Ceza İnfaz Kurumlarının Türleri” başlıklı İkinci Bölümü
maddeleri uyarınca, “bir yetişkin kapalı ceza infaz kurumu” olduğu, bu Kurumda
çocukların barındırılması noktasında aynı Kanunun 11 inci maddesinin üçüncü
fıkrasında öngörülen tedbirlerin alındığı; zira hükümlü, hükümözlü ve tutuklu olarak
bulunan çocukların, Kurumun yetişkin ve genç hükümlü ve tutuklularıyla irtibat
sağlamayacağı bir bölüm olan E Blokta 9 ayrı koğuşta barındırılmakta oldukları
anlaşılmaktadır. Bu durumda somut olaya konu çocukların, yetişkinlere ait bir kapalı
ceza infaz kurumunun, usulü dairesinde kendilerine ayrılmış müstakil bir bölümünde
barındırılmasının 5275 sayılı Kanuna aykırılık oluşturmadığı anlaşılmaktadır.
Bununla birlikte, koğuşlarda kapasitesinin üzerinde çocuk barındırıldığı ve sağlıklı yaşam
standartlarının olmadığı iddiaları bağlamında; çocukların barındırıldığı Kurumun E
2018 YILLIK RAPOR 351