Page 353 - kdk_yillik_rapor2018
P. 353

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Blok E1 koğuşunda 31, E2 koğuşunda 39, E3 koğuşunda 41, E4 koğuşunda 31,
                 E5 koğuşunda 41, E6 koğuşunda 39, E7 koğuşunda 41, E8 koğuşunda 40, E9
                 koğuşunda ise 41 çocuk hükümlü ve tutuklu olmak üzere toplam 344 çocuk hükümlü
                 ve tutuklu barındırıldığı, bunların 81 tanesinin hükümlü, 16 tanesinin hükümözlü
                 olarak bulunduğu, E Blokta yer alan 9 adet koğuşun toplam kapasitesinin 252 kişi
                 olduğu, ancak şu anda 344 çocuk hükümlü ve tutuklunun barındırıldığı göz önünde
                 bulundurulduğunda, Kurumda doluluk oranının yaklaşık %136 oranında olduğu
                 görülmektedir. Bahse konu E Blokta bulunan her bir koğuşta 2 adet banyo ve 2 adet
                 tuvalet bulunduğu bilgisi dikkate alındığında; ortalama 40 çocuk için ancak 2 adet
                 tuvalet ve 2 adet banyonun hizmet verdiği görülmektedir. Koğuşların güncel fotoğraf
                 bilgisi incelendiğinde, Kurumda ranza birleştirme uygulamasının olmamakla birlikte,
                 kapasiteyi aşan çocuk hükümlü ve tutukluların 9 adet koğuşa dağıtılmış bir şekilde yer
                 yatağında yatmakta oldukları açıkça görülmektedir. Bunun yanı sıra aynı fotoğraflardan,
                 düzenli olarak kullanılan banyo, tuvalet, mescit ve diğer yaşam alanlarının gerektiği
                 seviyede temiz tutulmadığı anlaşılmaktadır.
                 Netice olarak; özellikle yargılaması devam eden ve hakkında kesinleşmiş bir mahkûmiyet
                 olmayan çocuklar başta olmak üzere, ülkemizde mevcut çocuk adalet sisteminin
                 çocuklar hakkında özgürlüğü kısıtlayıcı tedbirler ile hapis cezasını öngörmesi hususu bir
                 tarafa bırakılarak; somut olayda uygulanan ceza infaz, güvenlik ve iyileştirme sisteminin
                 işleyişinin, çocuğun en yüksek yararının gözetilmesini öngören Birlemiş Milletler
                 Çocuk Haklarına Dair Sözleşmenin 40 ıncı maddesi hükmü ile çeliştiği; 2709 sayılı
                 Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının, “Ailenin korunması ve çocuk hakları” kenar başlıklı
                 41 inci maddesi ikinci fıkrası hükmü ile 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu ve 5275
                 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun amaç ve ilkeleri ile de
                 uyuşmadığı anlaşılmaktadır.
                 Açıklanan gerekçelerle, çocuğun korunması ve en yüksek yararının gözetilmesi ilkesi,
                 suça sürüklenen çocuklar  hakkında ıslah  edici tedbirlerin  öne çıkarılması ilkesi ve
                 muhtemel çocuk suçluluğu ve hak ihlalinin önlemesi adına, toplam kapasitesi 252 kişi
                 olan Maltepe 2 No’lu L Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumuna ait E Blok’ta yer alan 9 adet
                 koğuşta barındırılan 344 çocuktan, kapasitenin üzerinde olanların bir başka kuruma
                 ivedilikle naklinin sağlanması, bu mümkün değilse aynı Kurumda ilave bir bloğun
                 bu kişilere tahsisi, Kanunla ihtilafa düşmüş çocuklar için bütünü ile özel yasa, usul ve
                 kurumların oluşturulmasını öngören modern çocuk adalet sisteminin güçlendirilmesine
                 yönelik yasal ve idari adımların çabuklaştırılması hususlarında Adalet Bakanlığına
                 Tavsiyede Bulunulmasına 111  karar verilmiştir.
                 6.10.1.3 Kolluk Merkezlerinde Yürütülen İş ve İşlemlerden Kaynaklanan
                 İhlaller ile Bu Mekânların Denetimi
                 Ülkemizde kamu personelinin yol açmış olduğu hak ihlallerin niteliğinin zamanla
                 farklılık  gösterdiği;  1990’lı  yıllar  ile  2000’li  yılların  başına  kadar,  “resmi  alıkoyma/

                 111 2018/3532 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 03/09/2018 tarihli Tavsiye Kararı


             352 2018 YILLIK RAPOR
   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358