Page 356 - kdk_yillik_rapor2018
P. 356

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ile etkisiz hale getirilmesi yanı sıra, polis merkezine getirilmek sureti ile özgürlüklerinden
               mahrum  bırakılması  durumu  olduğu  anlaşılmaktadır.  Bu  kapsamda  ilgili  mevzuat
               hükmü olan 2559 sayılı Kanuna bakıldığında, polis, bir suç veya kabahatin işlenmesini
               önlemek amacı ile kişileri ve araçları durdurabilecek, durdurduğu kişiye durdurma
               sebebini bildirecek ve durdurma sebebine ilişkin sorular sorabilecek, kimliğini veya
               bulundurulması gerekli diğer belgelerin ibraz edilmesini isteyebilecek, kendisinin polis
               olduğunu belirleyen belgeyi gösterdikten sonra, kişilere kimliğini sorabilecek, ancak
               kimlik belgesinin bulunmaması, açıklamada bulunmaktan kaçınması veya gerçeğe
               aykırı beyanda bulunması dolayısıyla kimliği belirlenemeyen kişiyi tutarak durumdan
               derhal Cumhuriyet savcısını haberdar edecektir. Diğer ifadeyle 2559 sayılı Kanunun 13
               üncü maddesi hükmü zımnında tedrici olarak tedbir alacaktır Ancak olayda polisin bu
               yetkisini aşarak avukat kişiyi yakalaması ve polis merkezine götürmesi, yasal yetkisini
               aşması anlamına gelmektedir. Bu da 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının
               “Kişi hürriyeti ve güvenliği” başlıklı 19 uncu maddesinde kayıtlanan kişi hürriyeti ve
               güvenliğinin, hukuka aykırı şekilde sınırlanması sonucuna yol açmaktadır.

               Somut olay etkili başvuru hakkı – cezasızlık ile mücadele kapsamında irdelendiğinde;
               polis memurları hakkında ön inceleme başlatıldığı, ön inceleme raporunda şikâyetçi
               ve şikâyet edilen polis memurları dışında ifadesine başvurulan kişi olmadığının
               görüldüğü, oysa olayın geçtiği eğlence mekânı ve burada yaşananlar göz önünde
               bulundurulduğunda, tarafların iddialarının doğruluğunu teyit edecek çok sayıda görgü
               tanığının bulunduğu, bu kişilerin görüşlerine başvurulmamasının ciddi bir eksiklik
               olduğu,  yanı  sıra,  eğlence  mekânına  ait kamera  görüntülerinin de  incelenmediğinin
               görüldüğü, son olarak başvurucunun polis merkezinde kamera kaydının yapılmadığı
               avukat görüşme odasına alındığı ve burada işkence ve kötü muameleye maruz kaldığı
               yönündeki iddialarının doğru olup olmadığı hususunda da bir tetkikatın yapılmadığı
               anlaşılmıştır.  Bu  kapsamda,  ön  incelemecinin,  taraflardan  birisinin  yani  şikâyette
               bulunulan polis memurlarının beyanlarını esas aldığı ve adli ve idari yönden bir
               soruşturma yapılmasına gerek olmadığı yönünde karar verdiği görülmektedir. Netice
               olarak, işkence ve kötü muamele yasağı ve kişi hürriyeti ve güvenliğinin ihlali gibi
               bu denli ciddi bir iddia hakkında karar verecek makamların, tarafların beyanlarından
               sadece polis memurlarınkine dayanarak hüküm vermesinin; şikâyette bulunan kişiler
               açısından etkili başvuru yollarının engellenmesi anlamına geldiği değerlendirilmiştir.

               Açıklanan gerekçelerle, bu tarihten itibaren yaşanacak olaylarda, aleyhlerinde şikâyette
               bulunulan kolluk mensupları hakkında 7068 sayılı ve 657 sayılı kanunlar ile diğer
               mevzuat hükümleri kapsamında disiplin soruşturması açılması ve 4483 sayılı Memurlar
               ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkındaki Kanun hükümlerine göre adli
               soruşturma izni verilmesi sürecinde gerçekleştirilen “ön incelemelerin”, Avrupa İnsan
               Hakları Mahkemesinin esas aldığı bağımsızlık, yeterlik, ivedilik ile kamu denetimi
               ve mağdurun sürece katılması gibi ilkelere uygun şekilde yürütülmesi amacı ile 81
               il valiliğine talimatta bulunulması ve Bakanlıklarınca düzenli olarak gerçekleştirilen,



                                                                        2018 YILLIK RAPOR  355
   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361