Page 442 - kdk_yillik_rapor2018
P. 442

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ancak, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununda ön görülen 60 günlük yasal süre
               içerisinde ilgili Kurumlarca herhangi bir cevap verilmediğini belirterek; taşınmazlarla
               ilgili olarak ivedilikle davaların açılması ve mağduriyetin giderilmesi için Kamulaştırma
               işlemini yapacak kurumların ihtar edilerek gereğinin yapılmasını talep etmektedirler.

               Kurumumuzca yapılan incelemede; başvuranların taşınmazlarının bulunduğu ada ve
               parsellere ilişkin 2011 ve 2013 yıllarında 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu madde 7
               gereğince tesis edilmiş şerhin bulunduğu, bazı başvuranların taşınmazlarının bulunduğu
               ada ve parsellere ilişkin 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu madde 7 gereğince tesis
               edilmiş herhangi bir şerhin bulunmadığı ancak 17/05/2012 tarih ve 2012/784 sayılı
               Kamulaştırma İşlemine Başlama Kararı bulunan Trabzon-Yomra Ayrım Bulak Çağlayan
               İl Yolu kamulaştırma planı kapsamında bulunduğu görülmüştür.
               Bu  çerçevede,  taşınmazlar  üzerinde  Karayolları  Genel  Müdürlüğünce  2942  sayılı
               Kamulaştırma Kanununun 7 nci maddesi gereğince tesis edilmiş 2011 ve 11/01/2013
               tarihli şerhin bulunduğu ve taşınmazların 01/08/2011 tarihli ve 2011/120 sayılı
               Kamulaştırma  İşlemine  Başlama Kararı  bulunan  Trabzon-Kireçhane Ayrım Geçit-
               Gürbulak-Akyazı-Beşirli İl  Yolu kamulaştırma planı kapsamında bulunduğu
               görüldüğünden; kamulaştırma şerhinin tapu sicilinde bulunması ile başvurucuya ait
               bahsi geçen taşınmazlara hukuken kullanılmaya engel sınırlama getirilmiş bulunduğu
               anlaşılmıştır. Zira bir kişinin taşınmazına eylemli olarak el atıp tamamen veya kısmen
               kullanılmasına engel olunması ile o kişinin mülkiyetinde olan taşınmaza hukuken
               kullanmaya engel sınırlama getirilmesi arasında sonucu itibari ile bir fark bulunmamakta
               her  ikisi  de  kişinin  mülkiyet  hakkının  sınırlandırılması  bakımından  aynı  sonucu
               doğurmaktadır. Tapuda şerh olmayan taşınmazlar hakkında her ne kadar fiili bir el
               atma bulunmadığı belirtilse de; taşınmazların 17/05/2012 tarihli ve 2012/784 sayılı
               Kamulaştırma İşlemine Başlama Kararı bulunan Trabzon-Yomra Ayrım Bulak Çağlayan
               İl  Yolu kamulaştırma planı kapsamında bulunduğu görüldüğünden; başvuranların
               mülkiyet hakkına yönelik müdahalenin 2012 yılından itibaren içinde bulunulan 2018
               yılına kadar  devam etmesi başvuranları  mülkiyetinin  geleceği konusunda belirsizliğe
               itmekte, mülkiyet hakkından tam anlamıyla yararlanması önünde engel teşkil etmekte,
               arazinin satış şansı da dâhil olmak üzere sonucu itibariyle taşınmazın değerini hatırı
               sayılır ölçüde azaltmakta olduğu ve kamu yararının gerekleri ile mülkiyet hakkı arasında
               gözetilmesi gereken adil dengenin şikâyetçi aleyhine bozulmuş olduğu, idarenin
               başvuranın talebine ilişkin herhangi bir işlem tesis etmemesinin de mülkiyet hakkının
               ihlali sonucunu doğurduğu değerlendirilmiştir.

               Yukarıda açıklanan gerekçelere dayanarak, 2942 sayılı Kanun gereğince öngörülen usul
               izlenmek suretiyle kamulaştırma işlemlerinin ivedilikle tamamlanması yönünde işlem
               tesisi hususunda Karayolları Genel Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına 182  karar
               verilmiştir.


               182  2017/14743 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 13/06/2018 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  441
   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447