Page 100 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 100
öğretmenin, sınıfta hiçbir yardımcı personel olmadan kalabalık bir öğrenci grubunu 6 saat boyunca
koruyabilmesi, nitelikli bir eğitim verebilmesi mümkün görülmemektedir. Öğrencilerden birinin
tuvalet gibi bir ihtiyacı olduğunda öğretmenin çocuğa eşlik etmesi durumunda sınıftaki çocukların
yalnız bırakılması söz konusu olmakta ve çocukların güvenliği için çok tehlikeli bir durum
oluşabilmektedir. Yeterli destek eğitim personelinin bulunmaması durumlarında, çocukların öz
bakımlarına destek sağlamak amacıyla, çocuk gelişimi ve eğitimi alanında eğitimi olmayan diğer
personellerden (aşçı, temizlikçi vb.) yararlanılması uygulamasına gidilmekte; bu durumda,
çocukların öz bakım becerilerinin sağlanması da anılan eğitim kademesinin amaçları ve kazanımları
arasında yer aldığı hususu da göz önünde bulundurulduğunda, bu alanda eğitimi olmayan diğer
personellerce çocukların ihtiyaçlarının giderilmeye çalışılması, pedagojik ve eğitimsel açıdan
sakıncalar oluşturmaktadır.
Okul öncesi eğitimin özelliği gereği aralıksız yapıldığı hususu göz önünde bulundurulduğunda;
anılan eğitim kademesinde çalışan öğretmenlerin dinlenme ve özel izin ihtiyaçlarının
giderilebilmesi ile kalabalık bir sınıf ortamındaki küçük yaş grubundaki çocukların ihtiyaçlarının
karşılanabilmesi, bunların her ortamda güvenliklerinin sağlanabilmesi hususlarında öğretmenlerin
destek elemana ihtiyaçlarının bulunduğu değerlendirilmektedir. Bu kapsamda, gerek İdarenin
açıklamalarından gerekse Yönetmelik hükmünden, uygulamada belli bir standardın olmadığı,
destek personel görevlendirmelerinde okuldan okula farklılıklar olabildiği, öğretmenlerin dinlenme
ve özel ihtiyaçlarını gidermeleri hususlarının çoğunlukla okul yönetimlerinin inisiyatifinde olduğu
anlaşılmakta; bunun ise uygulamada farklılıklara ve suiistimallere yol açabileceği
değerlendirilmektedir.
Bu itibarla, okul öncesi eğitim kurumlarında yeterli destek personelin görevlendirilmesi;
öğretmenlerin dinlenme ve özel ihtiyaçlarını gidermeye yönelik tedbir ve uygulamalara ilişkin
olarak tüm eğitim kurumları için geçerli ve açıklayıcı yazılı düzenlemeler yapılması; öğretmenlerin
çalışma koşullarının iyileştirilmesi; okul öncesi eğitimin niteliğinin artırılmasına yönelik ortak
kalite standartlarının oluşturulması hususlarında, Milli Eğitim Bakanlığına Tavsiyede
Bulunulmasına karar verilmiştir.
88
Sağlık Raporuna Dayalı Mazeretinin Kabulü ile Mazeret Sınavı Hakkı Verilmesi Talebi
Başvuran, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme
Bölümü birinci sınıf öğrencisi olduğunu, 15/11/2018 tarihinde yapılan Finansal Muhasebe (1) vize
sınavına hasta olması nedeniyle katılamadığını, Sami Ulus Devlet Hastanesinden bir günlük sağlık
raporu aldığını ve vize engel sınavına girebilmek için sağlık raporunu okulun öğrenci işleri bürosuna
teslim ettiğini, ancak sağlık raporunda “Acil” ibaresi bulunmadığı için Fakülte Yönetim Kurulu
tarafından mazeretinin Haklı ve Geçerli Nedenler Yönergesinin 6 ncı maddesinde yer alan hüküm
gerekçe gösterilerek vize engel sınavına girme talebinin reddedildiğini belirterek kendisine yeni bir
mazeret sınavı yapılmasını talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme sonucunda; Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesinin kuruluşunun
2017-2018 eğitim ve öğretim yılı sonuna denk gelmesi sonucunda geçiş döneminde Gazi
Üniversitesi mevzuatına tabi olarak işlem tesis ettiği ancak Ankara Hacı Bayram Veli
Üniversitesinin müstakil ve ayrı bir idare olduğu, 22/05/2018 tarihli ve 23 numaralı oturumda alınan
YÖK Yürütme Kurulu kararına göre ilgili düzenlemelerin söz konusu yeni kurulan üniversitelerde
devamlılığın sağlanmasını teminen tedviren görevlendirilen rektörlerce yapılmasının uygun
görüldüğü, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesinin tedviren görevlendirilen rektör döneminde
88 2018/15665 numaralı başvuru hakkında verilen 28/03/2019 tarihli Tavsiye Kararı
96