Page 249 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 249

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 hakkında  sigortalı  ve/veya  hak  sahiplerinin  bilgilendirilmemesi,  yetim  aylığının
                 kesilmesi, emekli ikramiyesinin hesaplanması işlemlerinde yaşanan sıkıntılar, 30 yıl
                 ve üzeri hizmeti bulunanlara emekli ikramiyesi ödenmesine ilişkin yasal değişiklik
                 hakkındaki başvurular, sigortalılara yersiz ödendiği sonradan tespit edilen ödemelerin
                 geri alınması nedeniyle oluşan mağduriyetler, ücretli öğretmenlerin sigortalılık
                 bildirimlerindeki eksiklikler, prim gün sayısının hatalı hesaplanması nedeniyle
                 yaşanan mağduriyetler, hizmet birleştirme işlemlerinde  Sosyal Güvenlik Kurumu ile
                 yargı içtihatları arasındaki uyumsuzluk ve bu kapsamdaki hak kayıpları, Bağ-Kur
                 sigortalılarının geçmiş dönemlere ilişkin şahıs hesaplarına yüklenemeyen dekontlar
                 dolayısıyla oluşan sigortalı mağduriyetleri, polis akademisinde geçen süreleri borçlanma
                 talepleri, eksik ve geç ödenen aylıklarının yasal faizi ile ödenmesi ve sosyal güvenlik
                 ödemelerinin güncel değerler üzerinden ödenmesi talepleri, vekil öğretmenlik başlangıç
                 tarihinin sigortalılık başlangıç tarihi olarak kabul edilmesi talepleri, kadrosuzluk
                 nedeniyle emekliye sevk halinde emekli aylığı bağlanması işlemlerine yönelik talepler,
                 idarenin denetim ve inceleme görevini zamanında yerine getirmemesi ve yaşanan
                 mağduriyetler öne çıkmaktadır.

                 2019 yılında Kurumumuza bu başlık altında en yoğun yapılan şikâyet başvurularının
                 başında 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun  “Yersiz
                 Ödemelerin Geri Alınması” başlıklı 96 ncı maddesinde düzenlenen yersiz ödemeler
                 sonucu oluşan sürece karşı yapılan itirazlar oluşturmaktadır.

                 Yersiz  ödeme  üst  başlığı  altında,  şikâyet  başvurularının;  sahte  sigortalılık,  kurum
                 hatası, sigortalıya almaması gereken birden fazla aylık bağlanması, banka sandığı aylığı
                 yanında  SGK  aylığı  bağlanması,  muhtaçlık  kriterinin  ortadan  kalkması,  Kurumun
                 hizmet hesabında hatalı davranması, malulen emeklilik dosyalarında maluliyet
                 oranının değişmesi ve kontrol muayenesi sonucu aylığa hak kazanma koşullarının
                 ortadan  kalkması, sigortalı  hizmetlerinin çakışması  nedeniyle  hizmet eksilmesi ve
                 aylığa  hak  kazanma  koşullarının  kaybedilmesi,  emekli  olduktan  sonraki  çalışmaların
                 bildirilmemesi,  emeklilik statüsünün değişmesi, aylık bağlama oranlarının değişmesi,
                 hatalı borçlanma işlemleri sonucunda aylığa hak kazanma şartlarının düşmesi vb. gibi
                 farklı nedenlerden kaynaklandığı görülmektedir.

                 Anılan mevzuat hükümleri incelendiğinde sigortalılara  yersiz ödendiği tespit edilen
                 ödemelerin sigortalı veya hak sahibinin kasıtlı veya kusurlu davranışından veya Kurumun
                 hatalı işlemlerinden ortaya çıkabileceğinin yasa koyucu tarafından öngörülerek kabul
                 edildiği görülmektedir.

                 Bilindiği üzere 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun
                 “Yersiz ödemelerin geri alınması” başlıklı 96 ncı maddesi;





             248 2019 YILLIK RAPOR
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254