Page 250 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 250
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
“Kurumca işverenlere, sigortalılara, isteğe bağlı sigortalılara gelir veya aylık almakta olanlara
ve bunların hak sahiplerine, genel sağlık sigortalılarına ve bunların bakmakla yükümlü
olduğu kişilere, fazla veya yersiz olarak yapıldığı tespit edilen bu Kanun kapsamındaki her
türlü ödemeler;
a) İlgilinin kasıtlı veya kusurlu davranışlarından doğmuşsa, hatalı işlemin tespit
tarihinden geriye doğru en fazla on yıllık sürede yapılan ödemeler, bu ödemelerin
yapıldığı tarihlerden,
b) Kurumun hatalı işlemlerinden kaynaklanmışsa, hatalı işlemin tespit tarihinden
geriye doğru en fazla beş yıllık sürede yapılan ödemeler toplamı, ilgiliye tebliğ edildiği
tarihten itibaren yirmi dört ay içinde yapılacak ödemelerde faizsiz, yirmi dört aylık
sürenin dolduğu tarihten sonra yapılacak ödemelerde ise bu süre sonundan,
itibaren hesaplanacak olan kanuni faizi ile birlikte, ilgililerin Kurumdan alacağı varsa
bu alacaklarından mahsup edilir, alacakları yoksa genel hükümlere göre geri alınır. Yersiz
ödemelerin tespiti ile geri alınmasına ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar,
Kurum tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.” hükmünü amirdir.
Diğer yandan 5510 sayılı Kanunun 96 ncı maddesi uyarınca düzenlenen ve 27/09/2008
tarihli 27010 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Fazla veya Yersiz Ödemelerin Tahsiline
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 5 inci maddesinde, ilgililerin kasıtlı ve
kusurlu davranışlarını oluşturan durumların;
a) Kuruma verilen veya ibraz edilen belgelerle gerçeğe aykırı bildirimde bulunulması,
b) Örneği Kurumca hazırlanan belgelerle bildirilmesi taahhüt edilen durum
değişikliklerinin bir ay içinde Kuruma bildirilmemesi,
c) Kanunda öngörülen şartlar yerine gelmediği halde, sahte bilgi ve belgelerle
sağlık hizmetleri ve diğer haklardan, ödeneklerden yararlanılması ile gelir veya aylık
bağlatılması,
ç) Sahte hizmet kazandırılmak suretiyle sağlık hizmetleri ve diğer haklardan, ödeneklerden
yararlanılması ile gelir veya aylık bağlatılması,
d) Boşanma nedeniyle gelir veya aylık bağlandıktan sonra boşandığı eşiyle fiilen birlikte
yaşanması,
e) Gelir ve aylıklarının kesilmesi gerektiği halde durumun gizlenmesi ve/veya
bildirilmemesi,
f) Sigortalılar ile gelir veya aylık alanlara yapılan ödemelerden, hak sahipliği sona
ermesine rağmen her hangi bir kişi tarafından tahsilat yapılması,
olarak sıralanmış olduğu görülmektedir.
2019 YILLIK RAPOR 249