Page 221 - KDK
P. 221

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 yukarıda açıklanan usul izlenmediğinden ve yasal olarak öngörülmüş imkânlar yeterince
                 değerlendirilmediğinden, sigortalılar yönünden çalışma hayatı sonunda yaşlılık riskine
                 karşı ulaşılabilen en büyük güvencelerden biri olan emeklilik hakkına yönelik
                 müdahalenin önemi de göz önüne alındığında, başvuranın fiilen anılan işyerinde
                 çalışmadığı bir diğer ifadeyle sigortalılığının sahte olduğuna ilişkin kanaatin yeterli
                 incelemeye ve tereddüde yol açmayacak derecede somut tespitlere dayandığı sonucuna
                 ulaşmanın mümkün görünmediği; dolayısıyla bu kanaat üzerine başvuran hakkında
                 tesis edilen işlemlerde hukuka uyarlık bulunmadığı kanaat ve sonucuna varılarak Sosyal
                                                                   35
                 Güvenlik Kurumu Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına  verilmiştir.
                 7.2.2.19. Eksik ve Geç Ödenen Emekli Aylıklarına Faiz Ödenmesi

                 Başvuran, Ankara 16. İdare Mahkemesinin 11.03.2016 tarih ve E.2016/186, K.2016/751
                 sayılı kararı gereği Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığının hatalı işlemi sonucunda
                 tarafına eksik ve/veya geç ödenen aylıklar bakımından ödemede bulunurken ödenmeyen
                 emekli maaşlarının ödenmesi gereken tarihlerden itibaren devlet alacaklarına uygulanan
                 en yüksek faizi ile ödemesini talep etmiştir.
                 Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, Kurumun hatalı işlemi sonucunda eksik
                 ve geç ödenen aylıklar bakımından Sosyal Güvenlik Kurumunun, kendi mevzuatlarında
                 eksik yapılan ödemelere ilişkin bu ödemelere ayrıca yasal faiz uygulanacağına dair
                 herhangi bir düzenleme bulunmadığı gerekçesi ile, faiz ödemesi yapılamayacağı
                 yönünde karar vermesinin, hukuk normlarının birbirleri ile kurgusunu belirleyen
                 hukukun temel ilkelerinden olan genel kanunda yer alan hükme aykırı bir düzenleme
                 özel kanunda yer almadığı takdirde genel kanunun uygulanması gerekmekte olduğu
                 prensibine aykırılık teşkil ettiği değerlendirilmektedir. Nitekim yukarıda açıklanan
                 gerekçelerle emeklilik aylığının, şartların yerine gelmesi anından itibaren muaccel bir
                 borç niteliği kazandığı, bu itibarla Sosyal Güvenlik Kurumunun temerrüt borçlusu
                 olduğu gözetilerek, Yargıtay Hukuk Genel Kurulunun, E. 2012/7-502 K. 2012/707
                 sayılı Kararında “Para borçları açısından borçlu temerrüdüne bağlanan sonuçlardan
                 birisi, temerrüt faizi ödeme yükümlülüğüdür. Temerrüt faizi borçlunun para borcunu
                 zamanında  ödememesi ve temerrüde düşmesi  üzerine kanun gereği kendiliğinden
                 işlemeye başlayan ve temerrüdün devamı müddetince varlığını sürdüren bir karşılık
                 olması itibariyle, zamanında ifa etmeme olgusuyla doğrudan bir bağlantı içindedir.
                 Temerrüt faizi belirtilen temel amaca hizmet etmenin yanı sıra, pratik başka amaçlara
                 da yöneliktir. Alacaklının bir zarara uğrayıp uğramadığı veya zararın temerrüt faizi
                 oranından daha düşük olup olmadığı tartışmalarına meydan verilmeksizin, borçlunun
                 faiz ödemeye peşinen zorlanması yargı organlarını büyük bir yükten kurtarmakta
                 ayrıca, borçluyu zamanında ödemede bulunmaya sevk etmektedir.” hükmü de dikkatte
                 alındığında, eksik veya geç ödenen aylıklar bakımından yasal düzenleme bulunmadığı
                 gerekçesi ile faiz talebini yeterli bulmayıp, sadece mahkeme kararı ile faiz verilmesinin,
                 Kurum ile aylığını geç alan sigortalıların tekrar karşı kaşıya getirilerek davalı konumuna

                 35  2020/69440 numaralı başvuru hakkında verilen 04.08.2020 tarihli Tavsiye Kararı


             220 2020 YILLIK RAPOR
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226