Page 225 - KDK
P. 225

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 etmediğinden (3) tam hizmet yılına ikramiye ödenmesi işleminde herhangi bir yanlışlık
                 bulunmadığı, 15.07.2019 tarihindeki katsayılar üzerinden tüm hizmetleri esas alınarak
                 emekli ikramiyesinin hesaplanması yönündeki talebinin uygulanmasına, 5434 sayılı
                 Kanun’un 89’uncu maddesine göre imkan bulunmadığı gibi aksi işlemin sebepsiz
                 zenginleşmeye ve kamu zararına sebebiyet vereceği gerekçesiyle talebin reddedildiği,
                 bunun  üzerine  başvuranın  Kurumumuza  hizmetlerinin  tamamımın  15.07.2019
                 tarihli katsayılar üzerinden hesaplanarak ikramiyesinin tarafına ödenmesini talep ettiği
                 görülmüştür.

                 Kurumumuzca yapılan değerlendirmede; 5434 sayılı Kanun’un 89’uncu maddesinin
                 “Emekli ikramiyesini aldıktan sonra yeniden iştirakçi durumuna girenlerin tekrar
                 emekliye ayrılmalarında, sadece sonradan geçen hizmetlerine karşılık yukarıdaki esaslara
                 göre  emekli  ikramiyesi  ödenir.”  hükmünün,  sadece  usulüne uygun olarak  emekli
                 ikramiyesine hak kazanmak suretiyle kendilerine emekli ikramiyesi ödenmiş olanlardan
                 tekrar iştirakçi olarak göreve başlayanlarla  sınırlı olduğu, emeklilik işlemi ortadan
                 kalkanların ise ortadan kalkan işlemin tekemmül ettiği tarih ile göreve iade olduğu
                 tarih arasındaki dönemde geçmişe dönük olarak iştirakçi sayılmaları gerektiği hususları
                 göz önüne alındığında; mahkeme kararı neticesinde göreve dönenler hakkında anılan
                 sekizinci fıkranın uygulanmasına imkan bulunmadığı, bu kişilere ödenecek emekli
                 ikramiyesinin ilk defa emekli olanlar için belirlenen esaslarla hesaplanması gerektiği,
                 Diğer yandan; mahkeme kararı sonrası göreve iade edilen kişiler bakımından hizmet
                 sürelerinin hesabının ve ikramiyelerine ilişkin ödemelerin ne şekilde olacağı hususunda
                 halihazırda uygulanacak hüküm bulunmaması, yüksek yargı mercilerinde verilen
                 kararlar ile uygulamada birliğin sağlanması ve tereddütlerin giderilmesi amacıyla
                 “Hazine ve Maliye Bakanlığından” istenilen görüşlerin emekli ikramiyesinin iadesi
                 noktasında ayrılması neticesinde, söz konusu durumun idareler nezdinde uygulamada
                 muğlaklığa ve yeknesaklığın sağlanamamasına sebebiyet verdiği, ayrıca ikramiyenin
                 mahkeme  kararı  sonrası  idarelerce  sigortalılardan  geri istenmesi sorumluluğunun,
                 sebepsiz zenginleşmeye neden olduğu gerekçesiyle başvuranlara yüklenmesinin hukuka
                 ve hakkaniyete aykırı sonuçlar doğurduğu,
                 Somut olay bakımından ise mahkeme kararı sonrası emeklilik işlemi iptal edilen
                 başvurandan daha önce ödenen ikramiyenin talep edilmediği, bununla birlikte
                 başvuran tarafından ikramiye iade edilmediği gerekçesiyle, 36 tam hizmet yılına
                 ilişkin ikramiyesinin talebi üzerine emekli olduğu tarihteki katsayılar üzerinden
                 değerlendirilmeksizin, 5434 sayılı Kanun’un 89’uncu maddesi hükümleri kapsamında
                 sonradan geçen hizmetlerine ikramiye ödenmesi, kalan bakiyenin başvurana
                 ödenmemesinin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu sonuç ve kanaatine varılmıştır.
                 Bu kapsamda; daha önce alınan ikramiyenin son defa tahakkuk ettirilecek emekli
                 ikramiyesinden mahsubu yapılmak suretiyle aradaki farkın başvurana ödenmesi, ayrıca,
                 emekliye ayırma işleminin mahkeme tarafından iptali sonrasında göreve iade edilen




             224 2020 YILLIK RAPOR
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230