Page 218 - KDK
P. 218

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               7.2.2.14. Asgari İşçilik Bildiriminde Bulunulmaması Sebebiyle İdari Para
               Cezası Uygulanması

               Başvuran tarafından Trabzon ili Akçaabat ilçesi Yaylacık Mah. … ada … parsel sayılı
               taşınmaz üzerinde inşa edilen binanın … işyeri sicil dosyası üzerinden işlem gördüğü,
               Sosyal Güvenlik Kurumuna yeterli işçilik bildiriminde bulunulmadığı gerekçesiyle
               03.03.2020 tarihli ve 3825660 sayılı yazıyla 4.537,38 TL asıl borç ve 4.738,17 TL
               gecikme zammı olmak üzere toplam 9.275,55 TL ödenmesi yönünde yazı gönderildiği,
               anılan taşınmaz için yapı kullanma izin belgesi aldığı ifade edilerek söz konusu işlemin
               geri alınması suretiyle mağduriyetinin giderilmesi talep edilmiştir.
               Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, binanın tamamının yapımı sırasında işveren
               sıfatını taşıdığı anlaşılan başvuranın tüm bina için yeterli işçilik bildirmekle yükümlü
               olduğu, bu itibarla 9 no.lu bağımsız bölümün de asgari işçilik hesabında dikkate alınması
               gerektiği, söz konusu bağımsız bölüm için yapı kayıt belgesi alındığından bahisle asgari
               işçilik bildirme yükümlülüğü kapsamında değerlendirilemeyeceği yönündeki iddianın
               hukuken geçerli olmadığı, ruhsatsız yapıları kayıt altına alma amacıyla düzenlenen yapı
               kayıt belgesinin söz konusu yapının inşasında işveren sıfatı taşıyanların işin yürütümü
               açısından gerekli olan sigortalı sayısını, çalışma süresini ve prime esas kazanç tutarını
               SGK’ye  bildirme  yükümlülüğünü  ortadan  kaldırmadığı,  bu  itibarla  asgari  işçilik
               bakımından 9 no.lu bağımsız bölümü de kapsayacak şekilde yapının tamamı esas
               alınarak hesaplama yapılması suretiyle başvuran adına borç çıkarılması yönünde tesis
               edilen işlemde herhangi bir hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılarak Ret
                    31
               Kararı  verilmiştir.
               7.2.2.15.  Emekliliğe Esas Derece ve Kademenin Düzeltilmesi

               Başvuran tarafından Atatürk Üniversitesinde çalışmakta iken 17.09.2007 tarihinde
               emekli olduğu, ikinci derecenin altıncı kademesinden (2/6) emekli edilmesi gerekirken
               üçüncü derecenin sekizinci kademesine (3/8) düşürüldüğü, buna bağlı olarak maddî
               kaybının söz konusu olduğu ifade edilerek mağduriyetinin giderilmesi talep edilmiştir.
               Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, Atatürk Üniversitesince düzenlenen hizmet
               belgesine göre, lise mezunu olan ve ayniyat saymanı olarak görev yapan başvuranın 657
               sayılı Kanun’un 37’nci maddesi uyarınca bir üst dereceye yükseltilerek 17.09.2007
               tarihinde 2’nci derecenin 6’ncı kademesinde iken emekliye sevk edildiği, ancak 5434
               sayılı Kanun’un mülga Ek 30’uncu maddesi uyarınca emeklilik keseneğine esas olan
               derece ve kademenin mevzuata uygunluğunun SGK tarafından incelenmesi neticesinde,
               başvuranın 3’üncü derecenin 4’üncü kademesinde olduğu 01.06.2001 tarihinden geriye
               doğru son altı yıllık sicil notu ortalamasının 90 ve üzeri olmadığının tespit edildiği,
               bu sebeple 657 sayılı Kanun’un 37’nci maddesi hükmünden yararlanamayacağının
               anlaşıldığı,  bunun  üzerine  başvuranın  01.10.2007  tarihli  işlemle  3’üncü  derecenin
               8’inci kademesine intibakının yapıldığı, zira bir üst dereceye yükseltilme şartlarını

               31  2020/76098 numaralı başvuru hakkında verilen 16.09.2020 tarihli Ret Kararı


                                                                        2020 YILLIK RAPOR  217
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223