Page 218 - KDK
P. 218
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
7.2.2.14. Asgari İşçilik Bildiriminde Bulunulmaması Sebebiyle İdari Para
Cezası Uygulanması
Başvuran tarafından Trabzon ili Akçaabat ilçesi Yaylacık Mah. … ada … parsel sayılı
taşınmaz üzerinde inşa edilen binanın … işyeri sicil dosyası üzerinden işlem gördüğü,
Sosyal Güvenlik Kurumuna yeterli işçilik bildiriminde bulunulmadığı gerekçesiyle
03.03.2020 tarihli ve 3825660 sayılı yazıyla 4.537,38 TL asıl borç ve 4.738,17 TL
gecikme zammı olmak üzere toplam 9.275,55 TL ödenmesi yönünde yazı gönderildiği,
anılan taşınmaz için yapı kullanma izin belgesi aldığı ifade edilerek söz konusu işlemin
geri alınması suretiyle mağduriyetinin giderilmesi talep edilmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, binanın tamamının yapımı sırasında işveren
sıfatını taşıdığı anlaşılan başvuranın tüm bina için yeterli işçilik bildirmekle yükümlü
olduğu, bu itibarla 9 no.lu bağımsız bölümün de asgari işçilik hesabında dikkate alınması
gerektiği, söz konusu bağımsız bölüm için yapı kayıt belgesi alındığından bahisle asgari
işçilik bildirme yükümlülüğü kapsamında değerlendirilemeyeceği yönündeki iddianın
hukuken geçerli olmadığı, ruhsatsız yapıları kayıt altına alma amacıyla düzenlenen yapı
kayıt belgesinin söz konusu yapının inşasında işveren sıfatı taşıyanların işin yürütümü
açısından gerekli olan sigortalı sayısını, çalışma süresini ve prime esas kazanç tutarını
SGK’ye bildirme yükümlülüğünü ortadan kaldırmadığı, bu itibarla asgari işçilik
bakımından 9 no.lu bağımsız bölümü de kapsayacak şekilde yapının tamamı esas
alınarak hesaplama yapılması suretiyle başvuran adına borç çıkarılması yönünde tesis
edilen işlemde herhangi bir hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılarak Ret
31
Kararı verilmiştir.
7.2.2.15. Emekliliğe Esas Derece ve Kademenin Düzeltilmesi
Başvuran tarafından Atatürk Üniversitesinde çalışmakta iken 17.09.2007 tarihinde
emekli olduğu, ikinci derecenin altıncı kademesinden (2/6) emekli edilmesi gerekirken
üçüncü derecenin sekizinci kademesine (3/8) düşürüldüğü, buna bağlı olarak maddî
kaybının söz konusu olduğu ifade edilerek mağduriyetinin giderilmesi talep edilmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, Atatürk Üniversitesince düzenlenen hizmet
belgesine göre, lise mezunu olan ve ayniyat saymanı olarak görev yapan başvuranın 657
sayılı Kanun’un 37’nci maddesi uyarınca bir üst dereceye yükseltilerek 17.09.2007
tarihinde 2’nci derecenin 6’ncı kademesinde iken emekliye sevk edildiği, ancak 5434
sayılı Kanun’un mülga Ek 30’uncu maddesi uyarınca emeklilik keseneğine esas olan
derece ve kademenin mevzuata uygunluğunun SGK tarafından incelenmesi neticesinde,
başvuranın 3’üncü derecenin 4’üncü kademesinde olduğu 01.06.2001 tarihinden geriye
doğru son altı yıllık sicil notu ortalamasının 90 ve üzeri olmadığının tespit edildiği,
bu sebeple 657 sayılı Kanun’un 37’nci maddesi hükmünden yararlanamayacağının
anlaşıldığı, bunun üzerine başvuranın 01.10.2007 tarihli işlemle 3’üncü derecenin
8’inci kademesine intibakının yapıldığı, zira bir üst dereceye yükseltilme şartlarını
31 2020/76098 numaralı başvuru hakkında verilen 16.09.2020 tarihli Ret Kararı
2020 YILLIK RAPOR 217