Page 124 - 2021 Yıllık Rapor
P. 124

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               6.2.1  İYİ YÖNETİM AÇISINDAN  SAĞLANAN KATKI
               6.2.1.1. İyi Yönetim Kavramı ve Kamu Denetçiliği Kurumunun Rolü

               Hukuki düzenlemeler kapsamında, tüm devlet organları gibi idari mekanizma
               da  hukuka  uygun  faaliyette  bulunmakla  yükümlüdür.    Bu  durum,  idareyi  sadece
               mevzuatın gerektirdiği esaslarla bağlamamakta, aynı zamanda hukukun genel ilkelerinin
               gözetilmesini zorlamakta ve hukuk devleti anlayışının tam manasıyla tesis edilmesini
               öncelemektedir. Ancak demokratik değerlerin ve insan hakları yaklaşımının evrensel bir
               hal almaya başlamasıyla hukuka uygun işlem ve eylemde bulunma, idare bakımından
               yeterli kabul edilmemeye başlanmıştır. Nitekim “iyi idare” kavramının ortaya çıkışı ve
               bunu sağlamaya yönelik geliştirilen “iyi yönetim ilkeleri”nin zamanla idari uygulamalara
               hakim olması gerektiği yönündeki görüşler, idarenin hukukla kavranmasına ek olarak
               yeni bir kamu yönetimi anlayışını öngörmektedir.  Yani idare, yazılı kurallarda yer
               almasa bile faaliyetlerinde iyi yönetim ilkelerini baz alan ve bunları içselleştiren bir bakış
               açısıyla hareket etmelidir.
               İdarenin anılan surette davranmasını bekleyen bu yaklaşım tarzının en önemli özelliği
               ise, idari mekanizmanın dışarıdan zorlanmadan kendi içinde iyi yönetim ilkelerini
               benimseyen  bir  tutuma  kavuşması  gerekliliğidir.  Başta  idari  ve  yargısal  denetim
               süreçleri olmak üzere klasik denetim modellerini dışlayan bu durum, aslında idarenin
               kendi kendini dönüştürmesi esasına sıkı sıkıya bağlıdır. Bununla birlikte, Türk kamu
               yönetiminin yıllar içinde oluşturduğu genel kabuller karşısında böyle bir dönüşümün
               yaşanabilmesinin  zorluğu  da  göz  ardı  edilmemelidir.  Özellikle  idarenin  birbirinden
               ayrışan  çok  sayıda  kamu  kurum-kuruluşundan  müteşekkil oluşu ve  bunların iç
               düzenlerindeki derin farklılıklar, iyi yönetim anlayışının kökleşmesini engelleyebilecektir.
               İşte bu noktada, Kamu Denetçiliği Kurumunun rolü önem kazanmaktadır. Zira Kurum,
               klasik denetim anlayışının doğurduğu zorlayıcılık vasfından ziyade idareye yol gösteren,
               ona tavsiyede bulunarak kamu hizmetinin daha iyi nasıl sunulabileceğini hatırlatan ve
               bu suretle kamusal güveni vatandaş nezdinde artıran bir konumdadır. Ayrıca Kurumun,
               ombudsmanlık  denetiminin  bir  gereği olarak  kamu kurum ve  kuruluşlarına  dönük
               eğitici bir yönünün bulunduğu da muhakkaktır. Dolayısıyla idari mekanizmanın iyi
               idare anlayışını benimseyebilmesinde Kamu Denetçiliği Kurumu, önemli bir vazife
               üstlenmektedir.
               Bu bağlamda, Kurum, Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin
               Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik’in “İyi yönetim ilkeleri” başlıklı 6 ncı maddesinde
               yer  verilen  “…kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye
               kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı
               beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı,
               bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı
               başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin
               korunması…” ilkelerini gözeterek yaptığı inceleme ve araştırmalarda idarenin eylem,




                                                                        2021 YILLIK RAPOR  123
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129