Page 128 - 2021 Yıllık Rapor
P. 128

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Hukuk İşleri Genel Müdürlüğünün cevabi yazısında, taşınmazların mirasen intikalinde
               tapu müdürlüklerine, veraset ilamı veya mirasçılık belgesi ile tek bir mirasçının
               başvurmasının yeterli olduğu ve bu şekilde yapılan başvuru üzerine elbirliği halinde intikal
               işleminin yapılabildiği görülmüştür. Bu husus da miras yoluyla intikali gerçekleştirilecek
               taşınmaz ve taşınır mallar için aynı usul belirlenmesi gerektiğini destekler niteliktedir.
               Zira aksi takdirde kamu kurumlarının işlemlerinde yeknesaklık sağlanmasının mümkün
               olmayacağı kabul edilmelidir. Buradan hareketle, Türkiye Noterler Birliği tarafından
               yönetmelikte  yer almayan  kısıtlamalara, usul  ve esaslarında yer verildiği, bu haliyle
               normlar hiyerarşisi kurallarına aykırı davranıldığı değerlendirilmiştir.

               Söz konusu başvuru hakkında yapılan değerlendirmede, iyi yönetim ilkeleri ile kamu
               yönetimde etik değerlerin ve istikrarlı uygulamaların sağlanmasının amaçlandığı, nitekim
               bu ilkelere uyulması ile idarelerin kişiye özel, keyfi uygulamalardan kaçınması ve objektif
               kriterlere uygun davranmasının sağlanacağı belirtilmiştir. Somut uyuşmazlıkta, Türkiye
               Noterler Birliği, yönetmelikte yer almayan bir kısıtlamayı gerekçe göstererek başvuranın
               talebini reddederek iyi yönetim ilkelerinden; ölçülülük,  kanunlara uygunluk, yetkinin
               kötüye kullanılmaması, hesap verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk ve kazanılmış
               hakların korunması gibi ilkeleri ihlal ettiği değerlendirilmiştir.
               İlgili başvuru hakkında, noterler tarafından gerçekleştirilen aracın veraseten devri ve
               mirasçılar adına tescil belgesi düzenlenmesi işleminde mirasçılık belgesinde belirtilen
               tüm mirasçıların hazır bulunması veya vekil ile temsil edilmesi gerektiği yönündeki
               uygulamanın mevzuata uygun hale getirilmesi talebine ilişkin Türkiye Noterler Birliğine
               tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir.
               6.2.1.5 Yetkinin Kötüye Kullanılmaması İlkesine İlişkin Örnek Karar

               Kamu  Denetçiliği  Kurumunun  2021/158  numaralı  başvuru  hakkında 22.06.2021
               tarihinde verdiği kararda; başvuran, 2013 yılında emekli olduğunu, Aralık 2020
               emekli  maaşının  yatmaması  üzerine  SGK’ya  giderek  neden  yatmadığı  hakkında
               bilgi istediğini ve maaşının yersiz ödeme yapıldığı gerekçesiyle durdurulduğunu ve
               bugüne kadar ödenen tüm emekli maaşlarının 137.000,00 TL'nin kanuni faizi ile geri
               istendiğini, 2013 yılında emeklilik için SGK’ya başvurduğunda günlerinin hesaplanarak
               geçersiz günlerin silindiğini ve 72 güne daha ihtiyacı olduğunun belirtilerek günlerini
               tamamlayarak emekliliğe hak kazandığını, fakat 7 yıl sonra geriye dönük tekrar yapılan
               inceleme sonucunda farklı çalışma günlerinin de silinmiş olduğunu ve emeklilik için
               gerekli olan 5001 günden az olduğu için emeklilik hakkının düştüğünü belirterek,
               geçmiş yıllarda kanseri yenmiş ve çalışma gücü olmayan bir birey olarak silinen çalışma
               günlerinin incelenip emeklilik hakkının iadesini  ve şahsına borç olarak kaydedilen
               137.000,00 TL'nin silinmesini talep etmiştir.

               Bu  çerçevede  uyuşmazlığın,  başvuranın  anılan  iş  yerindeki  sigortalılık  sürelerinin
               geçersiz  sayılmasından  ortaya  çıktığı,  dolayısıyla  SGK  tarafından  yapılan  inceleme,



                                                                        2021 YILLIK RAPOR  127
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133