Page 132 - 2021 Yıllık Rapor
P. 132

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               kodunu bildirmekle sorumlu olduğu sonucuna ulaşılmakla birlikte idarenin başvuranın
               meslek kodu bildirimine ilişkin eylem ve işlemlerinde hukuka ve hakkaniyete uyarlık
               bulunmadığı kanaatine varılmıştır.

               İyi  yönetim  ilkeleri  yönünden  yapılan  değerlendirmede;  başvuruya  konu  idarenin,
               başvuranın fiili çalışmasına ilişkin çelişkili beyanları ve başvuranın talep ettiği
               görevlendirme yazılarını gerek Kurumumuzla gerekse başvuranla paylaşmamış olması
               yönünden  “dürüstlük”,  “şeffaflık”,  “bilgi  edinme  hakkı”  ilkelerine  uymadığı  tespit
               edilmiştir. Ayrıca ilgili idarenin yazılarında; “Kurumun verdiği kararlar idare için bir
               öneri, tavsiye niteliğindedir ve yaptırım yetkisi bulunmamaktadır” şeklinde belirtilen
               açıklamaların,  “kanunlara  uygunluk”,  “nezaket”  ve  “hesap  verilebilirlik”  ilkelerine
               uymadığı,  “hak  arama  hürriyeti”nin  ihlali  ile  “hukuk  devleti”  ilkesinin  ve  onun
               vazgeçilmez koşullarından olan “hukuka bağlı idare” anlayışına sahip olunmadığı tespit
               edildiğinden idarenin bahse konu ilkelere uygun davranması önerilmiştir.
               6.2.1.9 Şeffaflık İlkesine İlişkin Örnek Karar

               Kamu Denetçiliği Kurumunun 2020/102783 numaralı başvuru hakkında 02.06.2021
               tarihinde verdiği kararda; başvuran, 4681 sayılı Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri
               İzleme Kurulları Kanunu gereğince, Trabzon’da görev yapmakta olan kurul üyelerinin
               görev süresi dolması sebebiyle 2020 yılında yeniden oluşturulması sürecinde kurulda
               görev almak isteyen kişilerin başvurusu için ilan verilmediğini ve o yerdeki ilgili kamu
               kurumu  niteliğindeki  meslek  kuruluşlarının  görüşleri  alınmadan Adalet Komisyonu
               tarafından resen eski üyelerin tekrar seçilerek görevlendirildiğini, Komisyona bu
               usul nedeni ile yaptığı itirazın kabul edilmediğini iddia ederek bu durumun şeffaf,
               demokratik toplum ve iyi yönetim ilkelerine de aykırı olduğunu belirtmiş, sorunun
               çözümünü talep etmiştir.

               Konuya ilişkin idare tarafından, 4681 sayılı Kanun uyarınca doğrudan başvuranlar
               arasından üye seçiminin yapıldığı, o yerdeki ilgili kamu kurumu niteliğindeki meslek
               kuruluşlarının görüşleri alınarak ya da o yerin en büyük mülkî âmirinin yardımıyla üye
               seçimi yapılmasının takdiren tercih edilmediği, doğrudan başvuruların temini için ilan
               yapılmasına gerek görülmediği görülmektedir. İdarenin başvuru usulü ve başvuranlar
               arasından tercih yapmasında takdir yetkisinin bulunduğu değerlendirilmiştir. Doğrudan
               başvuruların  temini  için  Ceza  İnfaz  Kurumları  ve  Tutukevleri  İzleme  Kurulları
               Yönetmeliği uyarınca ilan yapılması ve ilanın yapılış şekli konusunda da idareye takdir
               yetkisi tanındığı, ancak başvuruların temini için ilan yapılması halinde aleniyetin
               sağlanacağı, 4681 sayılı Kanun'da belirlenen nitelikleri taşıyan daha fazla kişinin
               izleme kurulu üye seçiminden haberdar olması ve başvuru imkânının sağlanacağı,
               ilan yapılmasının kamu yararı ve hizmet gereklerine daha uygun olduğu ayrıca
               böylesi bir ilanın, iyi yönetim ilkelerinden olan şeffaflık ilkesine de uygun düşeceği
               değerlendirilmiştir.




                                                                        2021 YILLIK RAPOR  131
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137