Page 132 - 2021 Yıllık Rapor
P. 132
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
kodunu bildirmekle sorumlu olduğu sonucuna ulaşılmakla birlikte idarenin başvuranın
meslek kodu bildirimine ilişkin eylem ve işlemlerinde hukuka ve hakkaniyete uyarlık
bulunmadığı kanaatine varılmıştır.
İyi yönetim ilkeleri yönünden yapılan değerlendirmede; başvuruya konu idarenin,
başvuranın fiili çalışmasına ilişkin çelişkili beyanları ve başvuranın talep ettiği
görevlendirme yazılarını gerek Kurumumuzla gerekse başvuranla paylaşmamış olması
yönünden “dürüstlük”, “şeffaflık”, “bilgi edinme hakkı” ilkelerine uymadığı tespit
edilmiştir. Ayrıca ilgili idarenin yazılarında; “Kurumun verdiği kararlar idare için bir
öneri, tavsiye niteliğindedir ve yaptırım yetkisi bulunmamaktadır” şeklinde belirtilen
açıklamaların, “kanunlara uygunluk”, “nezaket” ve “hesap verilebilirlik” ilkelerine
uymadığı, “hak arama hürriyeti”nin ihlali ile “hukuk devleti” ilkesinin ve onun
vazgeçilmez koşullarından olan “hukuka bağlı idare” anlayışına sahip olunmadığı tespit
edildiğinden idarenin bahse konu ilkelere uygun davranması önerilmiştir.
6.2.1.9 Şeffaflık İlkesine İlişkin Örnek Karar
Kamu Denetçiliği Kurumunun 2020/102783 numaralı başvuru hakkında 02.06.2021
tarihinde verdiği kararda; başvuran, 4681 sayılı Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri
İzleme Kurulları Kanunu gereğince, Trabzon’da görev yapmakta olan kurul üyelerinin
görev süresi dolması sebebiyle 2020 yılında yeniden oluşturulması sürecinde kurulda
görev almak isteyen kişilerin başvurusu için ilan verilmediğini ve o yerdeki ilgili kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının görüşleri alınmadan Adalet Komisyonu
tarafından resen eski üyelerin tekrar seçilerek görevlendirildiğini, Komisyona bu
usul nedeni ile yaptığı itirazın kabul edilmediğini iddia ederek bu durumun şeffaf,
demokratik toplum ve iyi yönetim ilkelerine de aykırı olduğunu belirtmiş, sorunun
çözümünü talep etmiştir.
Konuya ilişkin idare tarafından, 4681 sayılı Kanun uyarınca doğrudan başvuranlar
arasından üye seçiminin yapıldığı, o yerdeki ilgili kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşlarının görüşleri alınarak ya da o yerin en büyük mülkî âmirinin yardımıyla üye
seçimi yapılmasının takdiren tercih edilmediği, doğrudan başvuruların temini için ilan
yapılmasına gerek görülmediği görülmektedir. İdarenin başvuru usulü ve başvuranlar
arasından tercih yapmasında takdir yetkisinin bulunduğu değerlendirilmiştir. Doğrudan
başvuruların temini için Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları
Yönetmeliği uyarınca ilan yapılması ve ilanın yapılış şekli konusunda da idareye takdir
yetkisi tanındığı, ancak başvuruların temini için ilan yapılması halinde aleniyetin
sağlanacağı, 4681 sayılı Kanun'da belirlenen nitelikleri taşıyan daha fazla kişinin
izleme kurulu üye seçiminden haberdar olması ve başvuru imkânının sağlanacağı,
ilan yapılmasının kamu yararı ve hizmet gereklerine daha uygun olduğu ayrıca
böylesi bir ilanın, iyi yönetim ilkelerinden olan şeffaflık ilkesine de uygun düşeceği
değerlendirilmiştir.
2021 YILLIK RAPOR 131