Page 169 - 2021 Yıllık Rapor
P. 169

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 koruyup güçlendiren, eylem ve işlemleri hukuka uygun olan, her alanda adaletli bir
                 hukuk düzeni kurup bunu geliştirerek sürdüren, hukuki güvenliği sağlayan, Anayasa’ya
                 aykırı durum ve tutumlardan kaçınan, hukuku tüm devlet organlarına egemen kılan,
                 Anayasa ve kanunlarla kendini bağlı sayan, yargı denetimine açık olan devlettir.” şeklinde
                 yorumlanmıştır. 19
                 Öte yandan, idare, eylem ve işlemlerinde kanunun çizdiği sınırlar içerisinde kalmak
                 zorundadır. Anayasanın 8’inci maddesinde bu husus yürütme yetkisi ve görevi Anayasa
                                                                                     20
                 ve Kanunlara uygun olarak kullanılır ve yerine getirilir denilerek ifade edilmiştir.
                 Bu çerçevede, yasama ve yürütme organları ile idareler, mahkeme kararlarına uymak
                 zorundadır; bağımsız ve tarafsız mahkemeler tarafından verilmiş kararlar hiçbir suretle
                 değiştirilemeyeceği gibi idareler de bu kararların yerine getirilmesini geciktiremez.

                 Kanun koyucu, Anayasa’nın 138 ve İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 28’inci maddesi
                 ile yargı kararlarının ne olursa olsun uygulanmamasından idareyi sorumlu tutmuş
                 ve  idarenin  yargı  kararlarını  uygulaması  hususunda  idareye  anayasal  ve  kanuni  bir
                 zorunluluk yüklenmiştir. Dolayısı ile idarenin kararı uygulama yükümlülüğü devam
                                                                                         21
                 ettikçe, yargı kararının uygulanmamasından doğan sorumluluğu da devam edecektir.
                 Bu  bağlamda,  mahkeme  ilamına  dayalı  icra  takibine  rağmen  hükmedilen  bedellerin
                 ödenmediği, kamu mallarının haciz edilemezliğine dayalı kanun hükümlerine
                 dayanarak ödemeden kaçınıldığından bahisle, mülkiyet ve adil yargılanma haklarının
                 ihlal edildiği ileri sürülen bir davada Anayasa Mahkemesi “mahkemeye erişim hakkının
                 adil yargılanma hakkının unsurlarından biri olduğu ve bir uyuşmazlığı mahkeme önüne
                 götürme, mahkemece verilen kararın uygulanmasını isteme haklarını da kapsadığını”
                 ifade ederek, yargı kararlarının uygulanmasını “mahkemeye erişim hakkı” kapsamında
                 değerlendirmiş, ayrıca Devletin bir kurumunun aleyhinde verilen nihai ve bağlayıcı
                 mahkeme kararı ile ortaya konulan borcunu ekonomik kaynak yokluğunu ileri sürerek
                 makul sürede ifa etmekten kaçınamayacağı, bunun adil yargılanma hakkının ihlali
                                                       22
                 sonucunu doğuracağını açıkça ifade etmiştir.
                 Öte  yandan,  hizmet  kusuru;  idarenin  yürüttüğü  bir  hizmetin  kurulmasında,
                 düzenlenmesinde ve işleyişindeki bozukluk ve aksaklık olup, asli ve birinci derecede
                 bir sorumluluk nedenidir. Hizmet kusurunun bulunması durumunda idareyi sorumlu
                 tutmak için başkaca bir neden aramaya gerek yoktur. Hizmet kusuru uygulamada üç
                 şekilde karşımıza çıkmaktadır. Bunlardan hizmetin kötü işlemesi; hizmetin beklenen
                 özen, dikkat ve kalitede yapılmaması, hizmetin gereği gibi yürütülmemesidir. Dolayısı
                 ile idarenin konuyla ilgili hukuk kurallarına, oturmuş makul uygulamalara uymaması
                 veya hizmetin gereklerini nesnel ölçüler içinde gözetmemesi, hizmeti beklenen dikkat
                 ve özeni göstermeden  yapması, hizmet personeli üzerinde nezaret ve denetlemenin

                 19   Anayasa Mahkemesi E.2013/44, K.2013/59, Resmi Gazete Tarihi: 02.05.2013.
                 20   Kemal Gözler- Gürsel Kaplan İdare Hukukuna Giriş Ekin Basın Yayın Dağıtım Ağustos 2017, s.28.
                 21   2017/5018 numaralı başvuru hakkında verilen 24.10.2017 tarihli Tavsiye Kararı.
                 22   Anayasa Mahkemesi’nin 03.04.2014 tarih ve 2013/711 sayılı Bireysel Başvuru Kararı.


             168 2021 YILLIK RAPOR
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174