Page 170 - 2021 Yıllık Rapor
P. 170
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
gereğince yapılmamış olması durumlarında hizmetin kötü işlediği ve hizmet kusuru
23
esasına göre de idarenin sorumlu olduğu kabul edilmektedir.
KDK’nın bu noktadaki amacı, kendisine hizmet için var olan, ancak kendisinden
güçlü olan kamu idaresi karşısında, bireyin haklarının insan onuruna yakışır şekilde
korunmasına katkı sağlamaktır.
KDK, ikna gücüne dayalı arabuluculuk ve uzlaştırıcı rolü ile tavsiye kararına gerek
kalmaksızın sorunlara çözüm bulmakta ve dostane çözüm kararlarıyla vatandaşın
adalete hızlı erişiminin gerçekleştirilmesinde önemli bir rol üstlenmektedir. Nitekim,
son yıllarda KDK’nın sorun çözme yeteneğinin %80 oranına çıkması, başarısının bir
göstergesidir.
Öte yandan, KDK bahse konu bu arabuluculuk ve uzlaştırıcı rolünü daha belirgin
hale getirmek çabasıyla inceleme aşamasında, çözümü geciktirmemek için, öncelikle
şikâyetin en kısa sürede nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin bir değerlendirme yapmaktadır.
Söz konusu şikâyetin herhangi bir yazışmaya yer verilmeden çözülebileceği kanaatine
varılırsa, ilgili idare ile (telefonla veya bizzat) görüşmeler yapılmaktadır. Yapılan
görüşmelerde şikâyet konusu olayla ilgili bilgi verilip, ilgili idareden çözüm için işlem
tesis etmesi istenmektedir. İlgili idare, şikâyet konusu olayı çözüme kavuşturması
halinde Kurumla irtibata geçerek konunun çözüme kavuşturulduğunu bildirmektedir.
Böylece, Ombudsmanlık sisteminin temelindeki ‘uzlaşma ve arabuluculuk pratiği’ hızlı
ve etkin bir şekilde hayata geçirilmiş olmaktadır.
KDK’ya gelen, idarelerce mahkeme kararlarının uygulanmadığı iddialarına ilişkin
şikâyetler için öncelikle aleyhine hüküm verilen idare ile hızlı bir şekilde irtibata geçilerek,
mevzuat kapsamında yapılabileceklere ilişkin bilgi ve belgeler talep edilmektedir.
Bu çerçevede, idarelerce mevzuat kapsamında yapılan değerlendirmeler neticesinde
gerekli ödemeler yapılıp birçok dosya dostane çözüme kavuşturulmaktadır. 24
Dostane yolla çözüme kavuşturulamayan başvurularla ilgili olarak ise tavsiye kararları
verilmektedir. 25
Kararlarda KDK tarafından özellikle;
• Türkiye Cumhuriyeti’nin bir hukuk devleti olması, hukuk devleti ve Anayasa'nın
8’inci maddesi hükmü gereğince, idari makamların görevlerini yerine getirirken
hukuka, kanunlara ve çağdaş hukukta evrensel olarak kabul görmüş ilkelere de
uygun hareket etmek zorunda olması,
23 Zehra Odyakmaz, Ümit Kaymak, İsmail Ercan, “Anayasa Hukuku- İdare Hukuku”, On İki Levha
Yayıncılık, 15. Baskı, İstanbul, Ağustos 2012, s. 412- 417.
24 2021/12037 numaralı başvuru hakkında verilen 12/10/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı,
2021/12817 numaralı başvuru hakkında verilen 12.10.2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı.
25 2021/8478 numaralı başvuru hakkında verilen 09.09.2021 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/11268
numaralı başvuru hakkında verilen 26.08.2021 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/8481numaralı başvuru
hakkında verilen 02.08.2021 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/10443 numaralı başvuru hakkında verilen
06.08.2021 tarihli Tavsiye Kararı.
2021 YILLIK RAPOR 169