Page 170 - 2021 Yıllık Rapor
P. 170

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               gereğince yapılmamış olması durumlarında hizmetin kötü işlediği ve hizmet kusuru
                                                                   23
               esasına göre de idarenin sorumlu olduğu kabul edilmektedir.
               KDK’nın bu noktadaki amacı, kendisine hizmet için var olan, ancak kendisinden
               güçlü olan kamu idaresi karşısında, bireyin haklarının insan onuruna yakışır şekilde
               korunmasına katkı sağlamaktır.

               KDK, ikna gücüne dayalı arabuluculuk ve uzlaştırıcı rolü ile tavsiye kararına gerek
               kalmaksızın sorunlara çözüm bulmakta ve dostane çözüm kararlarıyla vatandaşın
               adalete hızlı erişiminin gerçekleştirilmesinde önemli bir rol üstlenmektedir. Nitekim,
               son yıllarda KDK’nın sorun çözme yeteneğinin %80 oranına çıkması, başarısının bir
               göstergesidir.

               Öte  yandan,  KDK  bahse  konu  bu  arabuluculuk  ve  uzlaştırıcı  rolünü  daha  belirgin
               hale getirmek çabasıyla inceleme aşamasında, çözümü geciktirmemek için, öncelikle
               şikâyetin en kısa sürede nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin bir değerlendirme yapmaktadır.
               Söz konusu şikâyetin herhangi bir yazışmaya yer verilmeden çözülebileceği kanaatine
               varılırsa,  ilgili  idare  ile  (telefonla  veya  bizzat)  görüşmeler  yapılmaktadır.  Yapılan
               görüşmelerde şikâyet konusu olayla ilgili bilgi verilip, ilgili idareden çözüm için işlem
               tesis  etmesi  istenmektedir.  İlgili  idare,  şikâyet  konusu  olayı  çözüme  kavuşturması
               halinde Kurumla irtibata geçerek konunun çözüme kavuşturulduğunu bildirmektedir.
               Böylece, Ombudsmanlık sisteminin temelindeki ‘uzlaşma ve arabuluculuk pratiği’ hızlı
               ve etkin bir şekilde hayata geçirilmiş olmaktadır.
               KDK’ya gelen, idarelerce mahkeme kararlarının uygulanmadığı iddialarına ilişkin
               şikâyetler için öncelikle aleyhine hüküm verilen idare ile hızlı bir şekilde irtibata geçilerek,
               mevzuat kapsamında yapılabileceklere ilişkin bilgi ve belgeler talep edilmektedir.

               Bu  çerçevede,  idarelerce  mevzuat  kapsamında  yapılan  değerlendirmeler  neticesinde
               gerekli ödemeler yapılıp birçok dosya dostane çözüme kavuşturulmaktadır.  24
               Dostane yolla çözüme kavuşturulamayan başvurularla ilgili olarak ise tavsiye kararları
               verilmektedir. 25
               Kararlarda KDK tarafından özellikle;

               •  Türkiye Cumhuriyeti’nin bir hukuk devleti olması, hukuk devleti ve Anayasa'nın
                  8’inci maddesi hükmü gereğince, idari makamların görevlerini yerine getirirken
                  hukuka, kanunlara  ve çağdaş hukukta evrensel olarak kabul görmüş ilkelere de
                  uygun hareket etmek zorunda olması,


               23   Zehra Odyakmaz, Ümit Kaymak, İsmail Ercan, “Anayasa Hukuku- İdare Hukuku”, On İki Levha
               Yayıncılık, 15. Baskı, İstanbul, Ağustos 2012, s. 412- 417.
               24   2021/12037 numaralı başvuru hakkında verilen 12/10/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı,
               2021/12817 numaralı başvuru hakkında verilen 12.10.2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı.
               25   2021/8478 numaralı başvuru hakkında verilen 09.09.2021 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/11268
               numaralı başvuru hakkında verilen 26.08.2021 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/8481numaralı başvuru
               hakkında verilen 02.08.2021 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/10443 numaralı başvuru hakkında verilen
               06.08.2021 tarihli Tavsiye Kararı.


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  169
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175