Page 337 - 2021 Yıllık Rapor
P. 337

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 olarak, her özel statü için yürürlükte olan ilgili personel kanunu, 6245 sayılı Harcırah
                 Kanunu,  375  sayılı  KHK,  631  sayılı  KHK,  399  sayılı  KHK gibi çok sayıda yasal
                 düzenleme ile belli aralıklarla akdedilen toplu sözleşmeler halihazırda söz konusu mali
                 hakları tanzim etmektedir.

                 Bu  kadar  geniş  bir  alanda,  detaylı  belirlemelere  konu  olan  mali  haklar,  kamu
                 görevlileri ile görev yaptıkları kurum-kuruluşlar arasında çok sayıda uyuşmazlığa
                 da  neden  olmaktadır.  Özellikle  parasal  konulardaki  ihtilafların  idareler  nezdinde
                 çözümündeki zorluk düşünüldüğünde, başta yargı mercileri olmak üzere çeşitli denetim
                 mekanizmaları anılan uyuşmazlıkların sonlandırılmasına çalışmaktadır. İşte bu noktada
                 KDK, kamu görevlilerinin mali haklarına  dönük başvuruları incelemek  suretiyle
                 alternatif bir yolu hem ilgili personele hem de dava ihtimalinden kurtulmayı düşünen
                 idareye sunmaktadır.

                 Bu  kapsamda,  Kurumumuza  yapılan  bir  başvuruda,  Anayasa’nın  125  inci  maddesi
                 kapsamında, Ocak 2020 tarihine kadar eksik ödenen ek özel hizmet tazminatı fark
                 tutarının  teknik  öğretmen  üst  öğrenim  intibakının  yapıldığı  tarihten  itibaren  3.0
                 oranından hesaplanarak ödenmesi talep edilmiştir.
                 Konunun değerlendirilmesi neticesinde, ilgili Bakanlar Kurulu kararında belirtilen açık
                 çalışma mahallerinde fiilen çalışanlara ek özel hizmet tazminatı verilebilmesi için teknik
                 hizmetler sınıfında bulunmak kaydıyla en az dört yıllık yükseköğrenim görenlerden
                 başmühendis, başmimar, yüksek  mühendis, mühendis, yüksek mimar, mimar, bölge
                 plancısı ve şehir plancısı, jeolog, hidrolog, hidrojeolog, jeofizikçi, kimyager, fizikçi,
                 jeomorfolog, arkeolog, matematikçi, istatistikçi, astronom, tütün eksperi unvanları için
                 kural olarak kadroda bulunma şartının öngörüldüğü, ancak 3795 sayılı Kanun’a göre
                 teknik öğretmen unvanı alanlar için istisnai bir duruma yer verilerek kadroda bulunma
                 koşulu yerine unvanı alma şeklinde düzenleme yoluna gidildiği, zira konu ile alakalı bir
                 yargı kararında belirtildiği gibi kadronun esas alınması halinde teknik öğretmen unvanını
                 alanlar için getirilen bu düzenlemenin uygulama imkanı kalmayacağı, bu nedenle 3795
                 sayılı Kanun’a göre teknik öğretmen unvanı alanlar için teknik öğretmenlik kadrosunda
                 bulunma şartı aranmadan bahse konu özel hizmet tazminatından faydalanması gerektiği
                 sonuç ve kanaatine ulaşılmıştır.
                 Öte  yandan,  5018  sayılı  Kanun’un  34  üncü  maddesinde  öngörülen  beş  yıllık
                 zamanaşımı kapsamında, başvuranın bu süre ile sınırlı olmak kaydıyla geçmişe dönük
                 olarak ek özel hizmet tazminatı talep edebileceği değerlendirilmiştir.
                 Dolayısıyla beş yılı kapsamak üzere ek özel hizmet tazminatının 3.0 katsayısı üzerinden
                 hesaplanarak ödenmesi yönünde Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığına tavsiyede
                 bulunulmasına karar verilmiştir. 194

                 Yine benzer başvurular Çukurova Üniversitesini muhatap surette gelmiş olup bunlar
                 hakkında da anılan Bakanlar Kurulu Kararı’nda belirtilen şart ve usuller çerçevesinde

                 194   2020/97073 numaralı başvuru hakkında verilen 21/01/2021 tarihli Tavsiye Kararı


             336 2021 YILLIK RAPOR
   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342