Page 337 - 2021 Yıllık Rapor
P. 337
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
olarak, her özel statü için yürürlükte olan ilgili personel kanunu, 6245 sayılı Harcırah
Kanunu, 375 sayılı KHK, 631 sayılı KHK, 399 sayılı KHK gibi çok sayıda yasal
düzenleme ile belli aralıklarla akdedilen toplu sözleşmeler halihazırda söz konusu mali
hakları tanzim etmektedir.
Bu kadar geniş bir alanda, detaylı belirlemelere konu olan mali haklar, kamu
görevlileri ile görev yaptıkları kurum-kuruluşlar arasında çok sayıda uyuşmazlığa
da neden olmaktadır. Özellikle parasal konulardaki ihtilafların idareler nezdinde
çözümündeki zorluk düşünüldüğünde, başta yargı mercileri olmak üzere çeşitli denetim
mekanizmaları anılan uyuşmazlıkların sonlandırılmasına çalışmaktadır. İşte bu noktada
KDK, kamu görevlilerinin mali haklarına dönük başvuruları incelemek suretiyle
alternatif bir yolu hem ilgili personele hem de dava ihtimalinden kurtulmayı düşünen
idareye sunmaktadır.
Bu kapsamda, Kurumumuza yapılan bir başvuruda, Anayasa’nın 125 inci maddesi
kapsamında, Ocak 2020 tarihine kadar eksik ödenen ek özel hizmet tazminatı fark
tutarının teknik öğretmen üst öğrenim intibakının yapıldığı tarihten itibaren 3.0
oranından hesaplanarak ödenmesi talep edilmiştir.
Konunun değerlendirilmesi neticesinde, ilgili Bakanlar Kurulu kararında belirtilen açık
çalışma mahallerinde fiilen çalışanlara ek özel hizmet tazminatı verilebilmesi için teknik
hizmetler sınıfında bulunmak kaydıyla en az dört yıllık yükseköğrenim görenlerden
başmühendis, başmimar, yüksek mühendis, mühendis, yüksek mimar, mimar, bölge
plancısı ve şehir plancısı, jeolog, hidrolog, hidrojeolog, jeofizikçi, kimyager, fizikçi,
jeomorfolog, arkeolog, matematikçi, istatistikçi, astronom, tütün eksperi unvanları için
kural olarak kadroda bulunma şartının öngörüldüğü, ancak 3795 sayılı Kanun’a göre
teknik öğretmen unvanı alanlar için istisnai bir duruma yer verilerek kadroda bulunma
koşulu yerine unvanı alma şeklinde düzenleme yoluna gidildiği, zira konu ile alakalı bir
yargı kararında belirtildiği gibi kadronun esas alınması halinde teknik öğretmen unvanını
alanlar için getirilen bu düzenlemenin uygulama imkanı kalmayacağı, bu nedenle 3795
sayılı Kanun’a göre teknik öğretmen unvanı alanlar için teknik öğretmenlik kadrosunda
bulunma şartı aranmadan bahse konu özel hizmet tazminatından faydalanması gerektiği
sonuç ve kanaatine ulaşılmıştır.
Öte yandan, 5018 sayılı Kanun’un 34 üncü maddesinde öngörülen beş yıllık
zamanaşımı kapsamında, başvuranın bu süre ile sınırlı olmak kaydıyla geçmişe dönük
olarak ek özel hizmet tazminatı talep edebileceği değerlendirilmiştir.
Dolayısıyla beş yılı kapsamak üzere ek özel hizmet tazminatının 3.0 katsayısı üzerinden
hesaplanarak ödenmesi yönünde Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığına tavsiyede
bulunulmasına karar verilmiştir. 194
Yine benzer başvurular Çukurova Üniversitesini muhatap surette gelmiş olup bunlar
hakkında da anılan Bakanlar Kurulu Kararı’nda belirtilen şart ve usuller çerçevesinde
194 2020/97073 numaralı başvuru hakkında verilen 21/01/2021 tarihli Tavsiye Kararı
336 2021 YILLIK RAPOR