Page 336 - 2021 Yıllık Rapor
P. 336
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
tarihinden bu yana anılan hüküm kapsamında teknisyen kadrosuna atanabilecek
durumda olan 8 adet personel olmasına rağmen herhangi bir atama yapılamayarak
söz konusu boş teknisyen unvanlarının tümünün KPSS alımları ile görevde yükselme
ve unvan değişikliği sınavında kullanılmak üzere revize edildiği hususu dikkate
alındığında, idarece başvuranın teknisyen kadrosuna atanmama gerekçesi olarak ileri
sürülen hizmetine ihtiyaç bulunmadığı açıklamasının dayanaktan yoksun olduğu, diğer
bir ifade ile kendisine tanınan takdir yetkisinin idare tarafından kamu yararı ve hizmet
gerekleri dikkate alınmaksızın kullanıldığı değerlendirilmiştir. 192
Bununla birlikte, yine 2828 sayılı Kanun’un Geçici 16 ncı maddesi kapsamında
teknisyen unvanlı kadroya atanma talep edilen bir diğer başvuruda ise, Hacettepe
Üniversitesi Rektörlüğü bünyesinde başvuranın atanmayı talep ettiği boş teknisyen
kadrosu bulunmakla birlikte, ilgili idare bünyesinde teknisyen unvanı için belirlenen
görev tanımlarında göreve uygun eğitim niteliklerinin belirlendiği ve elektrik,
elektronik, bilgisayar vb. alanlardan mezuniyet şartının öngörüldüğü, başvuranın
mezun olduğu alan itibariyle söz konusu alanın teknik hizmetler sınıfına uygun
olmadığı değerlendirildiğinden talebinin uygun görülmediği tespit edilmiştir.
Nitekim başvuranın 3795 sayılı Kanun gereğince teknisyen unvanını haiz olduğu
anlaşılsa da başvuranın büro yönetimi bölümü mezunu olduğu ve atanmayı talep ettiği
teknisyen unvanına ilişkin görev tanımları çerçevesinde aranan öğrenim şartını taşımadığı
belirlenmiş olup idarenin hizmet ihtiyaçları çerçevesinde yaptığı değerlendirme
sonucunda kullandığı takdir yetkisinin kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun
olduğu, 2828 sayılı Kanun kapsamında başvuranın teknisyen unvanına atamasının
yapılmamasında hukuka ve hakkaniyete aykırılığın bulunmadığı kanaatine varılmıştır. 193
7.12.5 Mali Haklar
Tüm çalışanlar bakımından, ortaya konan emeğin karşılığında ücret, aylık, maaş vb.
adlar altında belli bir meblağın alınması, çalışma yaşamının olmaz olmaz koşulu olmakla
beraber, aynı zamanda Anayasa’nın 18 inci maddesinde geçen angarya yasağının da bir
gereğidir. Yani bu konuda, özel sektör veya kamu kurum-kuruluşları kapsamında görev
alan personel açısından bir fark söz konusu olmayıp bütün çalışanların hizmetlerinin
karşılığında hak ettikleri ödemeyi almaları esastır.
Ancak kamu görevlilerinin mali hakları gündeme geldiğinde burada daha sıkı bir
rejim olduğu ve bu sayede ilgili personelin haklarının özel olarak muhafaza edildiği
söylenebilir. Nitekim kamu personel rejimi gereğince mali haklar, maaş, ek gösterge,
makam ve görev tazminatı, ücret vb. konuları kapsamakta olup Anayasa’nın 128 inci
maddesine göre kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarının kanunla veya toplu
sözleşme ile düzenlenmesi gerekmekte ve kamu görevlilerine yapılacak ödemelerin
yasal bir dayanağının bulunması zorunludur. Bu doğrultuda, 657 sayılı Kanun, mali
hükümlerini ihtiva eden 146 vd. maddelerinde detaylı düzenlemeler yapmıştır. Buna ek
192 2020/93980 numaralı başvuru hakkında verilen 27/01/2021 tarihli Tavsiye Kararı
193 2021/13113 numaralı başvuru hakkında verilen 22/11/2021 tarihli Ret Kararı
2021 YILLIK RAPOR 335