Page 336 - 2021 Yıllık Rapor
P. 336

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               tarihinden bu yana anılan hüküm kapsamında teknisyen kadrosuna atanabilecek
               durumda olan 8 adet personel olmasına rağmen herhangi bir atama yapılamayarak
               söz konusu boş teknisyen unvanlarının tümünün KPSS alımları ile görevde yükselme
               ve unvan değişikliği sınavında kullanılmak üzere revize edildiği hususu dikkate
               alındığında, idarece başvuranın teknisyen kadrosuna atanmama gerekçesi olarak ileri
               sürülen hizmetine ihtiyaç bulunmadığı açıklamasının dayanaktan yoksun olduğu, diğer
               bir ifade ile kendisine tanınan takdir yetkisinin idare tarafından kamu yararı ve hizmet
               gerekleri dikkate alınmaksızın kullanıldığı değerlendirilmiştir. 192
               Bununla  birlikte,  yine  2828  sayılı  Kanun’un  Geçici  16  ncı  maddesi  kapsamında
               teknisyen  unvanlı  kadroya  atanma  talep  edilen  bir  diğer  başvuruda  ise,    Hacettepe
               Üniversitesi  Rektörlüğü bünyesinde başvuranın  atanmayı talep ettiği boş teknisyen
               kadrosu bulunmakla birlikte, ilgili idare bünyesinde teknisyen unvanı için belirlenen
               görev tanımlarında göreve uygun eğitim niteliklerinin belirlendiği ve elektrik,
               elektronik, bilgisayar vb. alanlardan mezuniyet şartının öngörüldüğü, başvuranın
               mezun olduğu alan itibariyle söz konusu alanın teknik hizmetler sınıfına uygun
               olmadığı değerlendirildiğinden talebinin uygun görülmediği tespit edilmiştir.

               Nitekim başvuranın 3795 sayılı Kanun gereğince teknisyen unvanını haiz olduğu
               anlaşılsa da başvuranın büro yönetimi bölümü mezunu olduğu ve atanmayı talep ettiği
               teknisyen unvanına ilişkin görev tanımları çerçevesinde aranan öğrenim şartını taşımadığı
               belirlenmiş olup idarenin hizmet ihtiyaçları çerçevesinde yaptığı değerlendirme
               sonucunda kullandığı takdir yetkisinin kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun
               olduğu, 2828 sayılı Kanun kapsamında başvuranın teknisyen unvanına atamasının
               yapılmamasında hukuka ve hakkaniyete aykırılığın bulunmadığı kanaatine varılmıştır. 193
               7.12.5 Mali Haklar

               Tüm çalışanlar bakımından, ortaya konan emeğin karşılığında ücret, aylık, maaş vb.
               adlar altında belli bir meblağın alınması, çalışma yaşamının olmaz olmaz koşulu olmakla
               beraber, aynı zamanda Anayasa’nın 18 inci maddesinde geçen angarya yasağının da bir
               gereğidir. Yani bu konuda, özel sektör veya kamu kurum-kuruluşları kapsamında görev
               alan personel açısından bir fark söz konusu olmayıp bütün çalışanların hizmetlerinin
               karşılığında hak ettikleri ödemeyi almaları esastır.

               Ancak kamu görevlilerinin mali hakları gündeme geldiğinde burada daha sıkı bir
               rejim olduğu ve bu sayede ilgili personelin haklarının özel olarak muhafaza edildiği
               söylenebilir. Nitekim kamu personel rejimi gereğince mali haklar, maaş, ek gösterge,
               makam ve görev tazminatı, ücret vb. konuları kapsamakta olup Anayasa’nın 128 inci
               maddesine göre kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarının kanunla veya toplu
               sözleşme ile düzenlenmesi gerekmekte ve kamu görevlilerine yapılacak ödemelerin
               yasal bir dayanağının bulunması zorunludur. Bu doğrultuda, 657 sayılı Kanun, mali
               hükümlerini ihtiva eden 146 vd. maddelerinde detaylı düzenlemeler yapmıştır. Buna ek

               192   2020/93980 numaralı başvuru hakkında verilen 27/01/2021 tarihli Tavsiye Kararı
               193   2021/13113 numaralı başvuru hakkında verilen 22/11/2021 tarihli Ret Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  335
   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341