Page 334 - 2021 Yıllık Rapor
P. 334

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               7.12.4 Kadro ve Pozisyonlar

               Anayasa’nın 128 inci maddesinin  ikinci  fıkrasında,  memurların ve  diğer  kamu
               görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık
               ve ödenekleri ile diğer özlük işlerinin kanunla düzenleneceği hüküm altına alınmıştır.
               Böylece  kamu  görevlilerine  ilişkin  temel  hususların  Kanun  koyucunun  iradesiyle
               hayata  geçirilebileceği  anayasal  düzeyde  kabul  görmüştür.  Bu  kapsamda  memurlar
               bakımından esas düzenlemeleri içeren 657 sayılı Kanun’un 33 üncü maddesinde,
               kadrosuz memur çalıştırılamayacağı temel prensibi getirilmekle birlikte, ikinci fıkrada,
               “Kadrolar, Cumhurbaşkanlığı kararnamesinde gösterildiği şekilde düzenlenir” hükmüyle
               Cumhurbaşkanına kararname marifetiyle kadrolara ilişkin düzenleme yapma imkanı
               tanınmıştır. Daha önceden ise bu hususlar, mülga Genel Kadro ve Usulü Hakkında
               Kanun Hükmünde Kararname’de ele alınmaktaydı.
               Bu bağlamda, 657 sayılı Kanun’un 33 üncü maddesi, 703 sayılı Kanun Hükmünde
               Kararname’nin  Geçici  9  uncu  maddesi  ve  yürütme  yetkisi  kapsamında  kararname
               çıkarılabileceğine dönük Anayasa’nın 104 üncü maddesinin on yedinci fıkrası
               gereğince, 2 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
               hukuk düzenine kazandırılmıştır. Ancak kamu kurum ve kuruluşlarına ait kadro
               ve pozisyonların ihdası, iptali ve kullanılmasına dair esas ve usulleri ele alan bu
               Kararnameyle,  sadece memurların  kadroları  değil,  aynı  zamanda hakim-savcıların,
               öğretim elemanlarının ve işçilerin kadroları ile sözleşmeli personellerin pozisyonları da
               düzenlenmiştir. Bu suretle, kamu görevlilerinin kadro ve pozisyonlarına dair genel usul-
               esaslar belirlenmiştir.
               Kadro ve pozisyon, kamu personelinin çalıştırılması bakımından oldukça önemlidir.
               Zira bunlarla hem ilgili kamu kurum-kuruluşunun çalıştırdığı personele dair temel
               öngörüleri sağlanmakta hem de kadro ve pozisyonla doğrudan ilgili olan personel
               açısından çalışma hayatındaki tüm aşamalara dair temel öngörüler ortaya konmaktadır.
               Nitekim  Devlet  Memurları  Kanunu’nun  mülga  35  inci  maddesinde  geçen,  “…Her
               kurum için gerekli kadroların sınıfı, derecesi, unvanı ve adedi gösterilir” hükmü ve 2 sayılı
               Cumhurbaşkanlığı  Kararnamesi’nin  “Kadroların  dağılımı”  başlıklı  6 ncı  maddesinde
               benzeri mahiyetteki “…eklenen kadroların, … ilgili kurum ve kuruluşlarca unvan, sınıf,
               derece ve adet belirtilmek suretiyle, … dağılımı yapılır” düzenlemesi, aslında kadrolar
               marifetiyle ilgili kamu görevlisinin sayısı gösterilerek çalışılan kurum-kuruluşa personel
               planlaması imkanı sunmakta, ayrıca personelin sınıfını, unvanını ve derecesini ortaya
               koymasıyla da onun halihazırdaki konumunu ve gelecekte ulaşabileceği noktayı işaret
               etmektedir (benzeri durum, sözleşmeli personeli ilgilendiren pozisyonlar bakımından
               da geçerlidir). Bu yönleriyle kadro ve pozisyon uygulamalarının personel rejimindeki
               etkisi göz ardı edilmemelidir.
               İşte bu noktada, kamu personel rejimini ilgilendiren kadro ve pozisyon alt başlığında
               Kurumumuza şikâyet başvuruları gelmekte olup bunlar hem dosya özelindeki şartlar
               hem de kamu yönetiminin ortaya çıkardığı pratikler dikkate alınarak hukuki denetime
               tabi tutulmaktadır.



                                                                        2021 YILLIK RAPOR  333
   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339