Page 347 - 2021 Yıllık Rapor
P. 347

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Kurumumuza gelen başvurular arasında personelin iş ve işleyiş konusundaki tutum
                 ve davranışlarında gerekli dikkat ve özeni göstermeleri hususunda idarelerin uyarıda
                 bulundukları yazılı ikazların iptaline ilişkin olanlar dikkat çekicidir. Bu hususta, disiplin
                 cezası niteliğinde olmayan, mevzuatın öngördüğü şekilde bir disiplin soruşturması
                 yürütülmeksizin ve olay bütün yönleriyle incelenmeden personele yazılan ikaz yazıları
                 mevzuatın amir hükümlerine de aykırı olması nedeniyle incelenmekte ve iptaline ilişkin
                 tavsiye kararları verilmektedir.

                 Başvuranın yazıyla uyarılması işleminin iptal edilmesi talebi hakkındaki bir başvuru ele
                 alındığında, idare tarafından başvuranın iptalini istediği 24/02/2021 tarihli yazıda bahsi
                 geçen fiillerin, disiplin cezasını gerektirmediği kanaatinin oluşması nedeniyle disiplin
                 hukukuna ilişkin prosedürlerin uygulanmadığı anlaşılmıştır. Doğaldır ki bir idareci,
                 muttali olduğu bir olay karşısında mutlak surette disiplin soruşturması açmak zorunda
                 değildir.  Bu  konuda,  idareci,  olayın  mahiyetine  göre  bir  ön  inceleme  yaparak  veya
                 yaptırarak takdir yetkisi çerçevesinde soruşturmaya başlama süresi içerisinde soruşturma
                 açılmasına  karar  verebileceği  gibi  sağlıklı bir işleyişin  temini için başkaca  tedbirlere
                 de başvurabilir. Nitekim bir idarecinin, mevzuatla belirlenen görev ve sorumlulukları
                 kapsamında idarenin gereği gibi işlemesini ve hizmetlerin gereği gibi sunulmasını temin
                 etmek için emrinde çalışan personeline, hakkaniyete aykırı olmamak ve kamu görevlisi
                 nezaketi dışına çıkılmamak kaydıyla sözlü olarak müdahalede bulunabileceği kabul
                 edilmektedir.
                 Ancak konuyla ilgili olarak yazılı bir işlem tesis edilmesi düşünülüyorsa ve bu
                 noktada mevzuatta yetki, şekil, sebep, konu ve maksat unsurları açısından ne şekilde
                 hareket edileceği düzenlenmişse, 657 sayılı Kanun’un 10 uncu maddesinde yer alan
                 amirin kanun ve diğer mevzuatta belirtilen esaslar içinde yetkisini kullanacağı kuralı
                 çerçevesinde hareket edilerek yapılacak işlemlerin mevzuatın öngördüğü şekilde tesis
                 edilmesi gerekmektedir.
                 Başvuruya  konu  olayda  ise  idare,  başvuranın  disiplin  cezasını  gerektirecek  bir  fiil
                 işlemediği kanaati oluşması nedeniyle disiplin iş ve işlemlerinin uygulanmadığını iddia
                 etmekte, sadece personelin iş ve işleyiş konusundaki tutum ve davranışlarında gerekli
                 dikkat ve özeni göstermesi hususunda uyarıda bulunulduğunu ve bunun disiplin cezası
                 niteliğinde olmadığını ifade etmektedir. Fakat yazılı uyarı incelendiğinde, başvuranın
                 yürütmekte olduğu bazı görevlerde daha hassas davranması, çalışma arkadaşlarına karşı
                 iletişiminde daha dikkatli olması ve çalışma etiğine uygun hareket etmesi konusunda
                 yazılı olarak uyarıldığı görülmüştür. Buna göre, söz konusu işlemin, 657 sayılı Kanun’un
                 125 inci maddesindeki memurun görevinde ve davranışlarında daha dikkatli olması
                 konusunda yazılı olarak uyarılması şeklinde tarif edilen uyarma cezası mahiyetinde bir
                 müeyyide olarak uygulandığında şüphe bulunmamaktadır.
                 İdarenin, ilgilinin savunma hakkını kullanmasını sağlayan, lehte ve aleyhte olan bütün
                 delillerin toplanmasını ve olayın oluş biçimine göre ilgilinin öne sürdüğü özürlerin
                 doğruluk derecesinin araştırılmasını gerektiren ve yapılacak tarafsız bir soruşturma
                 sonucunda fiilin şüpheye yer vermeyecek şekilde ortaya konulması suretiyle tesis edilmesi



             346 2021 YILLIK RAPOR
   342   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352