Page 344 - 2021 Yıllık Rapor
P. 344

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Dolayısıyla bahse konu başvuruda, idarenin 100 günü aşan bir sürede istifa sürecini
               nihayete erdirememesi işleminde hukuka ve hakkaniyete aykırılık bulunduğundan Uşak
               Üniversitesi Rektörlüğüne tavsiyede bulunulmuştur. 200
               Yine dolaylı da olsa memurun genel haklarından  aylık ve diğer haklarının güvenliği
               bağlamında değerlendirilebilecek icap nöbet ücreti hususunda Kurumumuza yapılan
               bir  başvuruda,  2020  yılının  Aralık  ayında  ve  2021  yılının  Ocak  ayında  tutulan  ve
               karşılığında izin kullandırılmayan icap nöbetleri nedeniyle 657 sayılı Kanun’un Ek 33
               üncü maddesi uyarınca icap nöbet ücreti ödenmesi talep edilmiştir.
               İcap nöbeti uygulamada hekimler ve diğer sağlık personeli tarafından tutulan nöbet
               türleri arasında yer almaktadır. İcap nöbeti, her ne kadar poliklinik ve branş hizmetleri
               gibi aktif ve yoğun bir çalışmayı gerektirmese de personelin hastaneye yakın bir yerde
               bulunmasını, bulunduğu yeri bildirmesini, her an ulaşılabilir olmasını, çağrıya hazır
               bir şekilde beklemesini, çağrı üzerine acilen ve makul süre içerisinde sağlık kurumuna
               ulaşmasını  ve  hızlı  bir  şekilde  hastaya  müdahale  etmesini  gerektirmektedir.  Gerek
               nöbet hizmeti gerekse icap nöbeti hizmeti karşılığında personele verilecek izinlere ve
               ücretlere ilişkin esaslar, 657 sayılı Kanun’un Ek 33 üncü maddesinde düzenlenmiştir.
               Bu maddeyle, Kanun koyucunun, icap nöbetlerinin izinle karşılanamayan kısmının en
               fazla 120 saatlik kısmı için ücret ödeneceğinin düzenlenmesi suretiyle, idarenin icap
               nöbeti tutan personele öncelikle izin kullandırması, izin kullandıramaması halinde ise
               ücret karşılığında belli bir saate kadar nöbet tutturulması kuralını getirdiği, böylelikle
               bir yandan personelin dinlenme hakkını göz önünde bulundurduğu, diğer yandan ise
               idarenin keyfi uygulamalarına ve angaryaya karşı koruyucu önlem aldığı görülmektedir.
               Öte yandan, Yataklı Tedavi Kurumları Yönetmeliği’nin 41 ila 52 nci maddeleri arasında
               nöbet hizmetinin geneline ve icap nöbetine ilişkin usul ve esaslar belirlenmiş olup uzman
               hekim dışındaki personelin icap nöbeti tutacağına ilişkin gerek bu Yönetmelik’te gerekse
               başkaca bir mevzuatta herhangi bir düzenlemeye yer verilmemiştir. Ancak uygulamada
               sağlık kurumları tarafından tabip dışı personel için de icap nöbeti hizmeti listeleri
               oluşturulduğu ve bu kapsamda bu personelin de icap nöbeti tuttuğu bilinmektedir.

               Dolayısıyla uzman tabip dışındaki personele icap nöbeti tutturulduğu bir gerçek olarak
               ortadayken, 657 sayılı Kanun’un Ek 33 üncü maddesinde de uzman tabip dışındaki
               personele icap nöbet ücreti ödenmeyeceğine ilişkin açık bir hüküm bulunmamasına
               ve aksine uzman tabip dışındaki personelin madde metninde yer alan “memurlar ve
               sözleşmeli personel” ibaresinin kapsamına dahil olduklarında şüphe bulunmamasına
               rağmen fiili olarak icap nöbeti tutan personele icap nöbet ücreti ödenmemesi, hem
               Anayasa’nın angaryayı (ücret karşılığı olmadan çalıştırmayı) yasaklayan hükmüne hem
               taraf olunan uluslararası sözleşmelere hem de hakkaniyete aykırı olacaktır.

               Zira idarelerin kanunların uygulanmasını sağlamak  üzere işleyişe ilişkin ayrıntıları
               belirlemek amacıyla yönetmelik çıkartmaları veya diğer ikincil seviyedeki düzenlemeler
               (genelge, yönerge, talimat vb.) yapmaları mümkün olmakla birlikte, bu düzenlemelerin

               200   2021/8030 numaralı başvuru hakkında verilen 19/08/2021 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  343
   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349