Page 352 - 2021 Yıllık Rapor
P. 352

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               7.13.1.1 Özlük Haklarına İlişkin Talepler

               Kurumumuza farklı hizmet ihaleleri ile alındığı için toplu iş sözleşmesinde ücreti farklı
               düzenlenen aynı işi yapan işçiler arasında maaş farklılığı uygulamasının sona erdirilmesi
               içerikli çok sayıda başvuru yapılmıştır.
               Zira sürekli işçi kadrosuna alındıklarında, farklı kamu kuruluşlarında çalışan ve işe
               girişleri birbirinden ayrı binlerce ihale kapsamında olan alt işveren işçilerinin ücretleri, işe
               alındıklarında başlangıçta kabul ettikleri ihalelerle aynı olmamıştır. Kanun Hükmünde
               Kararname ile sürekli işçi kadrosuna alınan işçilerin, eski ihale ile işe başladıkları için
               daha sonra işe alınanlara nazaran daha yüksek olan ücretlerinin, aynı işi yaptıkları halde
               daha fazla maaş aldıkları gerekçesi ile düşürülmesi hukuken mümkün değildir.
               Bu  noktada  Kanun  Hükmünde  Kararname’de  sürekli  işçi  kadrosuna  geçişin  ücret
               değişikliğine yol açmayacağı özel olarak belirtilmiştir. Kanun Hükmünde Kararname’de
               ücretlerin iş hukuku hükümleri gereği Yüksek Hakem Kurulu kararı, akabinde de toplu
               iş  sözleşmesi  ile  düzenleneceği  ifade  edilmiştir.  Her  toplu  iş  sözleşmesinde,  ücretler
               arasındaki farklılıklar, artış oranındaki farklılık yoluyla azaltılmaya çalışılmaktadır. Yasal
               mevzuat uyarınca ücret konusunda karar vermesi gereken, toplu iş sözleşmesinde işçi
               ve işveren sendikalarıdır. İdarenin bu konuda işlem yapma yetkisi bulunmamaktadır.
               Kamu Denetçiliği Kurumu bu alanda yapılan başvurulara ilişkin olarak, Anayasa ve ilgili
               kanuni düzenlemeler çerçevesinde, işçilerin mali ve sosyal hakları da dâhil olmak üzere
               işçi ile işveren arasındaki karşılıklı hak ve borçların, Anayasa’ya ve kanunların emredici
               hükümlerine aykırı düzenlemeler içermemek kaydıyla işçi sendikası ile işveren sendikası
               arasında karşılıklı anlaşmaya dayanan toplu iş sözleşmesi hükümleri ile belirlendiği, bu
               sebeple işçilerin mali ve sosyal haklarının belirlenmesi, doğrudan idarelerin tesis etmiş
               oldukları idari işlemlerin değil, karşılıklı olarak yürütülen toplu iş sözleşmesi sürecinin
               bir sonucu olduğu, bu itibarla, işçiler yönüyle mali ve sosyal haklara ilişkin taleplerin
               muhatabının, toplu iş sözleşmesinin tarafları olan işçi ve işveren sendikaları olduğundan
               toplu iş sözleşmelerinde karar vericilerin, işçilerin yaptıkları işe uygun adaletli bir ücret
               elde etmeleri yönünde çaba göstermeleri gerektiği yaklaşımında bulunmaktadır. 216
               Kurumumuzca, toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde farklı hizmet alım ihaleleri ile işe
               alındıkları için mevcut olan ücret farklılığına yönelik başvurular hakkında, farklı ücret
               skalalarının kaldırılması ya da ücretler arasındaki makasın olabildiğince azaltılması
               amacıyla toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde değerlendirilmesi ve yetkili işçi ve işveren
               sendikası ile paylaşılmasını teminen gönderme kararları da verilmiştir.
               Ancak 22.09.2021 tarihinde Türk Ağır Sanayii ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri
               Sendikası  (TÜHİS)  ile  Türkiye  Yol-İş  Sendikası  arasında  01.03.2021-28.02.2023
               tarihlerini kapsayan 19 uncu Dönem Toplu İş Sözleşmesi imzalanmıştır. Bu noktada,
               yasal mevzuat gereği uyulması gereken hükümler toplu iş sözleşmesi hükümleridir.
               İdareler, her iki tarafı sendikalar olan toplu iş sözleşmesi hükümlerinden farklı ödeme
               yapma yetkisine sahip değildir.


               216   2021/103025 numaralı başvuru hakkında verilen 13/04/2021 tarihli İncelenemezlik Kararı

                                                                        2021 YILLIK RAPOR  351
   347   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357