Page 342 - 2021 Yıllık Rapor
P. 342

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Uyuşmazlık konusunun başvuranın yakın temaslı olarak 14 gün karantinada bulunduğu
               dönemde Sağlık Bakanlığınca tarafına verilen raporun, COVID-19 kapsamında alınan
               tedbirler çerçevesinde idari izin olarak ele alınıp alınmayacağının açıklığa kavuşturulması
               gerekmektedir.

               Bu  konuyu  ilgilendiren  düzenlemeler,  2020/8  sayılı  “COVID-19 Kapsamında Kamu
               Kurum ve Kuruluşlarında Normalleşme ve Alınacak Tedbirler” konulu Cumhurbaşkanlığı
               Genelgesi  ile  2020/11  sayılı  “COVID-19 Kapsamında Kamu Çalışanlarına  Yönelik
               Tedbirler” konulu Cumhurbaşkanlığı Genelgesi’dir. Her iki Genelge’de de koronavirüse
               yakalanan  veya  temaslı  olan  kamu  personelinin  idari  izinli  sayılacağına  ilişkin  bir
               ifadeye yer verilmemiş olup idarelere bir takdir yetkisi tanındığı görülmektedir. İdarenin
               takdir yetkisine sahip olması, idarenin keyfi olarak hareket edebileceği anlamına
               gelmemektedir.  İdare,  takdir  yetkisini  kullanırken  kendisine  verilen  yetkinin  amacı
               doğrultusunda hareket etmeli, nesnellik ve tarafsızlık içinde davranmalı, eşitlik kuralını
               gözetmeli, orantılılık ilkesine uymalı, kanunlarda özel koşullar öngörülmüşse bunlara
               uymalı, bu yetkiyi kamu yararı ve hizmetin gereklerine uygun bir şekilde objektif,
               makul ve geçerli neden ve gerekçelere dayalı olarak kullanmalıdır.

               Uygulamada  bazı  kurumlar  COVID-19  temaslısı  personelinden  hastalık  raporu
               istemekte, bazı kurumlar ise koronavirüs hastalarıyla temaslı olduğu tespit edilen kamu
               çalışanlarını herhangi bir sağlık raporu almaksızın 14 gün idari izinli kabul etmektedir.
               Sonuç  itibarıyla  mevzuatta  da  belirtildiği  üzere  COVID-19  temaslısı  memurların
               mali hakları bu durumdan etkilenmektedir. Zira hastalık raporu, hekim tarafından
               bizzat yapılan muayene ve tetkikler sonucunda, tıbben istirahati lüzumlu görülenlere
               düzenlenen raporken, hastalık izni ise, memurun görev yaptığı kurum veya kuruluşun
               izin vermeye yetkili kıldığı birim amirlerince, işçiler içinse Sosyal Güvenlik Kurumu
               (SGK)  tarafından  verilen  izindir.  Kamu  kurumlarınca  tedavi  ve  takipleri  evlerinde
               gerçekleştirilen hasta ve yakın temaslı kamu görevlilerinden mali, sosyal hak ve
               yardımları ile diğer özlük haklarında kayıp yaşanmaması için hastalık izni uygulanmakta
               ve dolayısıyla hastalık raporu talep edilmektedir. Hastalık raporunun tanımı dikkate
               alındığında  COVID-19  PCR  (+)  kişilerin  hasta  olarak  tanımlanarak  hastalık  izni
               alabilmeleri mümkünken, PCR (-) temaslı kişilerin “hasta” olarak değerlendirilmeleri
               hastalık raporu tanımı ile bağdaşmamaktadır.
               COVID-19 salgınının, sadece kurumlar için değil, tüm insanlık açısından olağanüstü
               bir durum olduğu ve olağanüstü süreçlerin ise olağan dönemlere göre daha özenli olarak
               değerlendirilmesi gerektiği göz önünde bulundurulduğunda, böylesi özel dönemlerde,
               çalışan  ve  ailesi,  hatta  yakın  çevresi  açısından  ücret  sürekliliğinin  sağlanması  son
               derece önemlidir. Bu nedenle konuyla ilgili mevzuatın mali ve sosyal haklar açısından
               daha  geniş  yorumlanması  gerektiği,  COVID-19  kaynaklı  karantina  uygulamalarının
               zorlayıcı sebep olarak değil, iş sağlığı ve güvenliği kapsamında düşünülmesi gerektiği
               değerlendirilmiştir. Bu bağlamda temaslı kişilerin hastalıklı kişiler olarak tanımlanması
               mümkün değildir. Bu kişiler, bulundukları ortamda idari bir tedbir olarak karantinaya
               alınmakta, somut olaydaki gibi birçok kamu çalışanı da test sonucu pozitif olmadan



                                                                        2021 YILLIK RAPOR  341
   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347