Page 353 - 2021 Yıllık Rapor
P. 353
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
İşçilerin mali ve sosyal haklarının 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu
hükümleri çerçevesinde işçi ve işveren sendikası arasında karşılıklı anlaşmaya varılması
esasına dayanan toplu iş sözleşmesi süreci neticesinde belirlendiği, alt işveren işçisi iken
hizmet alım koşullarını kabul ederek işe başlayan Devlet Memurları Kanunu›nun 4/D
maddesindeki yer alan işçilerin ücretleri noktasında idarenin takdir yetkisi mevcut
bulunmamaktadır.
7.13.1.2 Nakil (Tayin ve Becayiş) Talepleri
Kurumumuza 375 sayılı KHK’nın Geçici 23 ve 24 üncü maddeleri kapsamında çalışan
sürekli işçiler tarafından 2021 yılında yapılan başvuruların önemli bir ağırlığını işçilerin
kurumlar arası ve il dışı yer değiştirme talepleri ile kurum içi ve il içi yer değiştirme
talepleri oluşturmaktadır.
Kurumlar arası ve il dışı yer değiştirme talepleri, aile bütünlüğünün sağlanması (eş
durumu), engellilik, can güvenliği ve diğer 217 gerekçelerle yapılmıştır.
7.13.1.3 Aile Bütünlüğünün Korunması
Aile birliğinin korunması ilkesi, ekonomik ve sosyal haklar arasında yer almakta
olup Anayasa’nın 41 inci maddesi, Devlete, aile birliğini korumak, huzur ve refahını
sağlamak ve bu konuda gereken tedbirleri almak konusunda görev ve sorumluluk
yüklemiştir.
Diğer taraftan, bütün idarî işlemlerinde kamu hizmetinin etkin, verimli ve amacına
uygun bir şekilde sunulmasını ve kamu yararının sağlanmasını amaç edinen idarenin
istihdam ettiği sürekli işçilerin kurum içi yer değiştirme talepleri ile kamu hizmetinin
gereği gibi yürütülmesi arasında denge kurulması gerekmektedir.
375 sayılı KHK’nın Geçici 23 ve 24 üncü maddeleri kapsamında kadroya geçirilen
sürekli işçilere yönelik mevzuatta naklen tayine imkân sağlayan bir düzenleme
bulunmamaktadır. Bu durumdaki sürekli işçiler de bulundukları il için çalışmak
üzere kuraya girmekte ve genel olarak aynı ilde çalışmak için müracaat eden
binlerce kişi arasından seçilmektedirler. Bununla birlikte, genel olarak tarafları
temsile yetkili sendikalar arasında imzalanan toplu iş sözleşmesi hükümleri ile kadro
imkânları ve benzeri faktörleri dikkate alarak ihtiyaçlar çerçevesinde nakil taleplerinin
değerlendirebileceği ifade edilmektedir.
Toplu iş sözleşmesinde sadece kadro imkânları ve ihtiyaçlar çerçevesinde yer değişikliği
yapılabileceği ifade edildiyse, idarenin nakil talep eden işçiye bulunduğu ilde daha fazla
ihtiyacının olduğunu beyan etmesi durumunda, kamu hizmetinin aksamaması için
talebi olumlu karşılaması mümkün olmamaktadır. Buna karşın karşılıklı yer değiştirme
yolu ile il dışı nakil taleplerine yönelik olarak idarelerin olumlu yaklaşabildikleri de
görülebilmektedir. 218 Bu nedenle Kurumumuzca idareye bu yönde sorular sorularak
dosyanın incelenme aşamasında dostane çözüme yönlendirme yapılmaktadır.
217 Diğer gerekçelerle yapılan nakil talepleri için bkz. 2021/13523 numaralı başvuru hakkında verilen
30/11/2021 tarihli Ret Kararı
218 2021/11836 numaralı başvuru hakkında verilen 27/10/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı,
2021/5602 numaralı başvuru hakkında verilen 27/05/2021 tarihli Gönderme Kararı
352 2021 YILLIK RAPOR