Page 353 - 2021 Yıllık Rapor
P. 353

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 İşçilerin mali ve sosyal haklarının 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu
                 hükümleri çerçevesinde işçi ve işveren sendikası arasında karşılıklı anlaşmaya varılması
                 esasına dayanan toplu iş sözleşmesi süreci neticesinde belirlendiği, alt işveren işçisi iken
                 hizmet alım koşullarını kabul ederek işe başlayan Devlet Memurları Kanunu›nun 4/D
                 maddesindeki  yer alan  işçilerin  ücretleri  noktasında idarenin takdir  yetkisi  mevcut
                 bulunmamaktadır.
                 7.13.1.2 Nakil (Tayin ve Becayiş) Talepleri

                 Kurumumuza 375 sayılı KHK’nın Geçici 23 ve 24 üncü maddeleri kapsamında çalışan
                 sürekli işçiler tarafından 2021 yılında yapılan başvuruların önemli bir ağırlığını işçilerin
                 kurumlar arası ve il dışı yer değiştirme talepleri ile kurum içi ve il içi yer değiştirme
                 talepleri oluşturmaktadır.

                 Kurumlar arası ve il dışı yer değiştirme talepleri, aile bütünlüğünün sağlanması (eş
                 durumu), engellilik, can güvenliği ve diğer 217  gerekçelerle yapılmıştır.
                 7.13.1.3 Aile Bütünlüğünün Korunması

                 Aile birliğinin  korunması ilkesi, ekonomik  ve sosyal haklar arasında yer almakta
                 olup Anayasa’nın 41 inci maddesi,  Devlete, aile birliğini korumak, huzur ve refahını
                 sağlamak ve bu konuda gereken tedbirleri almak konusunda görev ve sorumluluk
                 yüklemiştir.
                 Diğer taraftan, bütün idarî işlemlerinde kamu hizmetinin etkin, verimli ve amacına
                 uygun bir şekilde sunulmasını ve kamu yararının sağlanmasını amaç edinen idarenin
                 istihdam ettiği sürekli işçilerin kurum içi yer değiştirme talepleri ile kamu hizmetinin
                 gereği gibi yürütülmesi arasında denge kurulması gerekmektedir.

                 375  sayılı  KHK’nın  Geçici  23  ve  24  üncü  maddeleri  kapsamında  kadroya  geçirilen
                 sürekli işçilere yönelik mevzuatta naklen tayine imkân sağlayan bir düzenleme
                 bulunmamaktadır.  Bu  durumdaki  sürekli  işçiler  de  bulundukları  il  için  çalışmak
                 üzere kuraya girmekte ve genel olarak aynı ilde çalışmak için müracaat eden
                 binlerce  kişi  arasından  seçilmektedirler.  Bununla  birlikte,  genel  olarak  tarafları
                 temsile yetkili sendikalar arasında imzalanan toplu iş sözleşmesi hükümleri ile kadro
                 imkânları ve benzeri faktörleri dikkate alarak ihtiyaçlar çerçevesinde nakil taleplerinin
                 değerlendirebileceği ifade edilmektedir.
                 Toplu iş sözleşmesinde sadece kadro imkânları ve ihtiyaçlar çerçevesinde yer değişikliği
                 yapılabileceği ifade edildiyse, idarenin nakil talep eden işçiye bulunduğu ilde daha fazla
                 ihtiyacının olduğunu beyan etmesi durumunda, kamu hizmetinin aksamaması için
                 talebi olumlu karşılaması mümkün olmamaktadır. Buna karşın karşılıklı yer değiştirme
                 yolu  ile  il  dışı  nakil  taleplerine  yönelik  olarak  idarelerin  olumlu  yaklaşabildikleri  de
                 görülebilmektedir. 218   Bu nedenle Kurumumuzca idareye bu yönde sorular sorularak
                 dosyanın incelenme aşamasında dostane çözüme yönlendirme yapılmaktadır.
                 217   Diğer gerekçelerle yapılan nakil talepleri için bkz. 2021/13523 numaralı başvuru hakkında verilen
                 30/11/2021 tarihli Ret Kararı
                 218   2021/11836 numaralı başvuru hakkında verilen 27/10/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı,
                 2021/5602 numaralı başvuru hakkında verilen 27/05/2021 tarihli Gönderme Kararı

             352 2021 YILLIK RAPOR
   348   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358