Page 358 - 2021 Yıllık Rapor
P. 358

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               7.14 MAHALLİ İDARELERCE YÜRÜTÜLEN HİZMETLER

               Tüm ülkelerin idari teşkilatlarında olduğu gibi ülkemiz idari teşkilatının da önemli bir
               unsuru olan ve başta Anayasa’nın 127 nci maddesi olmak üzere 5393 sayılı Belediye
               Kanunu, 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu, 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu,
               5355 sayılı Mahalli İdare Birlikleri Kanunu, 442 sayılı Köy Kanunu ile mer’i mevzuatta
               kendine  yer  bulan  mahalli  idareler  (yerel  yönetimler);  illerde,  ilçelerde,  köylerde
               yaşamakta  olan  kişilerin  ihtiyaç  duyduğu  hizmetleri  yerine  getirmeleri  nedeniyle
               ülkemizin gelişmişliğini, idari anlayışını ve katılımcı demokrasinin temel değerlerini en
               iyi yansıtan kurumlardır.

               Mahalli  idarelerin  etkinliği  ve  başarısı,  bulunduğu  ülkedeki  katılımcı  demokrasinin
               düzeyi  ile  yakından  ilişkilidir.  Mahalli  idareler  demokrasi  açısından  önemli  olduğu
               kadar bölgelerine sundukları hizmetlerin yürütülmesinde verimliliği ve etkinliği
               sağlamada da vazgeçilmez kurumlardır.
               Anayasa’nın 127 nci maddesinde, mahalli müşterek ihtiyaçların karşılanması amacıyla
               teşkil olunduğu belirtilen belediye, il özel idaresi ve köyler, bir taraftan kamu hizmetinin
               sunumu  noktasında  faaliyetlerde bulunurken, diğer  taraftan, demokratik  katılım
               anlayışının yereldeki iz düşümü olmayı sürdürmektedir.
               Mahalli  idareler,  anayasal  sistem  içerisinde  yerinden  yönetim  ilkesinin  tecelli  ettiği
               önemli müesseseler olup ülkemizde 30’u büyükşehir belediyesi olmak üzere 81
               il belediyesi, 519 büyükşehir belediyesi ilçe belediyesi, 403 ilçe belediyesi ve 387
               belde belediyesi olmak üzere toplam 1.390 belediye, 51 il özel idaresi ve 18.290 köy
               bulunmaktadır. 225
               Özellikle  hizmet  ilişkisinin  yerel  düzeyde,  ilgilisiyle  yakın  temasta  gerçekleşmesi  ve
               karar alıcılarının seçimler marifetiyle belirlenmesi, mahalli idareleri diğer kamu kurum
               ve kuruluşlarından ayırmaktadır. Hatta bu durumun etkisiyle mahalli idareleri, sadece
               hukuki kurumlar olarak değerlendirmek yerine insana dokunan ve onun sürekli
               karşılaşmak  zorunda kaldığı, kimi  sorunları çözen organizasyonlar olarak görmek
               gerekmektedir. Nitekim mahalli idarelere yönelen bu bakış açısı, vatandaşlar nezdindeki
               beklentiyi artırmakta ve anılan kuruluşlara yapılan başvuruların ve taleplerin hem
               niceliğini hem de niteliğini farklı şekillerde etkilemektedir.
               Kamu idaresi anlayışında ortaya çıkan gelişmelere bağlı olarak mahalli idareler tarafından
               yerine getirilen hizmetlerin etkinliğinin ve verimliliğinin artırılması çabaları, kişilerin
               mahalli idarelerden nitelikli hizmet taleplerini artırmaları, hızlı kentleşme, teknoloji
               ve ulaşımdaki gelişmeler ve sosyal devlet anlayışının giderek yaygınlaşması, kişilerin
               mahalli idareler ile olan ilişkilerinde daha sorgulayıcı hale gelmiş olmaları, kişilerin hak
               arama bilinçlerinin giderek artması, insan hak ve özgürlüklerinin önem kazanması,
               hukuk devleti anlayışındaki gelişmeler gibi nedenlerle kişiler yaşadıkları mağduriyetleri
               mahalli idarelere daha fazla iletmekte, bu durumun sonucunda da mahalli idarelerin
               hizmet yükü giderek artmaktadır.

               225   www.e-icisleri.gov.tr/Anasayfa/MulkiIdariBolumleri.aspx (Erişim tarihi: 14/10/2021)


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  357
   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363