Page 362 - 2021 Yıllık Rapor
P. 362

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               inceleme ve araştırma ile verilen tavsiyeler sonucunda şikâyet sahiplerinin bu alandaki
               pek çok başvurusu uzlaşı (dostane) yoluyla çözüme kavuşturulmaktadır.
               Aşağıda  2021 yılında mahalli  idarelerce yürütülen hizmetler bağlamındaki  sorun
               alanlarına, sorun alanı ile ilgili Kurumumuzca yapılan tespitlere ve sorun alanının
               çözümü noktasında Kurumun verdiği tavsiyelere yer verilmiştir.
               7.14.1 Mülkiyet Hakkı ile Belediyelerin İmar İşlem ve Uygulamaları
               Belediyelerin yaptığı imar işlemleri ve uygulamalarının, Anayasa ve AİHS tarafından
               güvence altına alınmış olan mülkiyet hakkıyla yakın bir ilgisi bulunmaktadır.
               Anayasa’nın 35 inci maddesinde düzenlenen mülkiyet hakkı, kişiye başkasının hakkına
               zarar vermemek ve yasaların öngördüğü sınırlamalara uymak şartıyla sahibi olduğu
               şeyi dilediği gibi kullanma, ürünlerinden yararlanma ve tasarrufta bulunma olanağı
               vermektedir. Yine AİHS’nin Ek 1 inci Protokolünün 1 inci maddesi de “Her gerçek
               ve tüzel kişinin mal ve mülk dokunulmazlığına saygı gösterilmesini isteme hakkı vardır.
               Herhangi bir kimse, ancak kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve
               uluslararası hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mülkünden yoksun bırakılabilir”
               düzenlemesini içermektedir.
               Belediyelerin  imar  işlem  ve  uygulamaları  kapsamında  arazi  ve  arsa  düzenlemesi,
               parselasyon, ortaklandırma, yer bölümleme gibi terimlerle de adlandırılan ve 3194 sayılı
               İmar Kanunu’nun 18 inci maddesi ve devamı maddelerinde imar planlarının onama
               yetkisi, süreci ve usulüne ilişkin düzenlemeler, mahalli idarenin bulunduğu bölgede
               yaşayanların mülkiyet haklarını kalıcı olarak etkilemektedir.
               Söz konusu imar işlem ve uygulamalarında kadastro parsellerinden düzenleme ortaklık
               payı ve kamu tesisleri arsalarına tahsis şeklinde alınan paylara İmar Kanunu’nda yer
               verildiği, % 45’e kadar düzenleme ortaklık payının alınabileceği, düzenleme ortaklık
               payının  düzenlemeye  tâbi  tutulan  bölgelerin  ihtiyacı  olan  Milli  Eğitim  Bakanlığına
               bağlı ilk ve ortaöğretim kurumları, yol, otoyol hariç erişme kontrolünün uygulandığı
               yol, su yolu, meydan, park, otopark, çocuk bahçesi, yeşil saha, ibadet yeri ve karakol
               gibi alanlara ayrılabileceği, kamu tesisleri arsalarına tahsisin ise düzenleme sahasında
               bulunan okul, hastane, kreş, belediye hizmet veya diğer resmi tesis alanı gibi alanlara
               yapılabileceği, imar uygulaması sonucu oluşacak imar parsellerinin mümkün mertebe
               aynı yerdeki veya yakınındaki eski parsellere tahsisinin sağlanacağı imar mevzuatında
               yer almaktadır.

               İmar uygulamalarının, gerçekleştirildiği yerdeki arsa ve arazi sahiplerinin hem mülkiyet
               hakkını sınırlaması hem de maddi ve manevi yönden onları kalıcı olarak etkiliyor olması,
               imar uygulamalarının hukuka ve hakkaniyete uygun bir şekilde gerçekleştirilmesinin
               önemini daha da artırmaktadır. Aksi halde, hukuka ve hakkaniyete uygun bir şekilde
               gerçekleştirilmeyen imar uygulamaları, uygulamadan etkilenen arsa ve arazi sahipleri
               nezdinde mağduriyete, uygulamayı gerçekleştiren idareler ile arsa ve arazi sahipleri
               arasında uyuşmazlığa yol açmaktadır.




                                                                        2021 YILLIK RAPOR  361
   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367