Page 363 - 2021 Yıllık Rapor
P. 363

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Kurumumuza geçmiş yıllarda olduğu gibi 2021 yılında da özellikle imar uygulaması
                 sonucunda imar planında okul, yol, meydan, park, otopark, çocuk bahçesi, yeşil alan,
                 ibadet yeri, karakol ve mezarlık alanı gibi alanlara ayrılan ancak yıllardır ilgili idarelerce
                 kamulaştırma yapılmaması ya da aynı nitelikte parsel gösterilmemesi (trampa), parsellerin
                 ifrazı ve tevhidi işlemlerinin gerçekleştirilmemesi, uygulama imar planının, nazım imar
                 planına uygun hale getirilmemesi, imar planında değişiklik yapılmaması, mevcut imar
                 planın iptal edilmesi veya edilmemesi, taşınmazına imar hakkı verilmemesi, mimari
                 projeye uygun olmayan değişiklikler yapılması sonucunda oluşan imar aykırılıklarının
                 giderilmesi, verilen imar kotlarının hatalı olması, imar uygulamalarına ilişkin olarak
                 mahkemelerce verilen kararların yerine getirilmemesi gibi belediyelerin uygulaması
                 nedeniyle taşınmazları üzerinde tasarrufta bulunamayan, mülkiyet haklarını mevzuatın
                 izin verdiği düzeyde kullanamadığını iddia eden şikâyetçilerden çok sayıda başvuru
                 alınmakta ve alınan bu başvurular 3194 sayılı İmar Kanunu başta olmak üzere ilgili
                 mevzuat kapsamında ele alınmaktadır.
                 Bu  noktada,  Kamu  Denetçiliği  Kurumu,  özellikle  belediyelerin  kişilerin  mülkiyet
                 hakkını sınırlayan arsa ve arazi sahiplerini maddi ve manevi yönden kalıcı olarak
                 etkileyen uygulamalarından kaynaklı mağduriyetleri, öncelikle uzlaşı yoluyla (dostane
                 bir  şekilde)  çözmeleri  için belediyelerle gerek yazılı gerekse de sözlü olarak iletişime
                 geçmekte, 226  uzlaşının gerçekleşmemesi halinde de iyi yönetim ilkelerinden olan
                 yetkinin kötüye kullanılmaması ve makul sürede karar verme ilkeleri vurgulanarak
                 mağduriyetlerin çözümü için belediyelere tavsiyelerde bulunmaktadır. 227
                 7.14.2 Ruhsat İş ve İşlemleri ile Yapı Kayıt Belgesi

                 Ruhsat iş ve işlemlerine ilişkin olarak Kurumumuza sıklıkla şikâyet konusu yapılan
                 ve ikisi imar mevzuatı kapsamında, diğeri ise bu kapsamın dışında olan ve düzenleme
                 görevi öncelikle belediyeler ve il özel idarelerine ait olan üç önemli belge bulunmaktadır.
                 Bu  belgelerden  birincisi  “yapı ruhsatı”, ikincisi  “yapı kullanma izni (iskân)”,
                 üçüncüsü ise “iş yeri açma ve çalışma ruhsatı”dır.
                 7.14.2.1 Yapı Ruhsatı (İnşaat İzni)

                 Şehirlerin imar yönünden sorunsuz ve düzenli olmaları tüm yapıların imar planlarına
                 uygun bir şekilde inşa edilmeleri ile mümkün olduğundan yapılacak olan yapıların imar
                 planlarına uygunluğu bakımından denetimi gerekmektedir.



                 226   2021/246 numaralı başvuru hakkında verilen 02/03/2021 tarihli, 2020/97965 numaralı
                 başvuru hakkında verilen 08/03/2021 tarihli, 2020/103718 numaralı başvuru hakkında verilen
                 15/03/2021 tarihli, 2021/2957 numaralı başvuru hakkında verilen 26/04/2021 tarihli Dostane
                 Çözüm Kararları
                 227  2021/3691 numaralı başvuru hakkında verilen 06/08/2021 tarihli, 2021/5737 numara-
                 lı başvuru hakkında verilen 27/08/2021 tarihli, 2021/7729 numaralı başvuru hakkında veri-
                 len  01/10/2021  tarihli  Tavsiye  Kararları,  2020/94628  numaralı başvuru hakkında verilen
                 11/02/2021 tarihli, 2020/98806 numaralı başvuru hakkında verilen 11/03/2021 tarihli Kısmen
                 Tavsiye Kısmen Ret Kararları


             362 2021 YILLIK RAPOR
   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368