Page 359 - 2021 Yıllık Rapor
P. 359

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Mahalli  idareler  arasında  yer  alıp  çeşitli  taleplere  muhatap  olan  en  belirgin  idare,
                 büyükşehir  belediyeleri  ile  belediyelerdir.  İl  özel  idareleri  ile  köylerden  bu  noktada
                 ayrışan büyükşehir belediyeleri ile belediyeler, talep ve şikâyetleri değerlendirebilmek
                 için kimi mekanizmaları hayata geçirmişlerdir.  Böylelikle yerelin ihtiyaçlarının tespiti
                 ve yaşanan olumsuzlukların idare nezdinde bilinilirliği gerçekleşebilmektedir. Ancak
                 genellikle elektronik müracaat yollarının öne çıkarıldığı söz konusu mekanizmaların
                 yeterli sonucu üretemediği de görülmektedir.
                 Hizmet  yükünün  giderek  artmasının  bir  sonucu  olarak  mahalli  idarelerce  yürütülen
                 hizmetlerin  kişilere  sunumunda,  mahalli  idarelerin  zaman  zaman  “kamu gücünü”
                 amacı  dışında  kullanmaları  nedeniyle,  kişilerle  aralarında  aksaklık  ve  anlaşmazlıklar
                 vuku bulmakta, bunun sonucunda da mahalli idarelerce yürütülen hizmetlerin mer’i
                 mevzuat doğrultusunda etkin bir şekilde yerine getirilip getirilmediği hususlarının
                 Kamu Denetçiliği Kurumu gibi alternatif hak arama yolları vasıtasıyla denetlenmesi
                 zorunluluğu ortaya çıkmaktadır.
                 Kamu Denetçiliği Kurumu, 29.03.2014 tarihinden itibaren 6328 sayılı Kanun’un “Geçiş
                 hükümleri”  başlıklı  Geçici  1  inci  maddesinin  beşinci  fıkrasında  yer  alan  düzenleme
                 doğrultusunda mahalli idarelerin eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarına ilişkin
                 başvuruları almaya başlamıştır. Böylece 2014 yılı ilk çeyreğinden 2021 yılı sonuna kadar
                 kişilerden, mahalli idarelerin yürütmekte olduğu hizmetlere ilişkin olarak Kuruma
                 9.000 civarında başvuru yapılmıştır. Yapılan bu başvurular ağırlıklı olarak;

                 -  Büyükşehir belediyeleri ile belediyelerin meclis kararları ile encümen kararlarının
                    iptali, değiştirilmesi ya da yerine getirilmesi, imar planında sosyal ve teknik altyapı
                    gibi kullanım alanlarında kalan taşınmazların ilgili belediyeler tarafından yıllardır
                    kamulaştırılmaması, imar fonksiyonun değiştirilmemesi ve takas edilmemesi, sahibi
                    oldukları taşınmaza yönelik belediyece istenilen imar fonksiyonu ve emsal değerinin
                    uygun görülmemesine yönelik itiraz ya da talep, taşınmaz/parsellere yönelik belediye
                    meclis kararı ile onaylanan imar planlarının tadili talepleri, 3194 sayılı İmar
                    Kanunu’nun 18 inci maddesi uygulaması (parselasyon), ifraz ve tevhid işlemleri ile
                    düzenleme ortaklık payına (DOP) yönelik itiraz ya da talep içerikli imar, bayındırlık
                    işlem ve uygulamalarına,

                 -  Kaçak yapıların yıkılmasına ilişkin olarak verilmiş olan encümen kararlarının yerine
                    getirilmesi, yapı kayıt belgesi alınmış ancak hakkında yıkım kararı bulunan binalar
                    ile ilgili gerekenin yapılması, kaçak binalara yönelik ihbarlar, yapı ruhsat belgesi, yapı
                    kullanma  izni  (iskân)  belgesi  ile  iş  yeri  açma ve  çalışma ruhsatı  verilmemesi,  kaçak
                    çalıştığı iddia edilen iş yerlerinin kapatılması içerikli ruhsat iş ve işlemlerine,
                 -  Belediyelerin veya valiliklerin görev alanında bulunan yol yapımı, asfaltlama ve parke
                    taşlarının döşenmesi, yolun güzergâhının değiştirilmesi, yollarının büyükşehir yol ağına
                    bağlanması, yol, cadde ve sokakların ışıklandırılması, belediyelerin su ve kanalizasyon
                    idareleri tarafından yürütülen özellikle ikamet edilen konutundan kanalizasyon ağına
                    bağlantı yapılması gibi kanalizasyon hizmetlerinde yaşanılan aksaklıkların giderilmesi
                    şeklindeki talepleri içeren altyapı hizmetlerine,


             358 2021 YILLIK RAPOR
   354   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364