Page 359 - 2021 Yıllık Rapor
P. 359
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Mahalli idareler arasında yer alıp çeşitli taleplere muhatap olan en belirgin idare,
büyükşehir belediyeleri ile belediyelerdir. İl özel idareleri ile köylerden bu noktada
ayrışan büyükşehir belediyeleri ile belediyeler, talep ve şikâyetleri değerlendirebilmek
için kimi mekanizmaları hayata geçirmişlerdir. Böylelikle yerelin ihtiyaçlarının tespiti
ve yaşanan olumsuzlukların idare nezdinde bilinilirliği gerçekleşebilmektedir. Ancak
genellikle elektronik müracaat yollarının öne çıkarıldığı söz konusu mekanizmaların
yeterli sonucu üretemediği de görülmektedir.
Hizmet yükünün giderek artmasının bir sonucu olarak mahalli idarelerce yürütülen
hizmetlerin kişilere sunumunda, mahalli idarelerin zaman zaman “kamu gücünü”
amacı dışında kullanmaları nedeniyle, kişilerle aralarında aksaklık ve anlaşmazlıklar
vuku bulmakta, bunun sonucunda da mahalli idarelerce yürütülen hizmetlerin mer’i
mevzuat doğrultusunda etkin bir şekilde yerine getirilip getirilmediği hususlarının
Kamu Denetçiliği Kurumu gibi alternatif hak arama yolları vasıtasıyla denetlenmesi
zorunluluğu ortaya çıkmaktadır.
Kamu Denetçiliği Kurumu, 29.03.2014 tarihinden itibaren 6328 sayılı Kanun’un “Geçiş
hükümleri” başlıklı Geçici 1 inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan düzenleme
doğrultusunda mahalli idarelerin eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarına ilişkin
başvuruları almaya başlamıştır. Böylece 2014 yılı ilk çeyreğinden 2021 yılı sonuna kadar
kişilerden, mahalli idarelerin yürütmekte olduğu hizmetlere ilişkin olarak Kuruma
9.000 civarında başvuru yapılmıştır. Yapılan bu başvurular ağırlıklı olarak;
- Büyükşehir belediyeleri ile belediyelerin meclis kararları ile encümen kararlarının
iptali, değiştirilmesi ya da yerine getirilmesi, imar planında sosyal ve teknik altyapı
gibi kullanım alanlarında kalan taşınmazların ilgili belediyeler tarafından yıllardır
kamulaştırılmaması, imar fonksiyonun değiştirilmemesi ve takas edilmemesi, sahibi
oldukları taşınmaza yönelik belediyece istenilen imar fonksiyonu ve emsal değerinin
uygun görülmemesine yönelik itiraz ya da talep, taşınmaz/parsellere yönelik belediye
meclis kararı ile onaylanan imar planlarının tadili talepleri, 3194 sayılı İmar
Kanunu’nun 18 inci maddesi uygulaması (parselasyon), ifraz ve tevhid işlemleri ile
düzenleme ortaklık payına (DOP) yönelik itiraz ya da talep içerikli imar, bayındırlık
işlem ve uygulamalarına,
- Kaçak yapıların yıkılmasına ilişkin olarak verilmiş olan encümen kararlarının yerine
getirilmesi, yapı kayıt belgesi alınmış ancak hakkında yıkım kararı bulunan binalar
ile ilgili gerekenin yapılması, kaçak binalara yönelik ihbarlar, yapı ruhsat belgesi, yapı
kullanma izni (iskân) belgesi ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı verilmemesi, kaçak
çalıştığı iddia edilen iş yerlerinin kapatılması içerikli ruhsat iş ve işlemlerine,
- Belediyelerin veya valiliklerin görev alanında bulunan yol yapımı, asfaltlama ve parke
taşlarının döşenmesi, yolun güzergâhının değiştirilmesi, yollarının büyükşehir yol ağına
bağlanması, yol, cadde ve sokakların ışıklandırılması, belediyelerin su ve kanalizasyon
idareleri tarafından yürütülen özellikle ikamet edilen konutundan kanalizasyon ağına
bağlantı yapılması gibi kanalizasyon hizmetlerinde yaşanılan aksaklıkların giderilmesi
şeklindeki talepleri içeren altyapı hizmetlerine,
358 2021 YILLIK RAPOR