Page 166 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 166

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               tutuklu ve hükümlülerin aile birliğinin ve iletişiminin sağlanmasına yönelik talepleri
               KDK tarafından incelenmekte ve tavsiye kararları verilmektedir.

               Kurumumuz bu tür başvurularla ilgili olarak incelemesinde; idarelerin hükümlülerin
               insan onuruna yaraşan maddî ve manevî koşullar altında cezalarını çekmesini temin
               etme yükümlülüğünün bulunduğu, bu kapsamda aile hayatına saygı gösterme hakkının
               ve çocuğun yüksek yararının korunması için gerekli tedbirlerin alınması gerektiği, ayrıca
               farklı illerde bulunan ceza infaz kurumlarında kalan eşlerin, hem birbirleri ile iletişim
               yönünden hem de aileleri ile iletişim yönünden, diğer mahpuslara oranla son derece
               dezavantajlı oldukları hususuna vurgu yapmaktadır.
               Bu çerçevede, devletin, hükümlü ve tutukluların özellikle yakın derecedeki aile
               bireyleriyle temasını devam ettirecek önlemleri alması yönünde pozitif yükümlülüğünün
               olduğu husus KDK tarafından idareye hatırlatılarak, aile hayatına saygı hakkının
               gereklerinin mümkün olan ilk fırsatta yerine getirilmesi ve çocuk-ebeveyn bağının
               devamının sağlanması yönünde idareye tavsiyelerde bulunmaktadır. 11
               7.1.1.4.3 Eğitim Nedeniyle Nakil Talepleri

               Ceza infaz kurumunda barındırılan hükümlü ve tutukluların bir diğer nakil gerekçesi,
               eğitim nedeniyledir. 5275 sayılı Kanunun 53-58’inci maddelerinde “Hükümlülerin
               nakilleri” başlığı altında, nakile ilişkin hükümler düzenlenmiş, 54'üncü maddede
               “Kendi istekleri ile nakil” şartları düzenlenmiştir. 5275 sayılı Kanun, ilgili Yönetmelik
               ve 167 sayılı Genelge hükümlülerin, eğitim-öğretim nedeniyle başka ceza infaz
               kurumlarına  yerleştirilmelerine yönelik emredici  bir hüküm  içermemektedir.  Buna
               karşılık 5275 sayılı Kanun, ilgili Yönetmelik ve 167 sayılı Genelge’de, “Kendi istekleri ile
               nakil” hükmü kapsamında, maddede düzenlenen şartlar mevcut olduğu takdirde naklin
               mümkün olduğu düzenlenmiştir.

               Anayasa’nın 42’nci maddesinin birinci fıkrasında “Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından
               yoksun bırakılamaz. Öğrenim hakkının kapsamı kanunla tespit edilir ve düzenlenir.”
               Hükmü  yer  almaktadır. Avrupa  İnsan Hakları  Sözleşmesi’ne  ek  Türkiye’nin taraf
               olduğu 1 No.lu Protokol’ün 2’nci maddesinde ise “Hiç kimse eğitim hakkından yoksun
               bırakılamaz.” denmektedir.

               Mahkûmlar, Anayasa’nın 19’uncu maddesi kapsamında hukuka uygun “bir mahkûmiyet
               kararına bağlı olarak tutma” şeklinde değerlendirilebilecek kişi özgürlüğü ve güvenliği
               hakkı dışında Anayasa›nın ve Sözleşme›nin ortak alanı kapsamında kalan temel hak ve
               hürriyetlerin tamamına genel olarak sahiptirler. 12

               11   2021/17314 numaralı başvuru hakkında verilen 03.01.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/15148 numaralı
               başvuru hakkında verilen 03.02.2022 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı, 2022/2564 numaralı
               başvuru hakkında verilen 01.06.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/7144 numaralı başvuru hakkında verilen
               19.08.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/3269 numaralı başvuru hakkında verilen 25.08.2022 tarihli Tavsiye
               Kararı
               12   Hirst/Birleşik Krallık, B.No. 74025/01, 06.10.2005


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  165
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171